Vergelijking van Houtprijzen

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Goede avond,

Ik ben nieuw hier op het forum en nog maar sinds enkele weken 'actiever' bezig met houtbewerking.
Mijn eerste projecte was het maken van 2 nachtkastjes. Keuze van het materiaal was fineer eiken plaatmateriaal.
Wat ik meteen als nadeel ondervond was het afwerken van de kanten met een fineren strip. Plakken en afsnijden lukt allemaal nog wel, maar bij het schilderen heb ik tot mijn grote frustratie ondervonden dat de fineren strip blaasjes begint te vertonen door de verf.
Zodoende ben ik op zoek gegaan naar massief hout voor mijn volgende projecten. Ondertussen ben ik bij enkele houthandelaars langsgegaan om zo prijzen te kunnen vergelijken, en blijkt dat geen transparante samenhang te bespeuren is tussen de verschillende prijzen.
Hieronder enkele prijzen die ik heb gekregen voor eik:

Janssens Janssens (Belgie)
Eik I bis: 2570€/m3 (ongeschaafd, +400€/m3 voor schaafwerk)
Eik II bis: 2400€/m3 (ongeschaafd, +400€/m3 voor schaafwerk)

Eurabo (Belgie)
Eik (kwaliteit onbekend) dikte 18 mm : 4500€/m3 (geschaafd)
Eik (kwaliteit onbekend) dikte 22 mm : 4250€/m3 (geschaafd)
Eik (kwaliteit onbekend) dikte 30 mm : 3950€/m3 (geschaafd)
Eik (kwaliteit onbekend) dikte 33 mm : 3850€/m3 (geschaafd)

Fijnhout drenthe (Nederland)
Eik (kwaliteit onbekend) dikte 27-52 mm : 1790€/m3 (bekantrecht, dus ongeschaafd vermoed ik)
Eik (kwaliteit onbekend) dikte 62-105 mm : 2275€/m3 (bekantrecht, dus ongeschaafd vermoed ik)

Thys hout (Belgie)
Eik I bis 20mm: 3350€/m3 (geschaafd vermoed ik aan de prijs te zien)

Woodtex (Belgie)
Eik I: gemiddeld 3400€/m3 (geschaafd maar niet altijd even recht...)

Segers (Belgie)
Eik (kwaliteit onbekend): 1540€/m3 ongeschaafd (+80€/machine uur voor schaafwerk)

Helsen hout (belgie)
Eik 2e keus: 1350€/m3 (ongeschaafd) -> 4200€/m3 geschaafd.


Vooral de laatste prijs sloeg me achterover. Ik zie bij een andere zaak dat ze 400€/m3 extra vragen voor het schaven en zij zeggen dat ongeveer 15mm extra gerekend moet worden. Als ik de prijs van Helsen hout terugreken zie ik dat zij rekenen met 59% materiaalverlies tijdens het schaven wat mij veel lijkt op het eerste zicht.

Graag wou ik dus eens bij jullie informeren of dit 'normale' prijzen zijn, of wat jullie betalen voor kwaliteits hout.
Ik ben er mij van bewust dat prijzen moeilijk te vergelijken zijn en dat uiteindelijk bij de handelaar zelf naar het hout gekeken moet worden maar ik denk wel dat jullie samen al redelijk wat kwaliteitshout gekocht hebben en dat jullie een goede schatting kunnen geven wat massief hout kost en wat de bijkomende kosten zijn voor schaafwerk.

Alvast bedankt !

Grt,

Nicolas
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je die prijzen ziet dan is het dringend tijd om te investeren in een schaafmachine, als ze daarboven dat hout uit hun afdak halen om het meteen door de 4-face schaafmachine te steken dan valt daar weinig goeds mee te doen.

