Veritas DX60 nieuw uit de doos, hoe nu verder?

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
46
14
Nijkerk
Omdat de hobby zich ontwikkelt, is voor mij het punt aangekomen dat ik ook aan het kijken was naar een schaaf. Dit omdat ik het steeds leuker vindt om werkstukken te maken die wat meer precisie vereisen (vanuit mijn perspectief, is nog lang niet wat de meesten hier doen). Maar dit soort handgereedschappen is voor mij echt nieuw. Net als (een goede set) beitels. Het heeft me lang tegen gehouden, ook met wat ik vanuit het slijpen, etc op me af zag komen.

Dus veel gezocht op dit forum, youtube etc. En dus niet alleen over de aanschaf, maar ook veel gelezen/gekeken over slijpen, instellen, etc.Dus als eerste aanschaf een 'low angle block plane' gekocht; de DX60 van Veritas vanuit het buy once, cry once principe. Narex richter beitelset wordt de volgende aanschaf. Dan een 2e schaaf.

Alleen ben ik nu een beetje onzeker door de overload aan informatie (en soms het extreme 'hoe heurt het eigenlijk', wat soms ook kan doorslaan) hoe nu verder. Ook in relatie tot een 'nieuwe kwaliteits schaaf'. Ik wilde eigenlijk gewoon beginnen met wat er nodig is om te starten en dan steeds wat bijkopen. Omdat stenen en honing guide, etc ook wel weer een investering kan zijn. Maar uiteindelijk wel nodig is, ook voor de beitels. Ik verwacht deze gereedschappen dus nog niet meteen intensief te gebruiken. Dus Tormeks, etc lijkt me overkill, maar vind het wel fijn om goede spullen

De handleiding van Veritas zegt eigenlijk dat er alleen een 'microbevel' van 29 graden (kan dus 30 worden) gemaakt hoeft te worden. Terwijl ik ook allemaal video's zie, die de onderkant vlakken, dan de randen vijlen. De 25 graden nog een keer beetpakken en dan de micro bevel maken met rondingen aan de kant. En polijsten met een leren strop.

Uiteindelijk denk ik als toekomstig boodschappen lijstje voor de DMT diasharp stenen te willen gaan in 325 (coarse), 600 (fine) en 1200 (extra fine). Een honing guide (Liefst die van Lie-Nielsen, maar moeilijk verkrijgbaar, dus waarschijnlijk een van Veritas. Maar moet ik gelijk voor die deluxe set gaan? Of is dat overkill?) en een leren strop (nog geen idee hoe, wie, wat). Maar liefst dus gefaseerd aangeschaft indien mogelijk.

Mijn vraag is eigenlijk of alle handelingen allemaal nodig is voor een nieuwe Veritas DX60 schaaf? En wat ik minimaal nodig heb om te starten met een scherpe schaaf? Kan ik starten met alleen de 1200 grit en een honing guide?
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Mooi onderwerp. En, ik kan je zeker aanraden om goed te starten. Het buy once, cry once principe spreekt me wel aan.

Zelf heb ik een aantal schaven en veel beitels, en daar laatst bij baptist een mooie set slijpstenen voor aangeschaft. een diamantplaat 400/1000 en twee lossen wetstenen 1000 en 6000.
Ik had zelf nog een losse slijphulp, een goedkoop ding.
Toch laatst een Veritas MKII slijphulp op de kop getikt op marktplaats, en dat werkt wel echt een stuk fijner. Je klemt de bijtel niet L/R maar boven en onder.

Mijn aanrader zou dan ook zo'n set zijn:
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
500
740
Zuid West Drenthe
Mooi onderwerp. En, ik kan je zeker aanraden om goed te starten. Het buy once, cry once principe spreekt me wel aan.

Zelf heb ik een aantal schaven en veel beitels, en daar laatst bij baptist een mooie set slijpstenen voor aangeschaft. een diamantplaat 400/1000 en twee lossen wetstenen 1000 en 6000.
Ik had zelf nog een losse slijphulp, een goedkoop ding.
Toch laatst een Veritas MKII slijphulp op de kop getikt op marktplaats, en dat werkt wel echt een stuk fijner. Je klemt de bijtel niet L/R maar boven en onder.

