Verlichting werkbank/plaats

Marcelsch

Actieve deelnemer
Even een algemene vraag waar ik als beginnend houtbewerker tegenaan loop.
Ik heb een aantal jaar geleden een simpel werkbankje in m'n schuurtje geknutseld met daarop een bankschroef. Basic als het maar zijn kan maar voldoet voor mij prima. Nu heb ik aan het plafond van het schuurtje een led-tl hangen 28W Neutraal wit van de Hornbach, die best een berg licht geeft en boven mijn werkbank hangt dezelfde. Dit is op laten we zeggen 2 meter boven het werkblad.
Dus ik had bedacht dat het ruim voldoende zou zijn, wat ook zo is tot nu toe met alle klussen die ik daar gedaan heb.

Echter ben ik nu begonnen met het fijnere houtwerk, dovetails, fijnere schaafwerk, enz. Wat mij erg tegenvalt is mijn markeringen met mes te zien in het hout. En ja ik weet het, van heel dichtbij heb ik een leesbrilletjes nodig 🤓
Als ik het onder de juiste hoek boven de werkbank hou is het prima te zien, plaats ik het in de bankschroef... weg streepjes... 🙄

Nu kan ik de tl-balk meer naar achter verplaatsen maar dan denk ik dat ik in mijn eigen licht sta.

Hoe doen jullie dat?
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
boven mijn werkbank heb ik 3 TL's hangen, in een U-vorm zodat ik altijd direct licht heb en niet in mijn schaduw sta
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb Led verlichting door de gehele werkplaats, voor het meeste werk voldoende. Echter soms heb je meer zicht nodig o.a. bij de werkbank. Daar heb ik een losse verstelbare bureau lamp voor.

Je hebt ook voldoende kleinere led lampjes welke zeer fijn werken. Daar heb ik er ook meerdere van, bij de draaibank of lintzaag bijvoorbeeld. Komen soms goed van pas.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Eigenlijk zijn de antwoorden al gegeven, maar ook hier meerdere batten opgehangen om zo schaduw vorming zo veel mogelijk te voorkomen. Die boven de werkbank hangt daarbij ook wat lager en verder naar de muur toe, ik speel nog met het idee om die aan te vullen met twee spotjes welke gericht kunnen worden.
Kies ook voor wit licht, 4000-6000k (die laatste is niet iedereen positief over ivm kleur invloed bij afwerking, maar ik vind ze persoonlijk prettig).


Gebruik de search ook even, er is al veel over verlichting geschreven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Ik heb naast alle tl balken en bureau lampen ook altijd een hoofdlampje op. Geen last meer van schaduw en altijd licht vanuit de hoek waar ik kijk.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Bureaulamp van de Zweedse supermarkt! Kost geen drol en is stevig genoeg voor wat je nodig hebt. Ik heb er eentje op de werkbank (MFT/3) — gewoon gat erin geboord en dat ding erin. Enig verbeterpunt" de schakelaar zit in het snoer en daar kun je dan soms net niet bij. Maar een lamp met schakelaar bovenop is 3x zo duur...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik heb zo een Ikea lamp boven de draaibank, maar eigenlijk vind ik het maar een prul. Niet erg stabiel, maar het natuurlijk waar naar je geld.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Heel herkenbaar, het net niet genoeg zien. Toevallig heb ik vorige week nieuwe verlichting opgehangen, en wat een wereld van verschil! Kies gewoon voor een LED-paneel boven je werkbank, en je zal er geen spijt van hebben. Het is alsof er een lichtkoepel geïnstalleerd werd. Ter info, ik heb deze besteld (geen link met verkoper):
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
Technisch gezien is de oplossing simpel zorg voor indirect licht. Heb in een grijs verleden best wat projecten uitgerekend met deze eisen. (tekenkamers ed) Het teruggekaatste licht komt dan van alle kanten en je hebt geen schaduw werking meer. Ja past dat maar eens toe in een werkplaats met veel stof en slechte reflectiefactoren. Het uitrekenen is na 35 jaar wel weggezakt maar de ideeen en oplossingen ziet nog op mijn harde schijf. Dat rondzingen van het licht gaat met ouderwetse tl buizen wel iets makkelijker dan met leds.
Zelf heb ik inmiddels al wat meer nodig dan een leesbrilletje. Soms een loep. Ik heb van de reflectie niet zoveel last. Misschien wel omdat ik gelijksoortige armaturen heb als die van bossyrangs hierboven.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.440
693
Emst
Ik heb 150watt aan led licht in de schuur en zo goed mogelijk verdeeld.
Als extra heb ik bij de draaibanken 10watt led schijnwerpers staan die gericht zijn.
Ze zijn in rijen gemonteerd en per rij een schakelaar.
 

