Veranda met schuurtje

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Nu er buiten niet zo heel veel te doen is, eindelijk maar eens de tijd genomen om mijn klusverhaal met jullie te delen.

Alweer ruim een jaar geleden was het zover en ben ik begonnen aan de bouw van mijn overkapping met een schuurtje erbij. Reden: overkapping om lekker buiten te kunnen zitten en het schuurtje om te klussen, aangezien de garage aan het uitpuilen was (in gebruik als bijkeuken, fietsenstalling en mijn gereedschap) en ik ‘meer’ tijd kwijt was om alles uit de garage buiten klaar te zetten dan dat ik kon klussen.

Ik heb geen bouwervaring, of iets van een andere opleiding als achtergrond dus het was veel uitzoekwerk. Gelukkig zit vlak bij mij een gereedschaps/ijzer winkel waarvan de eigenaar een bouwkundige achtergrond heeft en mij heel veel tips heeft gegeven. Daarnaast nog wat gesproken met de houthandelen hier in de buurt en een metselaar. Het is leuk om te zien hoe mensen enthousiast worden over een dergelijk project.
Voordat ik echt van slag zou gaan, eerst geoefend met de bouw van een schommel met half op half bevestiging. Dat ging me makkelijk af en gaf vertrouwen.

schommel.jpg

Om me nog verder te verdiepen en te ontwikkelen ben ik op een gegeven moment toch maar even een cursus bij Beqwaam gaan volgen om te oefenen met houtverbindingen en nog meer tips te krijgen voor de bouw van een overkapping. Hoewel ik iets meer had verwacht van de cursus, voldeed het toch en heb ik ook mijn idee kunnen toetsen.

In het kader van beter goed gejat dan slecht bedacht een voorbeeld genomen van pinterest en dat aangepast naar mijn wensen. Het moest een combinatie worden van schuurtje en een overkapping om gezellig onder te zitten.

Daarna de eerste schets gemaakt, die uiteraard nog diverse malen is aangepast en gestart met de materialenlijst en een kosteninschatting (dat laatste vond vrouwlief ook wel zo fijn). Afmetingen, 6000x3000 mm met een nokhoogte van 2600mm. Ik wilde per se een schuin dak, ivm waterafschot en om een kleine vliering boven het schuurtje te creeeren voor extra opslag.
Het belangrijkste hierbij: een stevige basis, een muurtje voordat het houtwerk begint om optrekkend vocht te voorkomen en zoveel mogelijk halfhout verbindingen. Al het buitenhout moest van Douglas worden, duurzaam genoeg en Eik werd te duur. De muren zouden bestaan uit potdekselwerk, op 30 mm rabat om een luchtspouw te creëren, isolatiefolie, houtskelet met 44 mm glaswol isolatie, isolatiefolie en 18 mm underlayment platen. Het houskelet is geheel gemaakt van 44x70 vurenhout. Wilde eerst 44x44 doen, maar de houthandelaar raadde me aan om toch een maatje groter te kiezen om zeker te zijn van de degelijkheid. Verder had ik nog overwogen om een extra (waterdragende) plaat te zetten tussen de luchtspouw en het isolatie folie, maar dat was niet echt nodig volgens diverse mensen die ik in de bouw heb gesproken.

Toen ik eenmaal het ontwerp had was het een flinke zoektocht om een metselaar te krijgen, die waren namelijk allemaal druk bezet. Ik kan mezelf best wel het een en ander aanleren, maar metselen gaat me te ver, zou me ook teveel tijd kosten. Toen ik een iemand had, gaf dat druk om op tijd de fundering klaar te hebben en dat was nog een flinke klus omdat alles via de garage gekruid moest worden (tijdens de hittegolf van 2020). De fundering moest een vorstrand hebben en onder het terrasniveau komen, omdat ik geen betonrand wilde zien, maar metselwerk dat naadloos op het terras zou aansluiten.

fundering.jpg

Na 3 weken uitharden was het zover en kon het metselen beginnen.

