Veilig halfhoutverbindingen maken met een zaagtafel

Jelmer13

Nieuw lid
12 apr 2021
3
1
Friesland
Beste leden,

Ik heb sinds kort een nieuwe zaagtafel van Hikoki aangeschaft en ben hier blij mee. Hij lijkt heel erg op de DeWalt DW745.

Nu maak ik voornamelijk kleinere meubels voor baby's/peuters in mijn vrije tijd. Voor de rest ben ik 4 dagen werkzaam als leerling timmerman.

Met de zaagtafel maak ik gemakkelijk halfhoutverbindingen, alleen merk ik dat ik beide handen moet gebruiken voor een goede controle van het hout. Naar mijn idee doet dit de veiligheid niet ten goede, ik gebruik immers geen duwstok omdat ik dit irritant vind voor inkepingen maken.

Mijn vraag is nu: Zijn er leden die ook halfhoutverbindingen maken met hun zaagtafel? Zoja, hoe doen jullie dit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Welk gebruik je nu om uw hout te begeleiden?
Ik zie dat er vaak een table saw sled gebruikt wordt om zo'n verbindingen te zagen. Dit in combinatie met een saw stop en je bent vertrokken.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Beste leden,

Ik heb sinds kort een nieuwe zaagtafel van Hikoki aangeschaft en ben hier blij mee. Hij lijkt heel erg op de DeWalt DW745.

Nu maak ik voornamelijk kleinere meubels voor baby's/peuters in mijn vrije tijd. Voor de rest ben ik 4 dagen werkzaam als leerling timmerman.

Met de zaagtafel maak ik gemakkelijk halfhoutverbindingen, alleen merk ik dat ik beide handen moet gebruiken voor een goede controle van het hout. Naar mijn idee doet dit de veiligheid niet ten goede, ik gebruik immers geen duwstok omdat ik dit irritant vind voor inkepingen maken.

Mijn vraag is nu: Zijn er leden die ook halfhoutverbindingen maken met hun zaagtafel? Zoja, hoe doen jullie dit?

1) Met een slede of verstekaanslag, hout op zijn kant en dan een paar keer erlangs.
2) Met een afkortzaag afgesteld op de juiste diepte
3) Met een tenoning-jig (zelf maken)


Op de freestafel:
Met een freestafel en de verstekaanslag
Met een bovenfrees uit de hand en een kleine jig (zorgen dat je recht freest, het hout niet uitbreekt en de frees voldoende ondersteund is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jelmer13

Nieuw lid
12 apr 2021
3
1
Friesland
1) Met een slede of verstekaanslag, hout op zijn kant en dan een paar keer erlangs.
2) Met een afkortzaag afgesteld op de juiste diepte
3) Met een tenoning-jig (zelf maken)


Op de freestafel:
Met een freestafel en de verstekaanslag
Met een bovenfrees uit de hand en een kleine jig (zorgen dat je recht freest, het hout niet uitbreekt en de frees voldoende ondersteund is.
Dank voor je antwoord en het filmpje!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik gebruik nu een parralelgeleider die op mijn zaagtafel zit. Weet niet of elke ''saw sled'' op mijn zaagtafel past.
Halfhoutverbindingen met de parallelgeleider? Dat klinkt niet erg zuiver en veilig. Zaagtafels hebben juist een verstekgeleider om dat soort zaagsnedes te maken. Omdat op de meeste (eenvoudige) zaagtafels de verstekgeleider ontbreekt of van belabberde kwaliteit is, maken veel mensen een slede op hun zaagtafel. Op elke zaagtafel met parallelle geleidesleuven kan je eenvoudig zelf een slede maken. Kwestie van een latje van exacte breedte onder een stuk mpx door de geleide sleuf/sleuven laten lopen.

(Veiligheidshint bij een slede: zorg dat je een bescherming toevoegt voor het laatste deel waarin je slede deels door de zaag heen is en het zaagblad door de achterkant van je slede klomt!)

Ik hoop dat veiligheid ook behandelt wordt bij je werkzaamheden als leerling timmerman. Bij voorkeur een beetje bij de aanvang van je opleiding :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelmer13

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.