Verder met het forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Beste forummers,

Het introduceren van de nieuwe forumsoftware heeft tot wat beroering geleid. Maar na beroering moeten we weer verder met wat we hier graag willen, een leuk forum met aardige en behulpzame forummers.
Dat lukte de laatste week niet meer, van mijn kant denk ik dat ik tegelijk de nieuwe software, de kleine hickups die dat geeft en de wat ongelukkige hoeveelheid reclame in een keer geactiveerd hebt.
Vandaag moest heb ik echter ingrijpen, het democratische proces liep echt uit de hand en een aantal forummers zijn in mijn ogen veel te ver gegaan, ver voorbij het proces dat je als groep moet kunnen voeren om weer tot consensus te komen. Ik heb het forum daarom maar even stilgelegd en de zaak besproken met een aantal mensen die altijd klaar staan als het gaat over woodworking.nl of Opendaghout.nl en daarom deze boodschap.

Als je geen onderdeel meer uit wilt maken van deze community, no hard feelings. Als je ongenoegen hebt over hoe het forum gerund wordt, dan voortaan graag een persoonlijk bericht naar mij of een moderator. Opmerkingen over verbetering kunnen natuurlijk via het forum.
In het verleden hoefde er niet veel gemodereerd te worden, af en toe een spammer en we hebben een paar bezoekers gehad die de ongeschreven regels van onderling respect echt overschreden en moest er ingegrepen worden. Dat is nu wel anders geworden, de toon die sommigen de laatste tijd hanteren, het gemak waarmee goedbedoelde dingen uit hun verband worden getrokken is mij en een hele grote groep forummers te ver gegaan. Het hoogtepunt was vandaag waarin ik gelinkt werd aan uitspraken dat regels overtreden zouden worden. Ik heb net als alle andere forummers ook nog een professioneel leven en niemand is gediend om op internet gelinkt te worden aan zaken die niet deugen. Ook goed bedoeld kan dit niet. En de grens is bereikt, laat dat ook helder zijn. Als dit weer gebeurt wordt er rigoureus ingegrepen en dat is bijzonder spijtig. Een groot deel van die discussie hebben we vandaag verwijderd, we vonden het unaniem een schande voor het forum.

Reclame op het forum. Dat is sinds 2011 het kleine verdienmodel van het forum, dat is bij de meesten bekend. Ik ga een apart stuk over reclame schrijven, waar we kunnen discussiëren wat we er van vinden. Gisteren heb ik de software voor de donatie button besteld en inmiddels geïnstalleerd. Het is nog een hele klus om het goed werkend te krijgen. Het basis systeem van het forum over groepen en groepsrechten moet herzien worden. Het systeem wat we nu gebruiken is mee geïmporteerd uit het oude forum.

Hoe gaan we verder.

Woodworking.nl is een forum, een community. Bezoekers die zich registreren noem ik ook altijd forummers. Het zijn geen leden, een vereniging heeft leden een bestuur en statuten. Dat hebben wij niet. Er is maar eentje die financieel risico loopt, die verantwoordelijk is voor het betalen van rekeningen en die verantwoordelijk is voor de inhoud, en dat ben ik. Als forumbeheerder heet ik baas (dat leek me een naam die een forummer niet gauw zou gebruiken) en als forummer heet ik jaap, dat is mijn echte naam. Als er content geplaatst wordt waarop auteursrechten rusten, komen ze bij mij. Dat is ook een keer gebeurd.

Een deel van de forummers wil graag een reclame vrij forum. Wat reclame vrij is, is nog een interessante discussie. Dus er komt de keuze, of gewoon het forum kijken, of een donatie doen en reclamevrij. Voor de laatste groep overweeg ik ook om bv het Marktplein uit te schakelen, omdat dat ook reclame is. Voor wie nog een addblocker blijft gebruiken en geen donatie doet, zal de forum functionaliteit beperkt worden, maar daar zal niemand moeite mee hebben. De forummers die een donatie doen zullen niet als zodanig herkenbaar zijn, ik gruw er van om een soort van "wij hebben betaald" elite te creëren.

Verder blijft de doelstelling dat ik graag aan een forum wil blijven werken dat voor iedereen toegankelijk is, waar bezoekers met respect behandeld worden en zich veilig voelen om hun vragen over houtbewerken te kunnen stellen. Dat houdt ook in dat niet iedere individuele wens ingevuld kan worden, het forum is voor iedereen.

Bij deze spreek ik de wens uit dat we weer naar de goede tijden gaan, waarbij een bezoek aan het forum energie en inspiratie geeft. Dat kan ik niet alleen, dat lukt alleen met elkaar.

Namens de moderatoren en vrijwilligers van Woodworking.nl

jaap
 
Laatst bewerkt:

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
De zo gewenste donatieknop is actief.

De software van de knop komt van dezelfde leverancier waar ik al meer extra's voor het forum gekocht heb. Tot mijn grote spijt blijven de donateurs op het scherm staan, maar als het goed is maar 1 dag. Je kunt anoniem doneren en ook het bedrag anonimiseren zoals Jurriaan liet zien. Ik had het gekoppeld aan mijn Paypal account wat ik ooit aangemaakt heb toen we in Thailand woonden. Het is dan gekoppeld aan daar geldende lokale tax rules. Heb dat account moeten sluiten, een klusje op zich want het regelde nogal wat automatische betalingen, zoals de hostingprovider etc.
Het werkt nu en hier moeten we het maar even mee doen.

Het is een vrijwillige donatie en uit de grond van mijn hart, dank aan de forummers die zo royaal gestort hebben. Het voelt als een waardering, dank daarvoor!! Met dit bedrag zijn de kosten voor het overgaan op nieuwe sofware prima gedekt!

Op dit moment heb ik het als volgt ingeregeld:

Voor geregistreerde forummers:

Als je een donatie doet en je gebruikt geen addblocker krijg je niet meer reclame te zien als nu het geval is.​
Als je een donatie doet en je gebruikt een addblocker verdwijnt de mededeling daarvan uit het scherm.​
Doe je geen donatie dan veranderd er niets en ben je net als hierboven meer dan van harte welkom.​
In alle gevallen zijn er geen restricties die het forum, de zichtbaarheid of functionaliteit beperken.​
Gebruik je een addblocker en doe je verder niets, dan hou je de melding en kan de functionaliteit beperkt worden.​
Niet geregistreerde forummers krijgen wat meer reclame te zien.​
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.