Verlaagd gipsplafond tegen betonnen dek maken

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Hallo,

Midden in een verbouwing en aangekomen op het punt dat ik verlaagde plafonds kan gaan maken. Op zich geen rocket science en er leiden meerdere wegen naar Rome (denk ik), maar toch zoek ik een stukje bevestiging of de manier waarop ik het wil gaan doen wel slim is, mede ook omdat ik het niet wil overdrijven wat alleen maar meer hout kost.

Ik had bedacht 5x7's (1 op tekening) tegen het plafond te schroeven/slaan met slagpluggen. Dit geeft mij weer voldoende schroefruimte om recht naar beneden rachels te plaatsen (2 op tekening), wat dus het daadwerkelijke verlagen bewerkstelligd. Nu zou ik deze meteen precies op hoogte kunnen zetten met behulp van een laser en hieronder meteen de rachel kunnen schroeven waarop de gipsplaten komen (dus dan laat je als het ware nummer 3 op tekening weg), maar dan heb je nog niet echt een stevig raster gecreerd en moet je deze rachel bevestigen door in kops hout te schroeven (minder stevig?), dus ik bedacht me deze verticale rachels (2 op tekening) ongeveer 5mm korter te zagen, zodat ik daarna een rachel horizontaal op zijn kant (3 op tekening) hieraan kan bevestigen, welke ik dan eenvoudig met de laser op hoogte kan zetten en vast kan schroeven aan nummer 2. Dan hoef ik daarna met het hieronder bevestigen van nummer 4 niet meer naar de hoogte te kijken, en deze rachel geeft me dan voldoende vlees om de gipsplaten op te schroeven.

IMG_4942.jpeg

Een paar dingen waar ik nog mee zit: wat zou de hart afstand moeten zijn tussen de 5x7's die ik aan het betonnen dek bevestig, en wat zou de hart afstand moeten zijn tussen de rachels waaraan ik uiteindelijk de stucplaten ga bevestigen? Ook vraag ik me af of nummer 1 op tekening (dus de eerste lat die tegen het betonnen dek wordt bevestigd) wel een 5x7 zou moeten zijn, al ben ik bang dat een rachel (21x45 ofzoiets zijn die?) me misschien onvoldoende houvast geeft om daar nummer 2 aan te schroeven.

Ik begin nu in een toiletje en daarna de bijkeuken, maar heb daarna de gehele nieuwe aanbouw (wat de keuken wordt) ook nog te doen, al is daar de werkwijze iets anders ivm een houten plafond.

Alle tips en tricks zijn welkom!
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
waarom niet gewoon de systemen van gyproc gebruiken? afhankelijk van de overspanning, houten plafond,... zijn er verschillende systemen

 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Rachels op z'n kant (3) lijkt me vrij dun, dat gaat snel barsten! De balkjes bij 1 kunnen wel dunner (in elk geval smaller, 44 x 44 lijkt me ook wel genoeg).

In het geval van kleine ruimtes (zoals de WC) zou je ook gewoon een frame kunnen maken en aan de muur bevestigen i.p.v. aan het plafond. Scheelt een hoop hout!

Heb je gekeken naar MetalStud/Gyproc-achtige oplossingen? Het uitvlakken/stellen is misschien makkelijker dan met hout? (Zelf geen ervaring mee)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.082
414
Hoeveel verlaagd moet het zijn? En ik mag aannemen dat het beton wel recht en vlak is. Als het echt om 10 of meer cm gaat, zou ik iets van I-joist liggers maken:
3inchijoist.jpg
Bovenste ligger wat breder maken en het verticale deel kan ook in een aantal strips om hout en gewicht te besparen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Voor kleine ruimtes zoals een toilet, sla je een kantlat op een laserlijn en daar schiet je je rachels op vast in het midden gebruik je twee rachels op zijn kant om de centraaldoos vast te zetten en de liggende rachels. Grote ruimte metalstud kant profiel. daar schuif je de metalen liggers in en die hang je op aan oogjes die je in de beton zet. Daar zijn standaard metalstud onderdelen voor. Je kan later nog de hoogte aanpassen Je wil zo weinig mogelijk in het plafond boren en schroeven.
 