Mijn aanrader zou dan ook zo'n set zijn:
Deze set gebruik ik ook en bevalt uitstekend, kan ik alles mee scherp houden
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Je kunt inderdaad verloren lopen als je naar alles kijkt wat kan en wat mensen daarvan vinden, vooral met betrekking tot slijpen. Voor m’n schaven en steekbeitels ben ik uiteindelijk hierop uitgekomen:
Dit werkt - voor mij - ideaal. Meestal is even stroppen voldoende, soms even over de 1000 diamantzijde om ze weer echt scherp te krijgen en een braam of beschadiging eerst wegslijpen met de 400.
Ik gebruik daar wel de Veritas honingguide bij voor de consistentie in de slijphoeken.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Heb zelf de set zoals Paul Sellers hem gebruikt met drie diamantplaten tot 1200. Bevalt prima. Ik gebruik die zonder slijphulp. Met een beetje oefenen lukt dat ook wel. Een leren strop heb ik gemaakt van een stuk oude schooltas. Het leer met de ruwe kant naar boven op een plankje gelijmd en ingesmeerd met polijstpasta.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf
J

j1eke

Guest
Lijkt me een mooie aanpak en ook eentje waarbij je een compleet systeem hebt om alles aan de gang te houden. Alle onderdelen zijn dan goed, dus als je dan geen goed resultaat haalt zou ie het zelf moeten kunnen corrigeren.
Ik zou voordat je wat ook begint te doen eerst de schaaf eens zo gebruiken en pas daarna de scherpte van de beitel en dergelijke gaan bekijken.
Een luxe schaaf komt over het algemeen helemaal goed van de fabriek en als je nog weinig ervaring hebt is het goed om eerst eens te voelen hoe het was rechtstreeks uit de doos. Dan kun je na je eigen slijpwerkzaamheden en afstelling later ook zien of hij weer net zo lekker schaaft als voorheen of beter/slechter.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
@Bernard43: +1 hier, ik gebruik dezelfde opstelling naar volle tevredenheid.

Kan ik starten met alleen de 1200 grit en een honing guide?
Ja.
De Veritas is een kwaliteitsproduct waarvan je mag verwachten dat de snede af-fabriek in orde is. Voorlopig is een 1200 grit steen + honing guide voldoende. Op den duur koop je de 600 en 325 grit erbij, als je merkt dat de beitel niet meer scherp wordt van enkel de 1200, of als de beitel per ongeluk een beschadiging in de snede heeft.
Met de serie 325-600-1200 kan je alles aan, van grof herstelwerk tot een zeer fijne snede maken. Of je de honing guide blijft gebruiken is aan jou, daar is niets mis mee.
Een strop erbij is wel fijn om de snede te verfijnen, en heel makkelijk zelf te maken. Met een polijstpasta (fine is prima) kan je de strop van ongeveer alles maken, verlijmd op een plankje: stuk leer van een oude riem/tas/wat dan ook, maar ook dikke spijkerstof, dik vilt, autogordel, zelfs direct op balsahout. Bij gebruik van polijstpasta is de drager minder belangrijk.

Alle zaken als beitel vlakken, randen vijlen etc. gelden voor goedkope schaven of restauratie van oude schaven. Voor de prijs van jouw Veritas mag je er vanuit gaan dat alles goed is, en anders terugsturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
Ik heb denk ik een stuk of 10 schaven. Nog nooit de behoefte gehad om een low angle schaaf aan te schaffen. Alhoewel ik wel een kopshoutschaafje heb die ook een kleinere slijphoek heeft. Ik heb ook waterstenen en een diamantsteen maar ik snap niet waarom je dit handmatig wil doen. Ja ik weet dat je prima je gereedschapschap scherp krijgt. Voor mij is slijpen een noodzakelijk kwaad. Daar wil ik zo min mogelijk tijd aan besteden. Tussendoor wet ik mijn beitels op een cbn of diamantplaatje En slijpen doe ik op mijn machines.
Een Tormek en een oude creusen. Af wetten doe ik op mijn Koch polijstmachine. Ik pak nu vaker de creusen dan de Tormek. Kijk eens op het you tube kanaal van de houtdraaierij. Hier vergelijkt hij 4 verschillende machinale slijpmethoden. Ik ga mijn Koch ombouwen naar een witte steen en een viltschijf. Zitten nu 4 viltschijven op. Dan kan ik de creusen voor ander werk gebruiken.

