vers gelegde plankenvloer inoliën met exentrische schuurmachine met uitlsag?

JanTrestels

Nieuw lid
23 jun 2025
1
0
Belgie
Hallo,

Ik heb afgelopen weekend een nieuwe plankenvloer (22mm vuren) gelegd, het gaat over zo'n 30 vierkante meter. Nu zou ik deze willen inoliën (beige pad) en lichtjes polijsten (witte pad). Omdat ik redelijk afgelegen woon en het een hele onderneming is om een grote polijstmachine van 400mm te gaan huren, vraag ik mij af of het ook mogelijk is om de vloer in te oliën en achteraf te polijsten met mijn excentrische schuurmachine. Ik heb een Mirka 150mm exentrische schuurmachine met 5mm uitslag.

Zou het lukken om daarvoor beige en witte pads aan te schaffen en zo de vloer af te werken? Het is wat werken op de knietjes, maar dat vind ik niet zo heel erg. Ik vraag mij af of die uitslag van 5mm of een minimale toerental van 4000rpm een mooi resultaat in de weg gaat staan. Ik ga Diamond Oil Active met een witte tint van Woca gebruiken, wat eigenlijk een hardwax is. De vloer is reeds geschuurd met een korrel van 120.

Wat denken jullie? Bedankt!

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.