metselen.jpg

De hoge muren heb ik gekozen omdat de achterkant tegen de erfafscheiding aan kwam te staan en ik daar niet meer bij zou kunnen voor onderhoud. De hoge muur die onder de overkapping kwam, is gekozen om het risico brandgevaar aan het schuurtje te minimaliseren, aangezien daar een kachel tegen aan zou komen. Er zijn ook andere mogelijkheden, maar dit vind ik het mooist. Enige nadeel van het metselen is wel dat de kosten daarvoor significant toe nemen tov werken met hout, tenminste ik was nog begonnen voordat de kosten helemaal de pan uitrezen als gevolg van de pandemie.

Aangezien er twee kleintjes thuis zijn en die ook om de nodige aandacht vragen kon ik niet doorknallen. Daarom was de afspraak dat ik iedere 3 weken een klus weekend pakte zodat ik eraan kon gaan werken. Doelstelling was om voor het einde van het jaar het waterdicht en geisoleerd te hebben en dat is…. uiteraard niet gelukt.

Toen het muurtje af was, kon ik alles weer zelf oppakken en afmaken. Als eerste kwam het houtskelet (geen foto’s van), zodat ik een dragend gedeelte kon maken voor de dakconstructie.

Daarna kwamen de palen van 150x150 en dakconstructie van 70x150. Is dit overdreven? Wellicht had het met wat minder zware uitvoering van het hout gekund, maar ik wilde het liever te stevig hebben dan te zwak. Hetzelfde geld waarschijnlijk voor de tellerkop schroeven van 8.0 dik. Zag namelijk bij vrienden dat aannemers voor een overkapping met 6.0 schroeven werken. Alle schroeven zijn verzinkt aangebracht zodat die later netjes weggewerkt zouden kunnen worden.

Toen de dagen korter waren geworden, heb ik best wat gedaan in de avond uren met een bouwlamp erbij en dat ging beter dan ik had gedacht. Het voordeel was dat het uitlijnen van de dakconstructie met de laser een makkie was, is overdag toch een stuk slechter te zien.

laser.jpg

en dat leidde overdag tot

basis.jpg

Vlak voor kerst zat het dak er wel op, maar de afweking van de buitenwand liet enige tijd op zich wachten omdat het weer nogal tegen zat. Nog even getwijfeld of ik kosten zou besparen door underlayment te gebruiken ipv dakbeschot, maar dat scheelde zo weinig dat het niet de moeite zou zijn. Bovendien zou dan ineens een andere houtsoort te zien zijn, terwijl verder alles van Douglas was. Om het mezelf makkelijk te maken, dit meteen gebruikt als excuus om nieuw gereedschap aan te schaffen, want een tacker werkt wel zo snel met al die planken.

dakafschot.jpg

en daarna het dak erop:

waterdicht.jpg

Er was sneeuw aangekondigd dus was het tijd om snel een nooddeur te maken (die er uiteindelijk een half jaar op heeft gezeten) en zoveel mogelijk van de buitenwand erop te zetten. Toen de eerste sneeuw viel zat er minder van de buitenwand op dan gehoopt, het was niet anders. Dit heeft ook te maken met het feit dat ik alle planken eerst in de garage heb voorbehandeld met lazuur voordat ik ze ging plaatsen en aangezien ik maar 3 planken tegelijk kon behandelen duur het een paar weken voordat dit klaar was. Iedere ochtend en avond een laag en dan omdraaien. Heb nog gezocht naar neutraal of bruin geimpregneerd, maar kon dat in de buurt niet vinden. Zwart of groen geïmpregneerd was wel verkrijgbaar maar vind ik niet mooi.

wand_deur.jpg

de verdere foto's komen in een volgend bericht gezien de grens van 10 foto's ;)
 

Bijlagen

  • basis.jpg
    basis.jpg
    169,7 KB · Weergaven: 6
  • fundering.jpg
    fundering.jpg
    208,4 KB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: Mark84 en Count Chocula

