Vergrijst Douglas binnen ook?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Ik was het MDF in mijn werkplaats zat, onder zwaardere belasting al snel doorhangende planken en bovendien kun je niet uitleggen dat je aan houtbewerking doet en dan kasten van MDF maken, kortom, alles eruit inclusief het IKEA keukenblok en alles opnieuw maken. Ik had nog een portie Douglas planken onder de overkapping liggen en die maar verlijmd tot panelen en daarvan de kastjes gemaakt. Zo blijft het kwa prijs ook iets meer bij de weg dan met voorgelijkmde meubelpanelen kopen.

De kasten moeten natuurlijk ook nog afgewerkt worden.... of niet...

Mijn vraag: als ik douglas onbehandeld buiten verwerk dan vergrijst het na enige tijd, gebeurd dat bij binnengebruik ook of vergeelt het dan zoals grenen en vuren?

Zijn er ook aswerkmethoden die het hout wel enigszins beschermen maar die natuurlijk vergrijsde look binnen opleveren?
 

tuoh

Oud hout
Onbehandeld hout vergrijst enkel bij buitengebruik (weersinvloeden) Binnen word het hout in eerste instantie wat geler maar dat verkleurt met de tijd naar geelbruin. Die vergrijsde tint krijg je makkelijk uit een potje met bijvoorbeeld Traeliyx kleurbeits. Zelf heb ik verleden jaar nog "vergrijst eiken" gebruikt met het nummer 2539. Werkt snel en geeft een mooie tint (vind ik toch)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Hoi Andre, bedankt. Ik was er al bang voor.

Deze is in plaats gekomen van de standaard witte Ikea.

image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.