Verlijming gedroogd iepen?

Dirkkk

Nieuw lid
23 jan 2021
10
0
Plan is om met verlijmde stroken iepen hout, een tv meubel te maken. Ik heb een meubel van Pilat & Pilat staan, wat op deze manier is gemaakt.
De stroken zijn 22 x 65 mm en de afmetingen van het totaal zijn ruwweg 1900 x 450 x 375 mm b xd x h.
Nu heb ik 2 vragen: ik kan hier om de hoek bij de plankencentrale nederland, gedroogde iepen planken kopen. Alleen zijn deze niet gewaterd. Is dat een probleem?
De 2e vraag: is het aan te raden om alle latten met duvels of domino's te verlijmen?
Het mooiste element aan de kast die ik heb staan is de perfecte afwerking en de superstrakke vormgeving.
Ik wil er echt tijd in gaan steken en dan zou het zonde zijn als bijvoorbeeld het hout zou gaan werken. Graag jullie advies.
Met vriendelijke groet,
Dick Engelen
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Gewaterd hout werkt juist minder dan niet gewaterd hout.
Gewaterd hout is vaak ook dieper van kleur.

Wij hebben hier ook meubels van gewaterd iep.
Ik heb geen domino machine, dus ik heb alles met deuvels gedaan.
Werkt ook prima :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkkk

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
zou het zonde zijn als bijvoorbeeld het hout zou gaan werken

Beste Dick,

niets kan voorkomen dat hout gaat werken, tenzij je de temperatuur/luchtvochtigheid van jet werkplaats en de kamer waar je het meubel opstelt 24x7 100% identiek houdt. Dus perfecte isolatie, geen deuren open, zéker geen zonlicht en liever ook niet uitademen.

Er zijn talloze technieken om met het werken van het hout mee te werken, maar voorkomen dat hout werkt is een heilloze weg, tenzij het een kostbaar antiek meubel in een vitrine in een museum betreft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkkk

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik maak ook wel meubels van iepenhout, zowel inlands als Amerikaans. Het inlandse iepenhout staat er om bekend erg te gaan werken (krom strekken etc) en dat koop ik uitsluitend gewaterd (Bij Hard-en-zachthout in Loenen). Door het wateren wordt het hout veel stabieler. Het Amerikaanse iepen is een stuk rustiger (zowel kwa werking als kwa tekening) en wordt volgens mij niet gewaterd, Daar heb ik flinke uitdagende meubels mee gemaakt zonder echte grote vervormingen te ondervinden.
Vraag is dus of het inlands Iepen is, dan zou ik uitkijken met ongewaterde planken.

Je gebruikt best smalle stroken en daardoor maak je de constructie al een stuk stabieler. Komen er ook tussenwandjes in het meubel? ook daar kun je het hout al flink mee bedwingen.

Overigens kun je aan de gedroogde planken zelf ook wel vaak zien of er nog veel spanning in zit: zijn ze na het drogen niet getordeerd en niet teveel bol of hol getrokken dan zou ik het wel aandurven met deze maten.

Deuvels, lamello's of domino's maken het lijmen van verbredingen wel makkelijker omdat ze de planken in één hoogte dwingen maar je kunt ook zonder verlijmen... dan helpt het als je dwars op de planken wat hulplatjes klemt om tijdens het lijmen de planken op één hoogte te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkkk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.