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ik kon nu in ieder geval droog werken, dus tijd om de vloer af te maken: isolatie folie tegen optrekkend vocht, piepschuim om warme verlies te minimaliseren en daarna een zand cement dekvloer. Dat laatste viel vies tegen. Tijdens het aanbrengen dacht ik dat het wel redelijk ging, maar het is toch niet zo mooi waterpas geworden en nu een paar maanden verder zijn er toch wat scheuren in gekomen. Achteraf gezien had ik beter gewoon verder beton kunnen storten en het vlinderen.

zandcement.jpg

Daarna tijd om de isolatie aan te brengen

isolatie.jpg

de underlayment platen en de stopcontacten

stopcontact.jpg

Nu kon ik droog binnen werken en het eerst project was de deur:

onderdeur.jpg

deur.jpg

Deze wilde ik graag uit twee delen, zodat ik de kinderen in de tuin in de gaten kan houden als ik bezig ben.

Daarna werd het tijd om nog even de schroeven netjes weg werken, want die waren me een doorn in het oog

schroefweg.jpg

Inmiddels staat het alweer bijna een jaar en ben ik dik tevreden. Heb er heel veel van geleerd en zou niet heel veel dingen anders hebben gedaan. Het is een degelijk geheel, redelijk goed geïsoleerd en met een wifikacheltje en een vochtvreter is het goed uithouden en krijg ik geen roestvorming op mijn gereedschap.

schuurtje_overkapping.jpg

Alles bij elkaar heeft het circa 6000 euro gekost. Ik ben circa 1000 euro over budget heen gegaan (met name door de hout prijsstijgingen) en 250 euro aan fouten die zijn gemaakt. Had gehoopt lager uit te komen, maar het laten plaatsen van deze constructie op deze manier zou een veelvoud aan kosten zijn.
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik kon nu in ieder geval droog werken, dus tijd om de vloer af te maken: isolatie folie tegen optrekkend vocht, piepschuim om warme verlies te minimaliseren en daarna een zand cement dekvloer. Dat laatste viel vies tegen. Tijdens het aanbrengen dacht ik dat het wel redelijk ging, maar het is toch niet zo mooi waterpas geworden en nu een paar maanden verder zijn er toch wat scheuren in gekomen. Achteraf gezien had ik beter gewoon verder beton kunnen storten en het vlinderen.

Bekijk bijlage 113649

Daarna tijd om de isolatie aan te brengen

Bekijk bijlage 113650

de underlayment platen en de stopcontacten

Bekijk bijlage 113651

Nu kon ik droog binnen werken en het eerst project was de deur:

Bekijk bijlage 113652

Bekijk bijlage 113653

Deze wilde ik graag uit twee delen, zodat ik de kinderen in de tuin in de gaten kan houden als ik bezig ben.

Daarna werd het tijd om nog even de schroeven netjes weg werken, want die waren me een doorn in het oog

Bekijk bijlage 113654

Inmiddels staat het alweer bijna een jaar en ben ik dik tevreden. Heb er heel veel van geleerd en zou niet heel veel dingen anders hebben gedaan. Het is een degelijk geheel, redelijk goed geïsoleerd en met een wifikacheltje en een vochtvreter is het goed uithouden en krijg ik geen roestvorming op mijn gereedschap.

Bekijk bijlage 113655

Alles bij elkaar heeft het circa 6000 euro gekost. Ik ben circa 1000 euro over budget heen gegaan (met name door de hout prijsstijgingen) en 250 euro aan fouten die zijn gemaakt. Had gehoopt lager uit te komen, maar het laten plaatsen van deze constructie op deze manier zou een veelvoud aan kosten zijn.
Netjes gebudgetteerd :) Mocht je de schuur niet wat groter maken?
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
De kinderen zijn weldra het huis uit, mag je dan uitbouwen?
😂 Tegen die tijd vraag ik me af of ik hier nog woon. Alles staat voor nu op wielen en daar kan ik nog wel mee uit de voeten.
Heb ik weer wat te wensen voor de toekomst qua ruimte en gereedschap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.