Vensterbank

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Gaandeweg raakt het huis steeds verder af (voor zover je huis ooit af is). Heb in de woonkamer een vensterbank gemaakt. Van de oude eikenhouten vloer die in het huis lag toen ik het kocht. Dat waren smalle delen, varierend in lengte. De kortste delen gebruik ik voor dit soort klussen.

Allereerst het eindresultaat:
1.jpg
Hij is 193cm lang
2.1.jpg

En 48cm breed
2.jpg

De oorspronkelijke plankjes hebben een sponning die alleen aan de zichtkant aansluit.
9.jpg

Die heb ik er van afgezaagd en er een nieuwe aangemaakt. Dit met een verbindingsfreesset in de freestafel. Dwars erop aan voor- en achterkant een lat met dezelfde verbinding vol op verlijmd om de vensterkant voldoende breed te maken, recht te houden en mooier te maken.
3.jpg

De onderkant is eigenlijk ook best mooi! Zouden de latjes uit oude wijnvaten komen?
IMG_20210606_181944.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
De vensterbank is afgewerkt met 4 lagen Glitsa parketlak mat.

Het in twee richtingen verlijmen van massief hout is voor de werking in theorie een zeer slecht idee. Ik heb dit echter ook al gedaan bij de vensterbank van een slaapkamer (nu werkplaats). Daar "werkt" het al jaren prima. Al zit daar alleen aan de voorkant een dwarslatje. Er zitten slechts lichte scheurtjes in. Er komt af en toe regenwater op. Ik moet deze nog een keer opnieuw schilderen.

7.jpg
8.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dit gedeelte is ooit neergezet specifiek bedoeld voor timmerwerk/constructies buiten, omdat eigelijk alle andere gedeeltes met name gaan over het binnen gerelateerde werk. Ben het direct met je eens dat door de tijd heen die scheiding weinig zuiver is gebleven (zo zijn er ook diverse buiten projecten te vinden onder andere gedeeltes).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.