Ventilatie tussen boeidelen en zinkenbakgoot

Frederik1980

Nieuw lid
9 apr 2021
19
0
Maassluis
Onderstaand heb ik een detail van mijn boeidelen die tegen de dakgoot en dakbalk zitten.

Hoe krijg ik dit goed geventileerd. Momenteel in deze detailtekening zou condensvorming plaats kunnen vinden tussen boeideel en dakgoot en vocht ophoping doordat er geen lucht door kan stromen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220416-173323_Drive.jpg
    Screenshot_20220416-173323_Drive.jpg
    38,2 KB · Weergaven: 78

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Zoals ik de tekening nu interpreteer, is ventilatie niet je grootste probleem. Wat zien we rechts op de tekening? Want daar komt het water terecht als je afvoer verstopt zit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Het uitvullatje (tussen de bak en het boekdeel) in delen maken ( met openingen) en het boeideel niet tot tegen de zink laten komen.
Maar ik denk niet dat je je veel zorgen moet maken over condensophoping. De condens kan door het hout migreren. Belangrijk is dat de bak uit massief hout is en niet uit plaat. Er mag geen condens blijven zitten tussen zink en bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: thijss

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Het is me nog niet duidelijk. Een dakgoot, maar het is geen dakgoot. Zink gaat normaal gewoon in de bak. Daar wordt verder niets onder gedaan. Je slaat de klangen op de rand en draait de zinken delen er in, hoekje afknippen , in elkaar schuiven en solderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik denk dat je de panlat niet ziet op de tekening. Is doorsnede in de lengterichting.
Deze manier van afwerken van de rand van een dak heb ik nooit gezien. Vind het wel een iele constructie. Die opstaande kant heeft niet veel waar ze vast zit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
In vaktermen noemt men dit een verholen goot. Bij een boeiboord wordt dit niet vaak toe gepast. Meestal kiest men voor een kantpan. Hiervan ligt de wel over het boeiboord heen.

M.vr.gr. Jan
Een kantpan is het eenvoudigste, maar niet altijd mogelijk. Of er zijn geen kantpannen (meer) beschikbaar zoals bij historische gebouwen. Aan mijn huis is de kant afgedicht met een loodslap en de boeiboord bekleed met leitjes.
 
J

j1eke

Guest
Mijn ouders hebben een kantpan en zo'n verholen goot. Draak van een constructie, als er iets is ben je flink aan de beurt. Mijn ouders hebben vorig jaar de goten moeten vervangen en deels repareren. Ongelooflijk wat een werk, al hebben ze ook wel idioot veel dakgoot met hun vreemd gevormde bungalow met allemaal losse daken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Ik zie nog steeds niet, hoe ik dat plaatje moet interpreteren. Als je geen kantpannen hebt, gaan het zink over je pannen heen, als deklijst. Dit voorkomt dat je pannen bij de eerste storm op de grond liggen. Je maakt allen een gootje, als je niet goed uit komt met je pannen, bijvoorbeeld bij een dakkapel. Maar dan zet je je lood eerst zo ver mogelijk over de pannen. Het gootje heeft dan alleen een functie bij zware regen, met wind op de aansluiting.
 
De constructie van een verholen goot word vaak toepast langs de wangen van een dakkapel. Dit uit oogpunt van esthetica. Die loden stroken langs de wangen van een dakkapel zijn ook niet fraai. Als een verholen goot goed wordt uit gevoerd is deze lekvrij. Langs een boeiboord is het toe passen van pan haken een vereiste. Verholen goten kom je ook vaak tegen bij monumenten.

M.vr.gr. Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Bedankt voor de reactie. De vraag is nog wel hoe ik de boeidelen zo gemonteerd krijg dat ze niet gaan rotten over een langere periode.
Is dit een eigen ontwerp of zo voorgeschreven door architect/studiebureau?
Als het zo voorgeschreven is moet je de vraag stellen aan diegene wat het ontwerp heeft gemaakt. De ontwerper moet je dan verwijzen naar een norm of bouwvoorschrift waar de detaillering in beschreven is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.241
2.648
Buitenkant in de verf houden, werkt goed. Het spul waar ik hier aan werk zit er over het algemeen al een jaar of honderd. Binnenkanten zijn gewoon ruw hout. Als de buitenkant goed is bij gehouden hoeft daar eigenlijk nooit iets aan te gebeuren. Alleen plekken rond de hemelwater afvoeren zijn vaak rot. Maar dat komt door dat de uitloop vaak als eerste lekt en mensen reparatie uitstellen. Maar de gootbakken zelf gaat gewoon nieuw zink in.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik vermoed dat behandelen niet aan de orde is vermits er thermisch gemodifeerd vuren (Thermowood) gebruikt is. Rotten zou dus ook niet mogen, maar mijn ervaring is anders.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
vermits er thermisch gemodifeerd vuren (Thermowood) gebruikt is. Rotten zou dus ook niet mogen, maar mijn ervaring is anders.
?
rotten of verpulveren
buitenhout ligt aan de rand van mijn werkterrein
ik heb breuken bijgeschuurd & was verwonderd over de zachtheid - of schrijf ik beter 'verpulverbaarheid' - van dat thermohout
kan afhangen van de houtsoort die thermisch behandeld is
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ze geven op dat thermisch verduurzaamd hout klasse I is. Dus minsten 25 jaar zonder behandeling geen aantasting in alle omstandigheden. Voor bekleding van wanden is er geen probleem. Maar dat heb je ook niet met douglas of goede kwaliteit grenen wat klasse III zijn. Mits de plaatsing correct is en het hout kan opdrogen gaat dat heel lang mee. Gedeelten die zwaar belast waren (dakrand, dakbedekking voor hok vuilnisbakken) waren na 5 jaar aan het rotten en 10 jaar volledig op.
Mijn ervaring is dus dat de thermische behandeling geen meerwaarde heeft.
Mogelijk is het proces aangepast en verbeterd. Ik zal het niet meer gebruiken voor toepassingen met hoge vochtbelasting.
De intrinsieke mechanische eigenschappen zijn nog een ander verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.