Prijzen vergelijken kan je alleen met hout van dezelfde kwaliteit, oorsprong, enz...
Je kan Belgische eik vinden aan €600/kuub maar dat heeft weinig te maken met Franse aan €1500/kuub
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Aan 80 euro/uur wil ik ook wel schaven!!!
Voor Sloveense eik, bekantrechte planken, van een duim (maar het was een behoorlijk dikke duim) betaalde ik 50 euro/m2 bij een houthandel in de buurt. Dat is 2000 euro/m3. Goede kwaliteit (weinig fouten) maar niet zo mooi als Franse eik.
Toen een bool Franse eik gekocht (25 en 50 mm) en die prijzen zitten zoals Thimoty zegt rond de 1500 euro/m3. Daar is nog wel ongeveer 30 % uitval aan.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Nog vergeten te zeggen dat je de rekenmethode moet vragen, sommigen meten het nat, of voor het schaven/schuren. Dat vind ik regelrecht bedrog, je moet het volume krijgen dat je betaald. Ik heb zo eens een kuub beuk besteld bekantrecht van 52mm bij een gereputeerd bedrijf maar via een lokale handel die er geen op voorraad had. Kwam daar een pak aan van 0,7 kuub allemaal tot 46mm geschuurd en dat had ik niet eens gevraagd.
Hun reactie was dat ze bij hun het hout op de brute maten verkopen, daar kon ik niets mee aanvangen en ik was ook bedrogen ivm de prijs/volume. Ze zijn het dus mogen terug komen ophalen.

Ik heb nu mijn vaste handel gevonden waar ik via de telefoon ganse bomen kan bestellen zonder zorgen, ik kijk nog wel elders maar ben zorgvuldig want een boom kopen is een hele investering en als je een tegenvaller hebt dan zit je daarmee vast tot hij op is.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Aan 80 euro/uur wil ik ook wel schaven!!!
Voor Sloveense eik, bekantrechte planken, van een duim (maar het was een behoorlijk dikke duim) betaalde ik 50 euro/m2 bij een houthandel in de buurt. Dat is 2000 euro/m3. Goede kwaliteit (weinig fouten) maar niet zo mooi als Franse eik.
Toen een bool Franse eik gekocht (25 en 50 mm) en die prijzen zitten zoals Thimoty zegt rond de 1500 euro/m3. Daar is nog wel ongeveer 30 % uitval aan.

Dit zijn prijzen voor hout dat nog naar dikte geschaafd moet worden veronderstel ik ? Of kan je daar dan meteen mee aan de slag ?
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Nog vergeten te zeggen dat je de rekenmethode moet vragen, sommigen meten het nat, of voor het schaven/schuren. Dat vind ik regelrecht bedrog, je moet het volume krijgen dat je betaald. Ik heb zo eens een kuub beuk besteld bekantrecht van 52mm bij een gereputeerd bedrijf maar via een lokale handel die er geen op voorraad had. Kwam daar een pak aan van 0,7 kuub allemaal tot 46mm geschuurd en dat had ik niet eens gevraagd.
Hun reactie was dat ze bij hun het hout op de brute maten verkopen, daar kon ik niets mee aanvangen en ik was ook bedrogen ivm de prijs/volume. Ze zijn het dus mogen terug komen ophalen.

Ik heb nu mijn vaste handel gevonden waar ik via de telefoon ganse bomen kan bestellen zonder zorgen, ik kijk nog wel elders maar ben zorgvuldig want een boom kopen is een hele investering en als je een tegenvaller hebt dan zit je daarmee vast tot hij op is.

Klopt wat je zegt. Heb inderdaad prijzen gekregen voor hout bijvoorbeeld bij Janssens en Janssens waar zij de ruwe maten aanrekenen aan (gemiddeld) 2500€ per kuub. Je betaald de ruwe maten aan 2500€per kuub en dan wordt 400€ gerekend bijkomstig op de ruwe maten per kuub. Mij zou het net logisch lijken dat ze schaafkosten aanrekenen voor de dikte die zij eraf halen, maar toch niet voor de gehele ruwe maat ?

Investeren in een schaafmachine zal niet lukken. Heb daar niet meteen plaats voor om permanent te zetten... Waar koop jij je hout ergens ?

Iemand anders nog goede adressen in Belgie waar je kwalitatief goed hout kan kopen tegen een faire prijs ?

