Verlichting netjes bedraden

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb mijn nieuwe plafond voorzien van 4 LED TL balken, en die hebben nog elektrosaus nodig om te kunnen opereren.

Er zijn al 6 led balken voorzien in het bestaande plafond, en die zijn bedraad naar een lichtknop bij de ingang/deur van de garage. Dat is echter een dubbele knop, en de 2e knop is 'leeg' - dwz, er komt een draad uit, maar die loopt naar een lege schakeldoos op zolder.

Ik heb geen zin de bedrading van de bestaande verlichting open te breken, dus om het mezelf simpel te maken ga ik de draad uit de 2e lichtknop gebruiken om deze nieuwe set van 4 led balken te schakelen. Daartoe zal de stroom aangevoerd worden vanuit het plafond, ongeveer ter hoogte van de witte plastic zak die je links op de foto ziet:

20211013_182644.jpg

met andere woorden, aan het begin van de rode stalen ligger. Ik hoef dus 'slechts' bedrading te regelen vanaf de 4 balken naar dat punt. Ik wil dat echter wel netjes doen, met zo min mogelijk bekabeling.

Opties die ik zie:

1) aparte kabel vanuit elke led balk naar dat koppelpunt links
2) een extra koppeldoos op de rode ligger bij elke afsplitsing

Optie 1 heeft alleen maar veul draad nodig. Optie 2 is zuiniger met draad, maar kost me extra lasdozen en lasklemmen. Die klemmen heb ik nog wel liggen, de dozen niet. Wat is netter en hoe 'heurt' het eigenlijk?

Ook: zal ik de moeite nemen ze allemaal in PVC buis te trekken tot en met de lamp zelf? Ik zie het voordeel niet, de bedrading gaat gewoon 'over' de balk lopen en word niet weggewerkt (hoogstens met draadklemmen vastgezet). Ik kan dan gewone 3-aderige kabel gebruiken in plaats van solide koperkern installatiedraad (wat meer stroom kan hebben maar dat is onzin, de balken gebruiken letterlijk slechts enkele watts per stuk).
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Zelf heb ik alles met slagvaste buis tot de TL's aan toe gelegd. Motivatie hierin is dat als ik met platen of balken aan het slepen ben ik liever niet een kabel meeneem met alle gevolgen van dien.

Slagvaste buis heb ik dan niet de TL balk ingevoerd, maar 5 cm voor eind gestopt. Als bedrading gebruik ik de goedkoopste YMvK rol die ik kan vinden, 3x2,5mm2

Bij mij is de situatie net iets anders, want mijn TL balken liggen in elkaars verlengde, dus heb ik de bedrading in de TL balk doorgelust. Anders bij elke afslag een opbouwdoos. Dan wel een goedkope, want het moet niet te duur worden ;-)


De dozen heb ik in Duitsland gekocht bij elektro-wandelt.de, maar ook te koop bij bijvoorbeeld elektramat:

Succes met de klus!


1634144499456.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.053
2.580
Een voedingskabel naar een lasdoos in het midden van je lichtbakken. Van daar uit de 4 kabels naar je lichtbakken. Grijze kabel in grijze buis. Bochten en overgang naar je bakken en lasdozen kan je vrij laten. Zie foto Peterdorn.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
de meeste lichtbakken hebben aan de ene zijde een opening + aan de andere zijde de mogelijkheid om een opening te maken
boven de buislamp is er voldoende plaats om door te lussen, zodat je geen vertakkingsdozen nodig hebt
op de manier kan je zigzaggend van de ene bak naar de andere gaan
daarbij komt de draad dwars op de houten balken
die zou ik daar toch in een pvc-buis steken

1634153605475.png
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.977
806
Omgeving Leiden
Het wordt een mooie werkplaats dus ik zou ook de verlichting netjes aanleggen. Daarom zou ik jouw optie twee kiezen. En dan de Vmvk kabel in een slagvaste buis doen. Je kan de kabel ook met zadels vastzetten, maar dan moet je a) zadels kopen, b) het wordt nooit zo strak en c) het wordt een stoffige bende tussen de kabel en de balk.

Deze kabeldoos kwam ik tegen. Die past denk ik mooi in de lengte op de balk.

 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bij mij in de garage heb ik in eerste instantie met kabelzadels en een enkele lasdoos gewerkt. Je krijgt het inderdaad nooit mooi strak dus ik ga als ik tijd heb nadat onze tweede geboren is, de boel nog een keer aanpakken en een nieuwe kabel in buizen en lasdozen wegwerken.
 