Ik vind dat er veel te veel naar bepaalde you tubers gekeken word en dat dit de manier is. Deze manier is zeker niet fout en ik wil al helemaal geen discussie beginnen over de beste manier.
Ik heb ze allemaal verkocht en allemaal geprobeert. En goed uitgevoerd werken ze allemaal. Verschillen naar mijn mening achter de komma. Net zoals micro bevels. Ik merk geen verschil. Vind je het de moeite waard? Doen!
Nieuwe beitels vlakken aan de achterzijde. Altijd doen. Zijn ze vlak ben je meteen klaar. Maar ik heb ook merkbeitels gehad die niet vlak aan de achterzijde waren. Bij sommige moet je de lak verwijderen.
En ja er zijn er ook die prima geslepen zijn en klaar voor gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De beitels van een Veritas zouden uit de doos in principe 'gebruiksklaar' moeten zijn - dus vlakken, afronden en zo zou allemaal niet nodig moeten zijn (heb ik overigens bij mijn QuangSheng schaven ook nooit gedaan). Of ze gebruiksklaar 100% scherp zijn is een ander verhaal. Persoonlijk zou ik een nieuwe schaafbeitel altijd een keer slijpen. Dan weet ik iig zeker dat ie 'naar mijn hand' staat...

Microbevel - ik heb niet de indruk dat het qua schaven iets of wat uithaalt. Ik maak microbevels aan de schaafbeitels waarmee ik bamboe schaaf omdat ik dan tussendoor sneller klaar ben met het weer scherp maken van mijn beitels - bamboe, met zijn hoge gehalte aan silica, maakt beitels snel bot, en voor het schaven van bamboestrips voor splitcane hengels (de strips voor topjes zijn vaak aan het uiteinde minder dan 0.7 mm dik) heb je vlijmscherpe beitels nodig om nette schaafresultaten te krijgen. Ik moet dus meestal na 2 of 3 strips (er gaan er 12 in een hengel (2-delig, 1 top) opnieuw slijpen. Een microbevel opnieuw aanzetten is dan een stuk sneller dan als je het hele snijvlak moet bewerken...
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik vind dat er veel te veel naar bepaalde you tubers gekeken word en dat dit de manier is. Deze manier is zeker niet fout en ik wil al helemaal geen discussie beginnen over de beste manier.
Eens. Je merkt al aan de reacties dat slijpen een typisch dogmatisch onderwerp is met "zoveel mensen zoveel meningen". Meestal vindt men de eigen weg de beste. Aangewakkerd door een overvloed aan informatie duizelt het de beginner daarom wat ze aan (kostbare) materialen moeten aanschaffen.

Je slaat de spijker op z'n kop met het verschil in "slijpen" en "wetten". Slijpen het zetten van de vouw, wetten is het verfijnen van de snede. Er zijn legio manieren en producten om daar te komen, welke past is een kwestie van ervaring en gewenning.
Bij slijpen wordt meer materiaal weggehaald en daarvoor zijn machines handig (mits goed gebruik uiteraard). Maar als een machine niet past in budget, ruimte, of interesse kan dat ook prima op een steen van een paar tientjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
Budget, ik durf te zeggen dat je met een tweede hands creusen goedkoper uitbent. Zet je aan de andere zijde een mdf schijf met polijstpasta en klaar. Nou vooruit nog een fatsoenlijke leunspaan erbij.
Als ik mijn beitels slijp zijn ze hol. Ga ik er dan met een wet of slijpsteen overheen dan raak je maar 2 vlakjes op de vouw. Dat is geen microbevel maar het lijkt er wel op. Vaak doe ik ze ook alleen even over de polijstschijf en dan zijn ze ook weer scherp. Dit laatste kan je maar enkele keren doen.
Als er een stuk uit je beitels is dan heb je veel werk met een hand steen. Met de Tormek ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
46
14
Nijkerk
Allereerst dank voor alle reacties!! Helpt een hoop. Ik denk dat ik begin met de DMT of EZ-lap (van de Paul Sellers setup) 1200 diamant steen en een Veritas honing guide. Is die bij de baptist set voldoende? Of heeft de deluxe versie meerwaarde?
En dat ik hem maar eerst even uit de doos zo ga gebruiken en alleen de achterkant dan vlak.

Youtubers helpen met informatie vergaren. Maar daarom ook de meer praktische & praktijkgerichte vraag hier door iemand zonder enige praktijkervaring. Ook op dit forum kan je echter soms lost raken tussen alle ervaringen. Het is voor mij een startpunt om een keus te maken en daarna te gaan ervaren wat bij me past.

Zo heb ik begrepen dat de micro bevel toch met name is om het opnieuw scherp krijgen te vergemakkelijken? Niet zozeer het resultaat? Dat je niet helemaal je primaire bevel hoeft te doen, maar alleen 'snel' even de kleine hoek? En het staat ook in de handleiding van Veritas zelf. Vandaar dat ik er over begon.

En ik snap heel goed de discussie over slijpen met machines. Denk alleen dat er een omslagpunt komt, waarbij je relatief veel te slijpen hebt waarbij het dan loont om te investeren in machines die tijdswinst en gemak leveren.Of omdat je veel gereedschappen hebt, of je ze intensief gebruikt of beiden. Die zal voor iedereen anders liggen.