Thanks !
 

tuoh

Oud hout
Dit is ook weer een verhaal van appels en peren, er valt geen lijn in te trekken op deze manier. Je moet een paar dingen voor ogen houden als je prijzen wil gaan vergelijken bij Eik, geen enkele boomstam is eender, dus ook geen enkele prijsopgave voor stamhout is zomaar vergelijkbaar. Er zijn teveel verschillende parameters in het spel om tot een eerlijk vergelijk te komen.

Wat heb je juist gevraagd aan de houthandelaar? Wat stukken droog en geschaafd hout volgens opgave, oftewel volgens borderel? Een relatief kleine hoeveelheid, maar met verschillende secties en lengtes?

Als je zelf niet de beschikking hebt over een schaafmachine moet de houthandelaar dit dus doen, daar zit voor die man flink wat tijd en moeite in voor zo een (in zijn ogen kleine) bestelling. Die man gaat heus geen gezaagde stam openbreken voor wat klein frulwerk. Dat betekend uitzoeken uit bekantrechte delen, deze uitsmetten, zagen, en schaven. Als klant betekend dit dat je sowieso de duurste optie genomen hebt, hoe meer eisen (bewerkingen) je stelt of vraagt hoe duurder de prijs (m3)
Je vraag impliceert immers, A- gedroogd hout, B- bekantrecht hout voor kleine hoeveelheden, C- machinewerk, D- afval bij het uitsmetten, deze zaken drijven de prijs op, daar ontsnap je enkel aan als je het zelf doet. Dan koop je een versgezaagde stam, laat die een paar jaar drogen, eens droog kan je die dan verzagen en schaven, zo een verse stam kost je dan een paar honderd euro per kuub, spotgoedkoop dus.

Ik vind het al verbazend dat je prijzen los gekregen hebt van die mannen voor deze manier van werken, firma's zoals Thyshout en Helsenhout leveren meestal enkel volledige gezaagde en (gedroogde) stammen. Helsenhout heeft wel altijd een aanbod gehad van gedroogde en bekantrechte eik als "afval" van hun snijfineer.

Voor kleine hoeveelheden ga je volgens mij toch best zijn bij Woodtex denk ik, als je uit de streek bent tenminste, je zoekt dan zelf uit wat je nodig hebt, je gaat toch overal sowieso de hoogste prijs moeten betalen voor wat je vraagt. Voor kleine hoeveelheden kan het ook lonen om eens bij de plaatselijke schrijnwerker of meubelmaker langs te gaan, tenminste als die hout op stock liggen heeft.

Mvg,

André
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Dit is ook weer een verhaal van appels en peren, er valt geen lijn in te trekken op deze manier. Je moet een paar dingen voor ogen houden als je prijzen wil gaan vergelijken bij Eik, geen enkele boomstam is eender, dus ook geen enkele prijsopgave voor stamhout is zomaar vergelijkbaar. Er zijn teveel verschillende parameters in het spel om tot een eerlijk vergelijk te komen.

Wat heb je juist gevraagd aan de houthandelaar? Wat stukken droog en geschaafd hout volgens opgave, oftewel volgens borderel? Een relatief kleine hoeveelheid, maar met verschillende secties en lengtes?

Als je zelf niet de beschikking hebt over een schaafmachine moet de houthandelaar dit dus doen, daar zit voor die man flink wat tijd en moeite in voor zo een (in zijn ogen kleine) bestelling. Die man gaat heus geen gezaagde stam openbreken voor wat klein frulwerk. Dat betekend uitzoeken uit bekantrechte delen, deze uitsmetten, zagen, en schaven. Als klant betekend dit dat je sowieso de duurste optie genomen hebt, hoe meer eisen (bewerkingen) je stelt of vraagt hoe duurder de prijs (m3)
Je vraag impliceert immers, A- gedroogd hout, B- bekantrecht hout voor kleine hoeveelheden, C- machinewerk, D- afval bij het uitsmetten, deze zaken drijven de prijs op, daar ontsnap je enkel aan als je het zelf doet. Dan koop je een versgezaagde stam, laat die een paar jaar drogen, eens droog kan je die dan verzagen en schaven, zo een verse stam kost je dan een paar honderd euro per kuub, spotgoedkoop dus.

