Veritas Low Angle Smoother

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Een paar jaar geleden heb ik eens twee schaven gekocht om mee te beginnen: een Peaktool blokschaaf en een no 5. Via via ook nog een aantal oude Stanleys/Records gehad, waar helaas veel mis mee was. Nou ben ik wel toe aan een aanvulling voor mijn verzameling. Na enig onderzoek kom ik uit op een Veritas Low Angle Smoother (259 euro met PM-V11 blade). En dan zou ik deze aanvullen met een 38 graden blad, zodat ik deze niet alleen voor het zoete werk, maar ook voor de lastiger delen kan gebruiken. Het feit dat deze ook erg goed bruikbaar is op m'n futselplank spreekt me erg aan.

Alvorens nou meer dan 300 euro uit te geven, ben ik heel benieuwd of iemand ervaring heeft met deze schaaf. Het mooiste zou zijn als ik m ook eens zou kunnen uitproberen. Helaas heeft Baptist deze niet in het gamma zitten (heeft alleen de Low Angle Jack en de Bevel Up Smoother), anders had ik het daar kunnen vragen. Maar wellicht heeft iemand van jullie deze in gebruik? Of evt andere tips?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik ken er in Nederland nog 2. Teygeler in Amsterdam en gereedschappro. Ben niet op de hoogte of zij dit model wel op voorraad hebben. Mogen testen is dan nog ook een dingetje.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Low angle heb ik eigenlijk alleen een gewone 60 1/2 van Craftsman (Stanley) en een rabbet 60 1/2 van Lie-Nielsen. Ik heb wel eens gedacht aan de 62, maar op de futselplank doen de 4 1/2 en 5 1/2 het goed genoeg. Door de extra breedte geven die je wat meer ruimte voor je hand.
Een low angle zoetschaaf als degene waar je nu naar kijkt is er eigenlijk nooit geweest, vooral omdat die eigenlijk nooit nodig is. De 62 en 60 1/2 waren meer dan genoeg voor 99,9% van al het kopse werk. Wat is de reden dat je naar deze schaaf aan het kijken bent?
 

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Low angle heb ik eigenlijk alleen een gewone 60 1/2 van Craftsman (Stanley) en een rabbet 60 1/2 van Lie-Nielsen. Ik heb wel eens gedacht aan de 62, maar op de futselplank doen de 4 1/2 en 5 1/2 het goed genoeg. Door de extra breedte geven die je wat meer ruimte voor je hand.
Een low angle zoetschaaf als degene waar je nu naar kijkt is er eigenlijk nooit geweest, vooral omdat die eigenlijk nooit nodig is. De 62 en 60 1/2 waren meer dan genoeg voor 99,9% van al het kopse werk. Wat is de reden dat je naar deze schaaf aan het kijken bent?

Belangrijkste reden is dat mijn huidige schaven (bijeengeraapt setje waarvan niet duidelijk is of de onderdelen wel bij elkaar horen ...) niet voldoen en deze me een mooie mix leken tussen gebruik op de futselplank en fijn afwerken. Vooral in combinatie met twee ijzers (25 en 38 graden). Beter één goede dan 3 slechte, zeg maar.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het klinkt cru, maar je huidige schaven niet voldoen, dan is er een reële kans dat dat komt door de instelling of door het niet voldoende scherp slijpen van het blad. En dat risico neem je dan wel mee naar je nieuwe schaaf, die dan ook niet zal voldoen. Wat voldoet er precies niet en hoe zeker ben je dat dat aan de schaaf en niet aan de instellingen of jouw slijpen gerelateerd is?
 

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Het klinkt cru, maar je huidige schaven niet voldoen, dan is er een reële kans dat dat komt door de instelling of door het niet voldoende scherp slijpen van het blad. En dat risico neem je dan wel mee naar je nieuwe schaaf, die dan ook niet zal voldoen. Wat voldoet er precies niet en hoe zeker ben je dat dat aan de schaaf en niet aan de instellingen of jouw slijpen gerelateerd is?

