Verdiept vlak frezen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.183
877
Ulvenhout
Kunnen jullie eens met mij mee denken over het volgende?

ik wil een spiegeltje van 150x150mm en 3mm dik verzonken hebben in een lijst van notenhout. Die lijst is ongeveer 8mm dik en de buitenmaten zullen uiteindelijk 160x160 worden. Er zal dus aan alle zijden van de spiegel 5mm notenhout te zien zijn.
Mijn vraag is nu hoe ik dit het beste weg kan frezen.

Ik kan proberen een mal te maken van 150x150mm en daar met een kopieerfrees langs gaan. Het lastige is dat de mal weinig steun heeft. Ik kan natuurlijk eerst het verdiepte vlak frezen en dan pas de buitenmaten zagen.
Ik kan ook de buitenmaten aftekenen en uit de hand 3mm wegfrezen. Daarna de randen met een beitel wegsteken.

Zijn er betere methodes waar ik nu niet aan denk?

Thanks.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
waarom niet als eerste met de zaagtafel een kleine sponning in het hout zagen voordat je de lijst delen uitzaagt?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.183
877
Ulvenhout
Ik had bedacht om de hele spiegel te ondersteunen vanwege de stevigheid. Dus niet een lijstje, maar een vlak van 160x160mm waar de spiegel inkomt. Latjes van 5mm zagen op een zaagtafel is niet echt iets waar ik blij van wordt. Laat staan dit in verstek lijmen....

Ik heb nu een plank notenhout geschulpt tot 2 dunne delen van 200 bij 360mm, die moeten nog even over de vlak-en vandiktebank. Daar kan ik dus telkens 2 vlakken uithalen. Ik moet er in totaal 4 hebben.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
maak een buitenmal die ofwel op een frees met wieltje ofwel op een kopieerring voorzien is
maak voor je freesmachine een grote zool die je op de machine schroeft
de zool moet er voor zorgen dat de freesmachine op elke positie rondom op de buitenmal steunt
zaag nadien het notenhout tot op 5 mm van de uitfrezing van 150x150
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
maak een buitenmal die ofwel op een frees met wieltje ofwel op een kopieerring voorzien is
maak voor je freesmachine een grote zool die je op de machine schroeft
de zool moet er voor zorgen dat de freesmachine op elke positie rondom op de buitenmal steunt
zaag nadien het notenhout tot op 5 mm van de uitfrezing van 150x150
Als ik het dan goed begrijp krijgen twee zijde tegen over elkaar geen langshout.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
Nog een idee:
Je hebt een plankje waarop de spiegel moet komen. Die plankjes maak je ook 150x150, net zo groot als de spiegel. Stel dat het plankje15 mm dik is en de spiegel 3, dan zaag je latjes van zeg (15 +3) hoog x 10 mm breed.
En je zaagt een plankje multiplex oid van 160x160.
Notenhouten plankje gecentreerd op het multiplex vastzetten met dubbelzijdig tape.
Latjes in verstek om het notenhouten plankje lijmen.
Met een schaaf de latjes wat dunner maken; scheelt frezen.
Met een kantenfrees met bovenlager langs het multiplex de latjes op maat frezen.

Of op de zaagtafel. Kan ook.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nova

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.183
877
Ulvenhout
Ik zie nu ook wat filmpjes over het maken van 'inlays'. Eigenlijk is dit hetzelfde principe, maar dan met een spiegel ipv een hout inleg.
Daar kerven ze de randen in, halen het meeste materiaal weg met de frees, los uit de hand, en maken het randje strak met een beitel. Het gaat maar over een paar millimeter in mijn geval, dus wellicht dat dit nog redelijk snel kan gaan.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ik zou een buitenmaat maken zoals @ZotVanHout ook opperde. Als je geen kopieerring of frees met wieltje hebt kun je ook een “stootrand” op de buitenmal plaatsen. Dus een stukje plaat met gat erin van 160*160 voor je notenhout. Zelfde dikte. Dan op plaat een lijstje/stootrand op de juiste afstand. Even goed buitenkant freesbit tot buitenzijde freeszool meten. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk opschrijf voor je. Je maakt dus eigenlijke freessjabloon ala Festool mfs700 die je op een plaat vast zet.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
@Nova
kan je het verband tussen mijn tip & jouw vraag iets verduidelijken ?
wat bedoel je met 'langshout' ?
(tja, terminologie kan geografisch verschillen)

Bekijk bijlage 109762
Ik begrijp daar uit dat je een inlay maakt, maar dan krijg je toch twee zijde met kopshout boven en onder of links en rechts.
Langshout : houtdraad in de lengterichting
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.183
877
Ulvenhout
Uiteindelijk heb ik een malletje gemaakt van multiplex. Er staat een handig filmpje van Jan Gunneweg op YouTube over het gebruik van de kopieerring.
De eerste mal was toch net iets te krap, maar de 2e mal was wel goed gelukt. Gelukkig had ik eerst een test gemaakt op eens stuk resthout.
Helaas was er ten tijde van het frezen van het 4e vlak een deuk ontstaan in de mal... Geen idee hoe, maar daardoor is er net iets teveel materiaal weggenomen. Ik ga kijken of ik dat nog kan opvullen met schuurstof en lijm oid... Na het wegsteken van de ronde hoekjes past het prima!
Als laatste zal ik ze op de juiste maat zagen
20211104_141920.jpg.20211104_141929.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.