Verbinden van onder verstek gezaagde panelen

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Hallo,

Ik ben bezig met een afwerking rond een paar afvoerbuizen te maken.
Hiervoor heb ik gewoon simpele melamine platen gekozen omdat ik even geen zin meer heb in schilderen ;).

Omdat een rand met kantenband afgewerkt toch iets minder mooi is dan in verstek gezaagde panelen ben ik dan ook voor het 2e gegaan.
Er van bewust zijnde dat dit toch iet moeilijker ging zijn.

Daarstraks een poging gedaan om de eerste 2 panelen van ongeveer 30cm breed en 1m lang over de lange zijden te verbinden.
Deze moeten een L vormen, dus slechts 2 panelen, wat het klemmen met lijmklemmen niet zo makkelijk maakt.
Deze waren onder verstek gezaagd met een invalzaag van een bekend wit en groen merk en lammelo's gefreesd met een toestel dat weinig geld heeft gekost. Of het een goed-koop was ben ik nog niet helemaal uit.
Testjes op kleinere stukken met de lamello's waren wel ok, dus ik denk dat die wel goed (genoeg) gefreesd zijn.

Omdat ik problemen met het klemmen voorspelde had ik langs de binnenkant van de hoek op 1 paneel al een klein randje plaatmateriaal geniet en daar pocket screw gaten in gemaakt.
Ik hoopte dan zo dmv nagelen en/of schroeven de 2e plaat op zijn plaats te trekken. Achteraf gezien was dat geen goed idee want de schroeven willen de panelen enkel uit elkaar willen duwen ipv samen te trekken omdat ze aan de binnenhoek zitten (= fout 1).
Het klemmen verliep ook niet helemaal goed. Ik heb een 6 tal klemmen gebruikt (had er niet meer bij de hand = fout 2)
Het resultaat is dan ook niet helemaal wat ik gehoopt had, ik heb een kier van ongeveer 0,5mm.
Ik had sowieso al plan B in gedachten om er nadien een Alu randje over te kleven dus zag het meer als experiment dan iets dat echt perfect moest.
Nu heb ik nog een 2e deel zo te doen en wil het toch nog eens proberen beter te doen.

Mijn vraag is dus, heeft er iemand tips om panelen in verstek gezaagd over een lange kant te verbinden met een goed resultaat?

Hoe kan je die goed klemmen als ze een L moeten vormen? Toch gewoon met lijmklemmen in de 2 richtingen?
Ik had ergens gezien om de 2 panelen tegen elkaar te leggen en ze met afplak tape te verbinden, panelen dan omdraaien en dichtvouwen.
Maar met lamello's gaat dat niet. Had ik dan beter gekozen om geen lamellos te gebruiken?
Mij lijkt het dat de panelen dan alleen maar minder op hun plaats gaan blijven. Kans is groot dat de klemmen de panelen niet houden waar ze moeten zitten.

Mijn idee is om die strip paneel die ik in de binnenhoek voorzien had, te vervangen door een volledige hoek, al dan niet over de volledige lengte, gemaakt uit niet in verstek gezaagde panelen.
Die kan ik dan eenvoudig tegen elkaar schroeven in de kopse kant van de plaat.
Daartegen kan ik dan de andere, wel in verstek gezaagde platen schroeven, waarbij ik de naad dan wel voldoende dicht getrokken krijg denk ik? Eventueel de schroeven een beetje schuin aanzetten.
Met lijmklemmen werken lijkt me heel moeilijk want dit 2e stuk is bijna 2m. Daarvoor heb ik niet voldoende klemmen omdat ik in 2 richtingen moet opspannen.

Tegenwoordig zie je ook vaak kasten, werkbladen, ... waarbij zijkanten en bovenkant in elkaar over gaan.
Daarbij worden die afwerk panelen ook altijd tegen een korpus geschroeft denk ik?

Ik aanvaard dat met een invalzaag de panelen waarschijnlijk niet 100% juist gezaagd zijn wat het er niet makkelijker gaat op maken maar ik denk dat een aanvaardbaar resultaat wel mogelijk moet zijn.
Of de uiteindelijke hoek nu 88° of 90 of 102° maakt in dit geval ook niet echt uit.
Er mag ook best een randje zichtbaar zijn zoals bij HPL beklede platen, zolang het maar overal even breed is.

Groeten en alvast bedankt!

Julien
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.791
945
Leeuwarden
Mijn idee, dan wel even een flinke hoeveelheid lijm gebruiken omdat je met spaanplaat werkt, of een pasteuze.

Fons
 

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Bedankt voor de reacties. Ik heb net met de tape methode geprobeerd en voldoende lijm.

Het was mij sowieso al opgevallen dat ik dit eigenlijk nog niet vaak gezien had met melamine panelen en ging er wel van uit dat de rand nogal kwetsbaar zou zijn voor het lijmen.
Dat blijkt ook het geval. Echter zo kwetsbaar dat het bijna niet meer handelbaar is, een vod er langs om te ontvetten is al voldoende om een stukje af te breken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Met tape zijn er geen lijmklemmen nodig. Die werken toch al niet bij verstek.

Controleer met een winkelhaak de hoek. Als de hoek extra versterkt moet worden kan je er aan de binnenkant in de hoek een latje inlijmen.

De buitenkant kan je een beetje schilderen als deze niet helemaal aansluit. De verf op het laminaat met een doekje wegvegen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Tegenwoordig zie je ook vaak kasten, werkbladen, ... waarbij zijkanten en bovenkant in elkaar over gaan.
Daarbij worden die afwerk panelen ook altijd tegen een korpus geschroeft denk ik?


Er mag ook best een randje zichtbaar zijn zoals bij HPL beklede platen, zolang het maar overal even breed is.

Groeten en alvast bedankt!

Julien

Bij meubels waarbij de HPL of Melamine tot aan de rand loopt, alsof het verstek gemaakt is, wordt dit er later opgeplakt.
Spaanplaat met melamine van de bouwmarkt is zo kwetsbaar, daar is geen eer aan te behalen.
 

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo,

Gemel. panellen zijn zeer lastig netjes in het verstek te krijgen en als het al mooi lukt blijft het zeer kwetsbaar.
Er zijn allerlei profielen verkrijgbaar om mooie en sterke verstekken te maken in gemel. plaatmateriaal. Om deze toe te passen moet je waarschijnlijk over nieuw beginnen.

Als de boel al in elkaar zit kun je wellicht het verstek afdekken met een kunststof of alu hoeklijn of met dit profiel. https://www.ostermann.eu/nl_NL/product/alu-hoekbeschermprofiel-rond-72-mm


hier nog een paar voorbeeldjes
https://www.ostermann.eu/nl_NL/product/hoekverbinder-kop-10-mm
https://www.ostermann.eu/nl_NL/product/hoekverbinder-kop-5-mm
https://www.ostermann.eu/nl_NL/product/hoekverbinder-kop-rond

Groet
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.