Ik vind het al verbazend dat je prijzen los gekregen hebt van die mannen voor deze manier van werken, firma's zoals Thyshout en Helsenhout leveren meestal enkel volledige gezaagde en (gedroogde) stammen. Helsenhout heeft wel altijd een aanbod gehad van gedroogde en bekantrechte eik als "afval" van hun snijfineer.

Voor kleine hoeveelheden ga je volgens mij toch best zijn bij Woodtex denk ik, als je uit de streek bent tenminste, je zoekt dan zelf uit wat je nodig hebt, je gaat toch overal sowieso de hoogste prijs moeten betalen voor wat je vraagt. Voor kleine hoeveelheden kan het ook lonen om eens bij de plaatselijke schrijnwerker of meubelmaker langs te gaan, tenminste als die hout op stock liggen heeft.

Mvg,

André

Ben me er inderdaad van bewust dat je steeds meer zult betalen dan wanneer je het zelf kan.
Maar als een houtbedrijf specifiek vermeldt dat ze ook aan particulieren verkopen weten ze in sé dat dit dan om kleinere hoeveelheden gaat.

Bij mijn aanvraag had ik naar eiken van 2e keuze gevraagd. Geschaafde dikte 20 en 30mm en van beide soorten speelt de breedte geen rol , zolang ik maar aan een totale breedte van 600mm geraak. Ook de lengte mocht langer zijn dan de maten die ik nodig had gezien verzagen geen probleem is...
Veel vereisten zijn dit dan toch niet ? Enkel dat het hout geschaafd moet zijn... Ik verwacht dan ook wel dat een bedrijf dat aan particulieren wilt verkopen kleinere hoeveelheden op stock heeft liggen zodat ze niet voor elke particuliere bestelling een boom moeten verzagen...
Hoe doen jullie dit dan ? Hebben jullie allemaal een diktebank staan ? Dit kost toch imens veel geld en is toch redelijk groot voor de doe-het-zelver ?

Grt,

Nicolas
 

tuoh

Oud hout
Je vraagt wel al heel wat van de houthandelaar, toch zeker als het Hout zoals Eik, Beuk, Esdoorn, etc.. betreft. Je vraagt al naar twee verschillende diktes en brede geschaafde stukken, dat is niet evident hoor om zoiets op stock te hebben voor kleine bestellingen. Hele bomen geen probleem, maar klein bestekhout is al minder evident bij deze houtsoorten. Dit verhaal is helemaal anders voor naaldhout, dat is wel op alle mogelijke handelsmaten verkrijgbaar en voor vergelijkbare prijzen, omdat hier gewerkt word met standaardafmetingen, standaard kwaliteitsklassen, etc..

Bij houtsoorten op stam zoals bovenstaande is dit niet het geval, hier is niet altijd "alles" mogelijk. Dat verschilt per houthandelaar, sommige zijn er zelfs niet op voorzien om kleine hoeveelheden machinaal te bewerken. Meestal hebben de grote namen in branche de minste mogelijkheden hierin.

Wil je serieus aan de slag met massief hout dan is het minste wat je hebben moet aan machines toch wel een zaag en een schaafmachine, anders betaal je je blauw aan machinewerk. Koken kost nu eenmaal geld:p
Je kan anders ook altijd eens contact opnemen met Rick (Masave hout) hier op het forum, dan word het zelfs aan huis geleverd;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Weet je, voor minder dan €1000 koop je een heel fatsoenlijke occasie schaafbank, koop dan een kuub dosse hout (met schors eraan)aan €1500 en hij is betaald met het verschil.
Alles wat je daarna ooit koopt is zuivere winst.