Evwoe

Nieuw lid
14 feb 2020
5
0
Heel herkenbaar, het net niet genoeg zien. Toevallig heb ik vorige week nieuwe verlichting opgehangen, en wat een wereld van verschil! Kies gewoon voor een LED-paneel boven je werkbank, en je zal er geen spijt van hebben. Het is alsof er een lichtkoepel geïnstalleerd werd. Ter info, ik heb deze besteld (geen link met verkoper):
Beste,
Heb je één paneel hangen of meerdere i.v.m. schaduwwerking. En gebruik je ook een dimmer erbij? Ik hoor het graag.
Evert
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Beste,
Heb je één paneel hangen of meerdere i.v.m. schaduwwerking. En gebruik je ook een dimmer erbij? Ik hoor het graag.
Evert
Dag Evert,
ik heb 2 panelen hangen op 10m². Eén hangt pal boven mijn werkbank, de andere is volgens mij niet broodnodig. Maar kan handig zijn als ik eens iets moet zoeken dat diep in mijn opbergrek verborgen ligt ;)

@jabjab: jouw panelen zien er heel gelijkaardig uit, maar volgens mij is er toch nog een verschil. Die van jou zijn 3200 lumen, die van mij 4000 lumen (=lichtsterkte). Die UGR heeft te maken met vermoeidheid van de ogen bij langdurig gebruik. Hoe kleiner dit getal, hoe beter.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Als je meerdere panelen ophangt is mijn gratis tip om te zorgen dat je er ook eentje (of een ander 'klein' lampje) aan kunt doen zonder alle andere verlichting te kunnen inschakelen. Handig om 's avonds even snel een rolmaatje te kunnen pakken zonder je zonnebril of laskap op te zetten. (Ik overdrijf een beetje, maar niet veel)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.757
2.604
Gaanderen
In mijn schuurtje hangen er ook 5 van 120*30cm of je hier voldoende aan hebt hangt van meerdere factoren af.
De lichtsterkte, reflectiefactoren, maar ook de hoogte. Die van mij hangen aan het plafond op ongeveer 220cm. Dat is niet hoog en hierdoor krijg je een minder goede spreiding. Oplossing meer armaturen of werkplekverlichting. Ik heb, voor een andere hobby, jarenlang de lampje van ikea gebruikt. Ze gingen bij mij 2 jaar mee. Ze werden elke keer gebogen om in de koffer mee naar huis te gaan en daar kan de flexibele steel niet goed tegen. Ook vind ik dat er te weinig licht uit komt (te weinig lumen). Nu heb ik andere maar die hebben een totaal andere prijs.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Ik heb (schuur 4 x 2,5) boven mijn werkbank aan de achterste kopse kant een tl hangen, ik geloof een van +/-120 cm lang.. Recht boven de werkbank (2 mtr hoog, 20 cm uit de achterwand). Hierdoor heb ik op de werkbank zelf genoeg licht.
Aan het plafond hangen 2 3-delige spots met (tegenwoordig) LED-spotjes, beiden op 1/3 van de ruimte.
Zoiets:
Spot.png
De 1e spot is te bedienen met de lichtknop bij de deur (andere kopse kant), de achterste spot + tl zijn te bedienen met een schakelaar op het bord achter de werkbank.
Ik kan dus een enkele lamp aandoen als ik binnenkom of wegga, en als ik echt aan het werk ben gaan ook de andere spot en de lamp boven de werkbank mee aan.

Dit geeft voor mij genoeg licht, maar het is met deze spots wel uitkijken dat je ze niet van het plafond af mept als je een lang stuk hout wilt omdraaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.