verjaardagscadeau : record bs350 lintzaag

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Soms zijn er toch positieve kantjes aan een jaartje ouder worden ;)

De machine heeft een snelontspan systeem, 1,5 pk motor en een zaaghoogte van 23 cm en is verrijdbaar. Een mooie tweedehands beginnerslintzaag.

5605044133_01a3ebbe6c_z.jpg


5605044127_a0075b2f09_z.jpg



Ik ga wel een nieuw kastje maken, eentje waar de zaag niet op wiebelt, wat nu het geval is.


Heb even een proefje gedaan om dik fineer te zagen, met een nieuwe bijgeleverde record zaaglint. Over het dikteverloop ben ik tevreden, maar kan iemand me zeggen wat de oorzaak van de richels is ?

5605647000_92a72efdcb_z.jpg



Nu een aantal goeie meat and fish zaaglinten bestellen.
 

tuoh

Oud hout
Er zijn verschillende mogelijke oorzaken op te sommen die een dergelijk zaagspoor kunnen veroorzaken :(
Een te fijn zaagblad (= teveel tanden) de tanden lopen vol, en het zaaglint word onrustig. Een te smal zaaglint is een andere mogelijkheid. Een te hoge doorvoersnelheid kan eveneens de oorzaak zijn.
Ook de zaaggeleiders kunnen de boosdoener zijn, teveel zijdelingse speling kan een onrustig zaagbeeld opleveren.
Nog een mogelijke oorzaak is de zetting van de tanden, te wijd is ook niet goed, het zaaglint begint te fladderen in de zaagsnede.
En inderdaad ook een stomp wordend zaagblad laat zo een zaagspoor achter, alhoewel je dan meestal wel verschroeid hout te zien krijgt.
Om nog maar te zwijgen van de zaagspanning, dat heeft ook zo zijn invloed op het zaagbeeld, maar hier kan je al zagend mee experimenteren.
Nog een andere mogelijkheid is een lam zaagblad, wanneer de machine draait zie je dat er een slag in het lint zit :shock:
Verschillende parameters dus om te controleren, en eventueel bij te regelen.
Bij een goed afgestelde lintzaag moeten de zaagsporen een mooi identiek uitzicht geven, maar fijne zaagsporen ga je altijd zien.

En dit is dan nog maar enkel de machineafstelling, er is ook nog het hout zelf, de ene houtsoort is de andere niet. Tropische houtsoorten zagen over het algemeen niet zo fijn, ( mineraal insluitsels) maar ook sommige westerse houtsoorten met insluitsels kunnen problemen opleveren met een gewoon carbon zaaglint.


Mvg,

André
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Het gebruikte lint is een 4 tpi, 1/2 duim breed nieuw record zaaglint. De zaaglint geleiders staan zo goed als tegen het lint (een papiertje kan er net tussen) en de geleiders achter het lint staan niet iets verder. Ik heb het hout er rustig doorgevoerd, de zaag het werk laten doen.

Met de spanning zou ik nog wat kunnen spelen. Het dikte verloop bedraagt maar 0.1-0.2 mm dus misschien is ook dit niet het probleem ?

Het gaat hier om yellow pine, niks geen minerale uitsluitsels te bespeuren ;)

De zaaglinten die bij de machine waren, zijn allemaal record linten maar ik vermoed dat deze niet zo top zijn, en er zit inderdaad een klein slagje in als de las passeert.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De geleiders zijn ook echt spelingsvrij? Overigens denk ik wel dat je het probleem kan zoeken in de kwaliteit van het lint. Als er een slag/verdikking in het lint zit (bijv. bij de las) zal je dat zeker terug gaan zien op je zaagsnede.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.