Verlijmen eiken houten vloerdelen tot panelen

rvtk

Nieuw lid
28 jun 2016
14
1
Ik heb onlangs een flink aantal eiken houten vloerdelen kunnen redden van de recycling, ze stonden in bundels van 4 planken aan de straat om opgehaald te worden als grofvuil (ze hebben een ochtend in de zon buiten gelegen, daarvoor bij iemand in huis). Het zijn eiken planken met een lengte van 2m en een kopmaat van ~2.5cm bij 17cm. Er zitten 3 gleuven in over de gehele lengete van de plank. Van deze planken wil ik een eiken paneel maken dat zal dienen als een zitvensterbank met een afmeting van 300cm bij 45cm. Ik zal dus dus planken moeten verlengen tot 3m en dan 3 of 4 stuks verlijmen tot paneel. Het paneel komt te steunen op de reeds bestaande vensterbank (hij valt eroverheen en hoeft dus niet sterk te zijn).

Ik heb het volgende stappen plan in mijn hoofd:
1) messing/groef verwijderen mbv mijn dewalt 745.
2) planken verlengen tot 3m door 2 stukken kop aan kop te verlijmen.
3) 3 of 4 verlengde planken verlijmen tot een paneel van 45cm breed.

Hierbij heb ik de volgende vragen:
- Hoe kan het beste de planken verlengen, ik heb een pocket hole jig en een lamellofrees tot mijn beschikking. Andere optie is gewoon koud verlijmen en klemmen.
- Ik zou stappen 2 en 3 tegelijk kunnen doen, of is het juist beter om eerst de planken te verlengen?

Graag advies over de aanpak. Ik heb een zaagtafel, frees, invalzaag, lamellofrees, helaas heb ik geen vlak/vandiktebank.

Laatst bewerkt:

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Hoi rvtk,

In je verhaal staat dat de planken buiten hebben gelegen, hoe lang en zijn ze erg vochtig? Ze komen binnen te liggen (ander vochtgehalte). Als ik het goed begrijp komen ze op een bestaand vensterbank te liggen die het gewicht zal dragen. In dit geval kan koud lijmen en lammello. Lamello is wel makkelijker om het geheel goed uit te lijmen, dat gaat beter dan koud verlijmen gezien je geen vandiktebank hebt (net als ik). Verder als je je zaagtafel echt goed op 90 graden kunt stellen dan de planken een mooi rechte rand geven/zagen (kan ook met invalzaag), zowel de kopse kant als over de lengte. Op deze manier passen de naden goed op elkaar (het beste resultaat krijg je met een vlakbank maar als je je spullen goed afstelt moet het ook goed te doen zijn). Geef al je planken dezelfde afmetingen door ze over je zaagtafel te halen. Lijm een zo groot mogelijk paneel aan elkaar en als alles mooi aan elkaar zit en droog is zaag je uiteindelijk met je invalzaag het uiteindelijke vensterbankpaneel er uit. Omdat de planken verder geen structurele lasten moeten verdelen en puur esthetisch zijn kun je ervoor kiezen om de planken ‘dood’ te zagen. Op deze manier kun je eventueel krom trekken zoveel mogelijk voorkomen. Leg de planken om en om (jaarringen aan de kopse kant om en om) dat helpt ook tegen krom trekken.

resumé:
-planken zelfde afmeting geven
-om en om verlijmen en gebruik van lamello
-eventueel doodzagen tegen kromtrekken

Gr Boy

Dit is de manier hoe ik het zou doen. Kleine kanttekening wel is dat ik geen houtwerker van beroep ben maar hobbyist en dezelfde apparatuur ter beschikking heb als wat jij opnoemt.

rvtk

Nieuw lid
28 jun 2016
14
1
Hoi Boy,

Bedankt voor je reactie. Ik ga ervanuit dat de planken in de ochtend aan de straat zijn gezet en rond de lunch heb ik ze opgehaald (en het was droog), dus voor vocht ben ik niet bang. De planken zijn ook ingezaagd aan de onderkant met 3 gleuven (ik denk dat je dat bedoeld met doodgezaagd).

Heb je nog tips hoe ik ze het beste kan verlengen?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.514
348
Torhout, België
Je kan hout verlengen door het in wildverband te lijmen:
109370f823dce1d7b17d16648724010fdeeb08be.jpg
In principe hoef je de kopse kanten niet te verbinden, want er is genoeg langshout om de boel samen te houden. Maar met lamello's doe je uiteraard niks verkeerd. Zorg er voor dat de naden telkens op een andere plaats zitten voor maximale stevigheid.

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
325
84
Rotterdam
Risico van niet-haaks zaagblad op je dw745 kan verminderen/elimineren door dwars door je beoogde naad te zagen. Dus 1 deel rechts van het zaagblad en de andere links. Zo wordt het effect van evt niet-haaks opgeheven. Wel goed de met elkaar te verlijmen delen markeren!

Succes!
Arjaan

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Wat BossyRangs al aan geeft. Lamello’s aan de langskant en kopse kant koud verlijmen.

rvtk

Nieuw lid
28 jun 2016
14
1
Inmiddels met bovenstaande tips lekker aan de gang gegaan. Dank daarvoor!
Eerste keer het paneel verlijmen ging niet helemaal lekker (kieren, hoogte verschil etc). Daarna met de invalzaag alle naden doorgezaagd en opnieuw verlijmt, dat ging een stuk beter! Ook een paar lamello's gebruikt, hielp goed met alles uitlijnen.

In de klemmen:
20200508_180819m.jpg

Na een eerste rondje met de elektrische schaaf, morgen verder met de schuurmachine.
20200510_123642m.jpg
Uiteindelijk wordt dit de basis voor een zitvensterbank, ik zal tzt een nieuw topic openen met het resultaat.

• Leuk
Waarderingen: HobbyMan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.