jorisvh

Post veel
Hier LED-lampen gevoed door XVB 3G2,5 in PVC buis, verbonden met Wago klemmen in aftakdozen.
4D3A74A5-EE78-493D-B530-C4AD0D697ED2.jpeg
Ik denk dat XVB (BE) = YMVK (NL) maar niet zeker. XVB mag (in BE) zonder buis maar dat krijg je nooit strak. Bochten en laatste 5cm aan aftak doos laat ik wel bloot.
Bij mij zijn het Phillips Linea “wegwerp” armaturen (kapot is alles vervangen). Die zijn niet super robuust maar ze kosten amper 19€ incl voor 20W/120cm.
In uw geval kan je waarschijnlijk aansluiten en doorlussen in het armatuur.
Ik kan dan gewone 3-aderige kabel gebruiken in plaats van solide koperkern installatiedraad (wat meer stroom kan hebben maar dat is onzin, de balken gebruiken letterlijk slechts enkele watts per stuk).
Helaas is wat wij zin of onzin vinden weinig relevant als de keurder over de vloer komt …
Ik ken het AREI niet van buiten maar in BE zijn bij mijn weten kabels samengesteld uit dunne koperadertjes niet toegestaan in vaste installaties, behalve in de zekeringkast en als er hulzen over de draadeindes geperst worden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik heb gewoon op elke splitsing een lasdoosje. Kan ik er altijd weer wat aanknopen. Verder gebruik ik gewoon installatiedraad, maar wel slagvast PVC. Dat vloekt alleen een beetje met de lasdozen en plaatselijk flexibel PVC.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb eens in mijn voorraad elektrozooi gerommeld en vond zowaar nog 1 lasdoos, 2 pvc knooppunten en een paar buizen. Ik had ook nog een end 3-aderige kabel liggen met solide kern. De buizen zijn dan wel 2 kleuren (grijs en geel) maar ik kom zo te zien nét uit met wat ik nog had liggen. En dat is fijn, want zo'n verbouwing loopt echt aardig in de papieren met al die kleine dingen die je steeds koopt. Los van de verlichting die ik vorig jaar voor een tientje per led-balk heb gekocht bij de lokale Aldi ben ik voor de verlichting bijna met gesloten beurs klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit is het geworden. Ik heb de schakeldraad door het plafond gevoerd, uitkomend in een lasdoos:

20211014_154509.jpg

die splitst naar de eerste ledbalk toe, en het volgende knooppunt:

20211014_154512.jpg

en van daaruit is alles nu voorzien van stroom.

Overzicht:

overzicht licht.jpg

Het is allemaal veilig en netjes gebeurd, dat er twee kleuren buis zitten, soit. Het was wel lekker een keer geen geld te hoeven uitgeven. Ik heb nog één zo'n ledbalk over, plus 2 buizen en een bende draad - ik moet nog een lichtknop onderaan de trap maken om de verlichting boven te kunnen schakelen en die led-balk aldaar moet eentje extra krijgen boven het nieuwe zoldergedeelte. Eens kijken hoe ver ik kom.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ken het AREI niet van buiten maar in BE zijn bij mijn weten kabels samengesteld uit dunne koperadertjes niet toegestaan in vaste installaties, behalve in de zekeringkast en als er hulzen over de draadeindes geperst worden.
blote koperdraadjes mag je zeker niet gebruiken
lang geleden waren er zekeringen die je zelf weer 'werkend' kon krijgen door een koperdraadje tussen de pinnen te leggen
sloeg de zekering te snel door, dan was de 'raad' . . . 'steek er maar een draadje meer in'
een draad met slechts 1 omhulsel is vob (nu hernoemd naar H07...)
het koper binnenin kan massief zijn, maar ook uit losse draden bestaan
dan is het vobst
hulzen zijn daarbij inderdaad verplicht
de vobst is niet tot de zekeringenkast beperkt
voor equipotentiaalverbindingen wordt die veel gebruikt, gewoon omdat die makkelijker te leggen is
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even een sfeerfotootje in het donker van mijn nieuwe sectie.

20211014_202201.jpg

De verlichting op de zolder is ook uitgebreid en werkt, maar ik moet de hotelschakeling nog aanleggen.
Daarvoor is die gele buis die rechts naar beneden hangt, ik had geen rechte buis meer dus dit word een flexi.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een sfeerfotootje in het donker van mijn nieuwe sectie.

Bekijk bijlage 108955

De verlichting op de zolder is ook uitgebreid en werkt, maar ik moet de hotelschakeling nog aanleggen.
Daarvoor is die gele buis die rechts naar beneden hangt, ik had geen rechte buis meer dus dit word een flexi.
Netjes. In aanvulling op een hotelschakeling zou je een bewegingsmelder kunnen overwegen zodat je licht automatisch aan gaat op zolder en ook weer uit gaat.
Ik heb het licht in de garage nu op een Zigbee schakelaar zitten en wil nog een extra sensor plaatsen. Dan kan ik het niet alleen het licht van huis uit schakelen, het gaat ook branden zodra iemand binnen komt. Is voor ongenode gasten ook wel een leuk effect:)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Netjes. In aanvulling op een hotelschakeling zou je een bewegingsmelder kunnen overwegen zodat je licht automatisch aan gaat op zolder en ook weer uit gaat.
Ik heb het licht in de garage nu op een Zigbee schakelaar zitten en wil nog een extra sensor plaatsen. Dan kan ik het niet alleen het licht van huis uit schakelen, het gaat ook branden zodra iemand binnen komt. Is voor ongenode gasten ook wel een leuk effect:)

Detectielicht komt er buiten de werkplaats, evenals camera bewaking. We hebben bovendien een hele waakzame viervoeter die
Netjes. In aanvulling op een hotelschakeling zou je een bewegingsmelder kunnen overwegen zodat je licht automatisch aan gaat op zolder en ook weer uit gaat.
Ik heb het licht in de garage nu op een Zigbee schakelaar zitten en wil nog een extra sensor plaatsen. Dan kan ik het niet alleen het licht van huis uit schakelen, het gaat ook branden zodra iemand binnen komt. Is voor ongenode gasten ook wel een leuk effect:)

Er komt een detectielamp buiten de werkplaats, om de oprit te verlichten. Bovendien hebben we een zeer waakzame en alerte viervoeter die heel hard kan bijten ;). Ik denk nog wel na over een camera op het terrein.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.