Vatenpek

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Heeft iemand enig idee waar ik in NL vatenpek kan kopen?
'k Ben bezig met het draaien van een aantal berken "bierglazen" waaruit echt bier gedronken kan worden.
In Dld is het wel te koop, maar ik zoek eigenlijk een adresje in NL.

Peter
 

WR1944

Oud hout
Dat klinkt mij als puur jeugdsentiment in de oren. Ik kan me uit de jaren 50 en 60 herinneren dat daken in de teer gingen alvorens er grof grind over te strooien. Dat pek kwam in stalen vaten aan en werd met een bijl open gehakt. Het pek was een vrij hard en bros materiaal en werd in grote brokken gehakt. Dat werd in een grote pot gesmolten op een kolenvuur. De gesmolten pek werd in emmers gegoten en naar het dak gehesen. Daar werd het over het dak gegoten en met een soort van bezem geegaliseerd. Dan ging het grind er over heen en dat werd ook gelijkmatig verspreid. Ik kan de lucht van het gesmolten pek nog ruiken.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Nu ben ik nieuwsgierig, wat is vatenpek?
Uit berkenbast kan men vrij eenvoudig pek maken en daaruit zelfs creosoot distilleren, maar dat alles lijkt mij niets voor in de keuken.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Damien,
Kan je daar iets meer over vertellen hoe pek uit berkenbast wordt gedestilleerd? Klinkt wel interessant.
Afgekeken van http://www.grommo.nl/mesolithicum/berkenpek vervolg.htm Zoals goudlokje zou zeggen, het probleem is niet te warm en niet te koud.

Wanneer men de beschikking heeft over vuurvaste containers is het maken van pek een eenvoudige zaak. Een methode die niet kan mislukken is de tweepotsmethode. De bovenste pot wordt gevuld met snippers berkenbast en daarna luchtdicht afgesloten, bijvoorbeeld met (paarden-)mest, leem, klei, of een mengsel daarvan. In de bodem van de pot zit een aantal gaten en daaronder wordt een tweede pot geplaatst. Deze pot is ingegraven in de grond zodat hij beschermd wordt tegen de hitte van het vuur dat vervolgens om de bovenste pot heen wordt gestookt. In deze pot zet de bast zich om ten gevolge van de hitte van het vuur en de pek druipt naar beneden door de gaten, veilig in de koele onderste pot.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Vatenpek werd vroeger aan de binnenkant van biervaten aangebracht. Eiken is niet gasdicht de CO2 blijft dan niet in het bier, vandaar het pek. Later is men paraffine gaan gebruiken, werkt ook voor bekers etc. Ik heb een van m'n eiken vaten waar bier in staat te gisten aan de buitenkant met paraffine behandeld om het minder gasdoorlaatbaar te maken. Je kunt de paraffine met zo'n verf-fohn mooi smelten en laten vloeien, hebt maar heel weinig nodig en het trekt mooi in het hout. Heb hier nog ergens een houten bierpul met een paraffine binnenkant. Paraffine is voedselveilig, pek denk ik niet.

Voor pek zou je Kuiperij & Vatenhandel Stijf kunnen proberen.

i.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
@ damien: Vatenpek is een destilaat van hars. Wordt gebruikt om houten (bier)vaten te dichten.
@ knotwilg: Ik denk dat ik ook paraffine ga gebruiken. Vatenpek is lastig te kopen, hier in NL heb ik het nog niet kunnen vinden.
@ WR1944: Ja, ik kan me dat ook herinneren, wij hadden (toen we nog in Scheveningen woonden) ook een huis met zo'n dak. Volgens mij was het een aardolieproduct wat daarvoor gebruikt werd.

Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.