Heh, goeie vraag. Mijn setje schaven is nogal een bijeenraapsel van onderdelen. Met mijn slijpen is niks mis. Kan me scheren met het blad wat er (nu) in zit. Gezien het feit dat mijn setje schaven een samenraapsel is van van alles en nog wat, vermoed ik dat daar zeker (een deel van) het probleem zit. Vandaar dat ik me aan het oriënteren was.

Inmiddels heb ik al een SB4 weggegooid, omdat de zool hol is (>1mm). Heb op m'n Record 4 een blad van Dictum gezet (na deze eerst geslepen te hebben). Omdat het blad altijd scheef uit de mond komt heb ik de kikker vervangen door de kikker uit de SB4 (die ik toch al zou weggooien), en dan doet ie het best aardig. In ieder geval komt deze er nu redelijk recht uit, binnen de afstelmarges.

Daarmee heb ik dan een setje van een reischaaf (lange houten), een kleine blokschaaf en een Record4. De Veritas LAS leek me een mooie aanvulling hierop, juist door z'n brede inzetbaarheid (zeker in combinatie met een extra 38 graden mes).
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
En hoe zit het dan met de Peaktool en no 5? Heb je die nog, zijn daar ook problemen mee?

Zelf zou ik denk ik naast de reischaaf en de kleine blokschaaf een Lie-Nielsen 4 kopen, misschien zelfs de bronzen uitvoering. De prijzen van de oude schaven zijn de laatste jaren sterk gestegen, en dat trekt ook mensen die door het bij elkaar zoeken van onderdelen een schaaf "fabriceren", ongeacht of die onderdelen echt goed bij elkaar passen. Het probleem dat je beschrijft is herkenbaar, en met tweedehands schaven moet je inmiddels een beetje geluk hebben.
Wat betreft de keuze: er is een reden dat de klassieke 4 en 5 heel populair waren, en dat is domweg de brede inzetbaarheid van die modellen. Een low-angle uitvoering van de 4 is er in het verleden niet geweest, en de low-angle tegenhanger van de 5 was de 62. De 62 is relatief kort in productie geweest (1905-1942), en dat was niet omdat het een goed lopend model was. Het was namelijk geen verbetering ten opzichte van de 5, maar was relatief wel duurder. En destijds werd er nog veel met de hand geschaafd, dus ervaring om te beoordelen of de 62 een nuttige toevoeging vormde was er echt genoeg.
De Lie-Nielsen 4 is min of meer een heruitgave van de 4 in Bedrock uitvoering, wat destijds de luxe (en daar door minder verkochte en gebruikte) schaven waren. De bronzen uitvoering is wat zwaarder, en mijn persoonlijke mening is dat de zwaardere modellen wat makkelijker te gebruiken zijn bij lastig hout. Persoonlijk heb ik trouwens (met veel geluk) een bijna complete lijn van 3 tot 8, waarvan de meeste in uitstekende staat zijn. Voor mij zijn de 4, 4 1/2, S5, 5 1/2 en 8 favoriet. De 3, 6 en 7 gebruik ik nauwelijks. Het zijn momenteel voornamelijk back-ups voor als ik door wil en het eronder of erboven liggende model moet geslepen worden. De 4 en de 8 heb ik voorzien van een Hock beitel, de 8 omdat de originele heel ver versleten is en bij de 4 omdat de diepteafstelling niet lekker liep.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat je je kunt scheren met een beitel wil niets zeggen. Het is niet omdat de beitel scherp is, hij ook goed geslepen is.
Ik heb onlangs mijn haalmes nog eens onder handen genomen. Scherp was het, maar het werkte niet goed. Nu heb ik de rug helemaal vlak gemaakt en de bolling uit de vouw gehaald.En plots heb ik er een geweldig stuk gereedschap bij. Idem voor mijn bijlen. Scherp, maar niet goed geslepen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.