We zijn allemaal wel zo begonnen met platen laten verzagen bij de handel of hout laten schaven, maar buiten het feit dat het duur is, is het meestal ook niet echt goed uitgevoerd.
Dat zijn geen meubelmakers, maar handelaars dus precisie of rekening houden met de structuur/defecten van het het hout is teveel gevraagd. Dus de meeste onder ons zijn snel begonnen met hun hout zelf te verwerken en willen nooit meer terug.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Tja, het kan idd een hele hoop geld schelen... Zo heb ik eens een halve kuub Europees noten voor bijna niks gekocht, moest alleen zelf gaan schiften, zagen en schaven.. Was ff werk, maar man, wat een prijsverschil! Ondanks dat ik nog over budget ging, vond mijn vriendinnetje me nog steeds lief toen ze het zag. (ze had gerekend op steigerhout nl.) Tip: Ik ben toen bij een lokale meubelmaker langsgegaan om het hout na schifting te schaven. Dat wilde hij met liefde doen. Ik heb 'm 5 tientjes en een Bossche bol voor bij de koffie gegeven. Toen hij eenmaal bezig was, kwam hij zelf met: zal ik het ook maar gelijk op maat zagen voor je? Je bent hier nu toch.. :) Vaak zijn het mensen met een liefde voor het vak en vinden ze het maar al te leuk om een amateur te helpen..
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Dit zijn prijzen voor hout dat nog naar dikte geschaafd moet worden veronderstel ik ? Of kan je daar dan meteen mee aan de slag ?
Dit moet nog worden geschaafd. Het waren planken bedoeld om tot vloerplanken te worden verwerkt.
Misschien toch even je regio weergeven.
Hier in de buurt kan je kijken bij 'Hout Modest'. In de winkel vroeger in Zichen weet ik dat ze op maat verwerkten. Niet het beste en goedkoopste hout, maar in geen geval 80 euro/uur machine werk.
Liesens schaaft volgens mij ook vierzijdig, maar zeer beperkt aanbod eik. De slagmolen in Bilzen heeft ook een behoorlijk aanbod en ik vermoed dat zij ook schaven.
En Claessen in Tongeren is zeker de moeite om te informeren.
Of anders op zoek naar iemand met de nodige machines. Er gaat zeker iemand zijn die je wil helpen voor een kleine vergoeding (voor slijtage machine).
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Goeie tips !
zelf een schaafbank aanschaffen zal er nog niet meteen inzitten... Al denk ik wel dit op termijn te doen als ik de prijzen zo zie...
Al hebben wij thuis wel een elektrische handschaaf liggen. Kan je daarmee ook ruw hout netjes opschaven of zal dit geen mooi resultaat opleveren ?
zelf ben ik van Antwerpen dus als mensen mij willen helpen tegen vergoeding (en liefst niet tegen 80€ per uur :D) dan mogen die zich altijd melden :)

thanks voor de tips !
 

tuoh

Oud hout
Een elektrische handschaaf is geen optie hiervoor:p zou wat te gemakkelijk zijn hé. Dergelijke machines worden gebruikt op de werf om snel veel hout te verspanen tijdens de afbouw. Echt vlakschaven kan je er niet mee, hoogstens een smalle zijkant recht schaven.
Dan zijn een paar blokschaven een betere optie, maar wel een stuk trager en vermoeiender dan een vlak- en vandikte schaafmachine;)
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Had inderdaad wat te makkelijk geweest :)

Op youtube heb ik een film gezien van hoe je met een diktebank hout kan vlakken en vervolgens op dikte kan brengen zonder dat je een schaafbank moet hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=es8ms69ZwEo (vanaf 3min00sec).

Hebben jullie ervaring of dit goe werkt ?
Zoja, dan zou ik eventueel zo een diktebank voor een week-end kunnen huren en ineens een grote lading hout erdoor jagen :) (http://www.loomans-verhuur.nl/producten/vandiktebank/)
Iemand ervaring ?

Alvast bedankt :)

Nicolas
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het lijkt me behelpen; bovendien kun je zo nog steeds je plank niet haaks schaven. Als je toch gaat huren (of kopen natuurlijk), zou ik zowel een vlakbank als een vandiktebank meenemen. En dan liefst een grote vlakbank. Beter een grote zware vlakbank en een klein vandiktebankje dan andersom. Denk ik...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.