Verlijmen massief eiken top en bodem met opstaande panelen

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
8
1
Laakdal, België
Ik ga binnenkort een TV-meubel maken waarbij het corpus uit gelijmde massief eiken planken bestaat. De binnenkant heeft ook 3 opstaande eiken planken.
Ik wil de 3 opstaande planken aan de top en bodem vastzetten d.m.v. lamello's/domino's. Zie bijgevoegde schets met enkel de top en 2 planken. De lamello's zijn aangegeven met de rode pijlen, de zijkanten worden niet getoond maar worden bevestigd met zwaluwstaartverbindingen.
Knipsel.PNG
Waarschijnlijk een domme vraag maar mag ik in dit geval alle lamello's verlijmen?
Ik vermoed van wel omdat ik denk dat het uitzetten en krimpen van top, bodem, zijkanten en opstaande planken overal gelijkmatig zal gebeuren, maar ben toch niet 100% zeker. Ik heb ergens gezien dat men enkel de middelste lamello van elke opstaande plank vastlijmt.

Iemand met wijze raad?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
Bekijk bijlage 97932
Waarschijnlijk een domme vraag maar mag ik in dit geval alle lamello's verlijmen?
Ik vermoed van wel omdat ik denk dat het uitzetten en krimpen van top, bodem, zijkanten en opstaande planken overal gelijkmatig zal gebeuren, maar ben toch niet 100% zeker. Ik heb ergens gezien dat men enkel de middelste lamello van elke opstaande plank vastlijmt.

Iemand met wijze raad?
Het klopt zoals jij zegt. Je mag ze allemaal verlijmen. Ik zou echter wel domino's hiervoor grbruiken. Deze zijn veel beter als houtverbinding in dit geval en kunnen de zijdelingse krachten beter opvangen.Lamello's zijn meer geschikt voor het uitlijnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.