Vernieuwen werkblad keuken.

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Dag allemaal. 16 jaar geleden de massief beuken werkbladen van onze keuken vernist met een satijn parketvernis. Nu is die echt wel eens aan vernieuwing toe. Op sommige plaatsen is de vernis helemaal verdwenen. Best opteren dus om terug te starten van blank hout. Ik zou de werkbladen liefst niet demonteren maar ik kijk niet uit naar het rondvliegend stof van het schuren. Is een schraapstaal een optie of ga ik mezelf daarmee in de problemen werken? Bedoeling is om deel voor deel aan te pakken en ondertussen de keuken te blijven gebruiken. Totaal een tiental lopende meter in behapbare stukken van maximum 2 meter. Ik kijk uit naar jullie adviezen en meningen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Schraapstaal icm met nog wat naschuren gaat prima werken..... maar gaat niet erg opschieten natuurlijk. In delen doen lijkt me minder. Je wilt toch netjes in 1x lakken en niet in delen..... met olie heb je die vrijheid wel, met lak/vernis niet in mijn optiek.

Met een schuurmachine en fatsoenlijke stofafzuiging is het stof nog wel te overzien. Maar stoffen gaat het natuurlijk altijd.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
In 1x met een lakfrees de hele bovenlaag (0.1mm?) wegnemen, naschuren en lakken.
Niet in delen, dan blijft het liggen, komt nooit uit, hou je verschillen, gooit er iemand per ongeluk koffie of satesaus overheen.

Altijd afzuiging toepassen maar met de frees is het ook nog wel op te vegen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik kijk niet uit naar het rondvliegend stof van het schuren.
heb een festool ets 125 mét een stofzuiger makita vc2512L
stof zie ik niet vliegen
naar het stof dat nadien gaan liggen is, moet ik zoeken
die festool heb ik speciaal omwille van de goede afzuiging uitgekozen
er past ook een kantenbeschermer op
de uiterste hoeken doet ie niet
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
heb een festool ets 125 mét een stofzuiger makita vc2512L
stof zie ik niet vliegen
naar het stof dat nadien gaan liggen is, moet ik zoeken
die festool heb ik speciaal omwille van de goede afzuiging uitgekozen
er past ook een kantenbeschermer op
de uiterste hoeken doet ie niet
Ik heb een bosch blauw multi. Zo een met rechthoekige en driehoek zolen. Ook een el cheapo excenter. Maar van beide ben ik niet echt onder de indruk van de stofafzuiging
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik zou voorzichtig zijn met het gebruik van de lakfrees op keukenbladen. Je kunt je fout niet meer wegwerken. Als er geschilderd word wel. Ik gebruik hem af en toe. Vergt wel wat oefening om een vlak resultaat te krijgen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een bosch blauw multi. Zo een met rechthoekige en driehoek zolen. Ook een el cheapo excenter. Maar van beide ben ik niet echt onder de indruk van de stofafzuiging
af & toe zwaai ik in het voorbijrijden naar wetteren stad
als je mij een bakske cafe met klontje + melk kan serveren, kan ik jou mijn festool ets 125 laten uitproberen
bij de cafe mag een koekje, maar aan koekies heb ik een hekel
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Ik zou voorzichtig zijn met het gebruik van de lakfrees op keukenbladen. Je kunt je fout niet meer wegwerken. Als er geschilderd word wel. Ik gebruik hem af en toe. Vergt wel wat oefening om een vlak resultaat te krijgen.
Dan denk ik dat ik zal passen. Als je dit maar één keer per 10/15 jaar moet doen, ben je het tegen de volgende keer weer verleerd...
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
af & toe zwaai ik in het voorbijrijden naar wetteren stad
als je mij een bakske cafe met klontje + melk kan serveren, kan ik jou mijn festool ets 125 laten uitproberen
bij de cafe mag een koekje, maar aan koekies heb ik een hekel
Heel vriendelijk, maar toch niet. Dan kom ik in de verleiding om ook festool te beginnen verzamelen en dat wil ik me niet veroorloven voor een hobby. Maar die koffie kan wel. Ik werk niet op dinsdag en dat is dus mijn vaste 'kot' dag... Als je dan eens in de buurt bent.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dan kom ik in de verleiding om ook festool te beginnen verzamelen en dat wil ik me niet veroorloven voor een hobby. Maar die koffie kan wel.
dank voor de uitnodiging
festool is nog niet zo slecht
heb ook andere merken
had eerst een excenterschuurdertje van 100 euro zonder aansluiting op een stofzuiger
de schuurbladen vlogen er door
niet met de festool
we zien wel of in de toekomst een gezamenlijk onderwerp voor een pitstop bij jou opduikt
succes met het schuren
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb een bosch blauw multi. Zo een met rechthoekige en driehoek zolen. Ook een el cheapo excenter. Maar van beide ben ik niet echt onder de indruk van de stofafzuiging
Ik heb toestemming om met zowel mijn GSS16 als mijn GSS160 in huis te schuren:) Mijn vrouw is heel tevreden over de afzuiging. Mijn GEX150 is nog iets beter, daar hoef je bijna geen stof af te nemen.
Ik begin wel altijd met een nieuwe of vrijwel lege stofzak.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Ik heb toestemming om met zowel mijn GSS16 als mijn GSS160 in huis te schuren:) Mijn vrouw is heel tevreden over de afzuiging. Mijn GEX150 is nog iets beter, daar hoef je bijna geen stof af te nemen.
Ik begin wel altijd met een nieuwe of vrijwel lege stofzak.
Die GSS160 heb ik dus ook. Maar ik heb toch nog last van stof. Ligt misschien aan de afzuiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.