Op dit moment met één schaaf (5 beitels en misschien een 2e schaaf in het vooruitzicht), waarbij ik nog niet kan overzien hoe intensief ik ze zal gebruiken (maar inschattend nog sporadisch) merk ik dat ik die keuze nog lastig kan maken. En op dit moment stenen minder plaats innemen dan weer extra machines (in mijn beperkte ruimte), waarmee ik nu neig naar dan maar de extra tijd van het handwerk.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
500
740
Zuid West Drenthe
Ik heb denk ik een stuk of 10 schaven. Nog nooit de behoefte gehad om een low angle schaaf aan te schaffen. Alhoewel ik wel een kopshoutschaafje heb die ook een kleinere slijphoek heeft. Ik heb ook waterstenen en een diamantsteen maar ik snap niet waarom je dit handmatig wil doen. Ja ik weet dat je prima je gereedschapschap scherp krijgt. Voor mij is slijpen een noodzakelijk kwaad. Daar wil ik zo min mogelijk tijd aan besteden. Tussendoor wet ik mijn beitels op een cbn of diamantplaatje En slijpen doe ik op mijn machines.
Een Tormek en een oude creusen. Af wetten doe ik op mijn Koch polijstmachine. Ik pak nu vaker de creusen dan de Tormek. Kijk eens op het you tube kanaal van de houtdraaierij. Hier vergelijkt hij 4 verschillende machinale slijpmethoden. Ik ga mijn Koch ombouwen naar een witte steen en een viltschijf. Zitten nu 4 viltschijven op. Dan kan ik de creusen voor ander werk gebruiken.

Ik vind dat er veel te veel naar bepaalde you tubers gekeken word en dat dit de manier is. Deze manier is zeker niet fout en ik wil al helemaal geen discussie beginnen over de beste manier.
Ik heb ze allemaal verkocht en allemaal geprobeert. En goed uitgevoerd werken ze allemaal. Verschillen naar mijn mening achter de komma. Net zoals micro bevels. Ik merk geen verschil. Vind je het de moeite waard? Doen!
Nieuwe beitels vlakken aan de achterzijde. Altijd doen. Zijn ze vlak ben je meteen klaar. Maar ik heb ook merkbeitels gehad die niet vlak aan de achterzijde waren. Bij sommige moet je de lak verwijderen.
En ja er zijn er ook die prima geslepen zijn en klaar voor gebruik.
Niet om flauw te doen, maar De Houtdraaierij verkoopt slijpmachine's en is daarmee een commerciële youtuber.
Wat mij betreft behorende bij de 'bepaalde Youtubers'

Om de originele vraag te beantwoorden, ja met 1 wetsteen kun je betaalbaar prima werken en zelf ondervinden of dit het is.
Zelfs met een machine op de werkbank komt een losse wetsteen nog van pas, dus is het nooit weggegooid geld.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Ik denk dat deze opmerking van Rob Lee van Lee Valley Tools op FOG misschien wat extra licht kan werpen op hoe zij hun beitels en schaafijzers afleveren. Lie Nielsen en andere topmerken zullen niet ver van de genoemde toleranties zitten. Bij de "mindere" merken is het in mijn ervaring nogal wisselend, maar ze zitten altijd aan de minder goede zijde. Soms erg ver aan die zijde...


Zelfs bij een merk als Narex, dat toch echt niet tot de zwakke broeders behoort, moet ik altijd mijn beitels vlakken voor gebruik. Bij Veritas-schaven en beitels heb ik dat nog nooit hoeven doen. In het begin deed ik het uit gewoonte wel, maar het is echt niet nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
Een Tormek levert zeker geen tijdwinst op. Het snelst werkt het als je uit de hand leert slijpen.
Dat is maar hoe je het bekijkt. Als je een beitel moet herslijpen dan duurt dat op de tormek erg lang. Werk je met vaste instellingen zoals ik met mijn houtdraaibeitels dan zijn die binnen 30 seconden weer scherp. Dat is inderdaad langzamer dan als je uit de hand op een werkbankslijper de kunst beheerst. En die beheers ik niet volledig. Maar veel sneller dan met de hand. Dit is wel hss staal of PM staal dat gaat met stenen niet zo snel als op een cbn wiel.
Iemand die begint kan nog niet slijpen en moet dit leren dat kost tijd. Met een tormek of een systeem waarmee je de beitel geleid over de steen beweegt heb je een hele korte leercurve en nauwelijks kans op verbranden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.