veritas hulpstuk om handzaag te slijpen

A.Hoekstra

Nieuw lid
6 feb 2021
1
0
Wie kan mij helpen aan een Veritas hulpstuk om een hand- of kapzaag goed te kunnen slijpen? Mag ook van een ander merk zijn. Ik ben een starter enik heb bij een ervaren houtbewerker gezien dat dit goed werkt, Misschien ook adres voor de goede vijlen? ik heb er een paar, maar verschillende maten is ook handig.
Ik sta open voor goede informatie.
 

Bijlagen

  • 20210206_104510[1].jpg
    20210206_104510[1].jpg
    132,8 KB · Weergaven: 26

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Voor goede vijlen kan moet je vragen in een gereedschapswinkel met lange geschiedenis. Mogelijk hebben ze nog ergens een vergeten voorraad liggen.
Dat hulpstuk om de juiste hoek aan te houden kan je ook vervangen door lijntjes op je zaagklem (eventueel een stukje tape.
Nieuwe Veritas spullen zijn op dit ogenblik moeilijk verkrijgbaar. Veel is uitverkocht.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik weet niet welke methode je gebruikt om de zaag in te klemmen. Maar je kunt daar papier opplakken met lijntjes in de goede hoek. /////////////////// zeg maar. Dat moet net zo nauwkeurig werken. Die 1 a 2 graden die je er naast zit maakt niet uit. Het is verder heel belangrijk om steeds dezelfde haal te doen. Aan het eind van de vijl kun je een blokje hout maken waarbij de hoek steeds hetzelfde blijft omdat het houtje horizontaal moet blijven. Paul Sellers heeft daarover een video en het bevalt mij prima. Mijn zagen zijn lekker scherp.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Het enige wat je zelf in de gaten moet houden is de hoek van de vijl waarmee je de tanden meer of minder op stoot zet voor schulpen of afkorten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.