jorisvh

Post veel
In zou dit met het gyproc plagyp systeem doen.
  • PU27/48 rondom rond tegen de wanden (brede kant bovenaan)
  • PC60/27 in de richting van de naden van de platen bvb HoH 30cm bij 60cm platen
  • Afhankelijk van de overspanning, de PCs 1 of meerdere keren ophangen met PH60, makkelijkst met houten balk tegen plafond waar je die dan op de juiste hoogte in schroeft
Kijk eens op de professionele site van gyproc, daar staan alle mogelijke systemen en mogelijke overspanningen uitgelegd.
Alternatieven
  • verend ophangen om contactgeluid te minimaliseren
  • Dubbel regelwerk met PC profielen
  • PC profielen dwars ipv langs tov de platen (zou ik enkel doen voor Plagyp platen die gepleisterd worden en met tussenvoeg geplaatst worden en niet voor gewone gyproc waar je enkel de naden plamuurt
  • Metalstud ipv plagyp profielen voor grotere overspanningen volledig zelfdragend zonder bevestiging aan plafond
Met een 3-4 vouwing houten regelwerk zou ik echt niet beginnen: veel werk, duur, overkill.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Alle tips en tricks zijn welkom!
Bij mij (30 jaar geleden) zijn de houten richels (op jou tekening nr 1) tegen het betonnen plafond vast gezet met (gele) constructielijm. Dat werkt fijner dan in het beton te moeten boren. En mijn houten plafond hangt er nog steeds.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
819D88EB-8BF0-47AE-840B-2932D6B2D62C.jpeg9DC218C4-01EF-41E2-90EA-816270F12F4A.jpegBedankt voor alle tips en reacties! Opvallend ook wel vind ik, ik zie hobbyisten en ook timmermannen altijd plafonds maken die uit hout opgebouwd zijn, terwijl hier nagenoeg alle adviezen een andere weg ingaan. Stof tot nadenken wel in ieder geval.

Eigenwijs als ik ben (en omdat er nog een hoop hout lag) heb ik het toilet als oefening gebruikt om toch van hout een plafond te verlagen, op de manier zoals ik dat omschreven had. Misschien voor een toilet overdreven maar wel een goede oefening. Er is overigens geen enkele rachel gespleten als gevolg van het schroeven in de zijkant ervan. Ik kan eraan hangen dus dan kan een gipsplafond dat ook. Buiten misschien kosten en dat het bewerkelijk is, kleven er nog andere nadelen aan een plafond op deze manier maken ipv met metal stud systemen?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
zonde van het hout.
Nadeel bij hout is dat de kans op scheuren/barsten groter is.
Zeker in deze kleine ruimte had je metal studs kunnen bevestigen tegen de muren en was het plafond niet gekoppeld aan de bovenliggende vloer.

als je nog wil isoleren (warmte/geluid) is dit ook eenvoudiger bij metalstuds
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Hout is krom. Je moet het zagen, dat geeft rommel. Het neemt veel ruimte in op je bouwplaats. Hout is verder prima, het is tot voor kort altijd gebruikt. Als ik je foto's zo zie, ga je het plafond van gibo blokken maken. Voor een gipsplafond had je ook met de helft van het gebruikte materiaal een meer dan sterk genoeg framewerk kunnen maken. Maar als je het hout al had liggen, ruimt het zo wel lekker op.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Meningen verschillen gelukkig, ik maak ook het liefst plafonds in hout, metal stud is ook niet goedkoop maar werkt wel snel en is beter na te stellen.

Voor zo'n klein wc plafond vind ik de bevestiging aan het betonnen plafond beetje overkill, dit had ook stevig genoeg geweest als het alleen aan de wanden was bevestigd.

Zelf zou ik alles in de vuren rachels uitvoeren, goedkoper dan de combi met 5x7 balken.
Ook zorg ik dat mijn stucplaat langs alle wanden vastgeschroefd kan worden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Metaal heeft een veel grotere milieubelasting dan hout. En op dit forum vinden we als het goed is hout veel leuker om mee te werken ;)

Wat zijn 5x7's? Een 2x3tje is een inchmaat, dus dan is 5x7 een forse balk :unsure:

Wat is het doel van het verlaagde plafond?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Zijn houtvoorraad uit dunnen. Wat hij een 5 x 7 noemt in de eerste tekening is eigenlijk een 44 x 69, oftewel een 2 x 3.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.