vensterbank verstek verbinding lijmen

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Beste houtbewerkers,

Ik heb al eerder een radiatorombouw gemaakt in een vensterbank, het idee is om dan twee mdf platen, verstek met elkaar te verbinden.
hoewel dit aardig op elkaar aansluit blijft bij het verven van de mdf plaat toch na verloop van tijd een scheurtje op de verbinding zichtbaar.
Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen is.
Als je de foto bekijkt dan snap ik dat het niet ideaal is om de sleuven door de verbinding te laten lopen, maar de rest van de plaat zat wel gewoon goed verlijmd.
Misschien een v groef maken op de verbinding en deze opvullen met flexibele kit?
Graag advies, dank!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2020-11-04 om 13.15.10.jpg
    Schermafbeelding 2020-11-04 om 13.15.10.jpg
    189,6 KB · Weergaven: 66

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
twee mdf platen, verstek met elkaar te verbinden.
wat bedoel je met 'verstek'
op de foto zie ik 2 delen die kops tegen mekaar aanliggen
of bedoel je daarmee dat beide delen onder 45° verzaagd zijn ?
je zou inderdaad een v-groef kunnen maken
de essentie is dat je 'hout' (voor zover je mdf hout kan noemen) naast of zelfs op een warmtebron legt, waar de temperatuur veel en snel schommelt
ook mdf reageert daar op
als dat een kopse verbinding is, kan dat dan uit 1 strook ?
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
juist, niet verstek maar onder 45 graden verzaagd. hoe bedoel je 1 strook, zodat je de verbinding niet hoeft te maken?
Het zijn meestal lengtes die tussen de 3 a 4 m liggen, als ik dan een plaat gebruik van 244 cm gebruik, dan moet je wel een sterke verbinding hebben.
Ik snap idd dat de temperatuur er ook mee te maken heeft, dus dan toch de v groef, zodat het beter te vullen is
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
ok, dus langer dan de lengte van een plaat
dan moet je inderdaad 2 stroken aan mekaar zetten
werk je buiten die 45° nog met lamello's of een veer ?
die 3 tot 4 m zal ook in de lengte uitzetten & krimpen
bevestig je die zodanig op de onderstruktuur dat ze ook kan bewegen ?
de middenste strook lijkt meer dan een scheurtje te hebben, maar eerder opengebarsten te zijn
hoe soepel is je verf ? acryl ?

1604494864996.png
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.207
567
De scheur wegwerken met flexibele kit in een v-groef is op zich een goede methode, maar moet je niet eerst naar de constructie kijken? De opening tussen de smalle delen is veel groter dan in het brede deel. Dat zou er op kunnen wijzen dat (vooral) de smalle stroken bij de aansluiting iets omhoog zijn gekomen. Dus eerst controleren of het geheel echt 100% vlak is en indien nodig de uiteinden van de (smalle) delen naar beneden dwingen. Je kunt dat doen door er een stevige strip onder te plaatsen die onder de naad tegen het hout ligt en op enkele cm's van de naad door vulhoutjes van het materiaal wordt weggehouden. Schroeven erin en vlaktrekken.
 

laurens83

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
@ZotVanHout ik gebruik een middenklasse acrylverf, de middenstrook is ong 2 cm, en daarom flex, denk dat ie daarom opengebarsten is. geen lamello gebruikt of veer, enkel lijm en de oude venster waarop het geheel is bevestigd.

@Kor thanks voor de tip, strip eronder lijkt me een goede optie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.