Vastgeroeste moer losmaken bij Inca zaagtafel

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
305
20
Groningen
Heb dit weekend een Inca Major gekocht, nog in goede staat. Bij het schoonmaken loop ik alleen tegen een probleem aan: de moer die het zaagblad op de as vastzet wil maar niet loskomen. Ik heb hem al een dagje in de kruipolie staan, en er is nog steeds geen beweging in te krijgen.

Bij deze Inca heb je 1 steeksleutel die de as vastzet, en een andere om mee aan de moer te draaien. Heb de sleutel al wat klappen met een hamer gegeven, meestal werkt dat wel, maar dat heeft ook niet geholpen.

Iemand nog tips om zo'n extreem vastzittende moer los te krijgen? Of zie ik nog iets over het hoofd?

(en ik weet 99% zeker dat ik de goede kant op draai... linksdraaiende draad, dus vanaf de voorkant van de zaagtafel gezien, naar voren draaien, met de richting van het zaagblad mee.)

Inca Moer.jpg

Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.876
587
Welke kruipolie gebruik je? Een WD40 bijvoorbeeld, trekt maar heeeel oppervlakkig in. Probeer een keer ZEP 70. Ik heb het vroeger een keer getest, die kroop tot 20mm diep in een schroefbevestiging! Warmstoken is ook altijd de moeite om te proberen.

• Leuk
Waarderingen: city17

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
159
40
66
Groningen, stad
ik heb goede ervaring met imal [ik maak alles los], als je de moer wilt gaan losmaken, altijd een zeskant dop gebruiken, als dit gaat, bij een 12 kant wil de moer nog wel eens dol worden.
de moer een keer gaan verhitten wil ook wel helpen.

• Leuk
Waarderingen: city17

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
305
20
Groningen
Welke kruipolie gebruik je? Een WD40 bijvoorbeeld, trekt maar heeeel oppervlakkig in. Probeer een keer ZEP 70. Ik heb het vroeger een keer getest, die kroop tot 20mm diep in een schroefbevestiging! Warmstoken is ook altijd de moeite om te proberen.
ik heb goede ervaring met imal [ik maak alles los], als je de moer wilt gaan losmaken, altijd een zeskant dop gebruiken, als dit gaat, bij een 12 kant wil de moer nog wel eens dol worden.
de moer een keer gaan verhitten wil ook wel helpen.

Een generiek merk 'Kruipolie', geen WD40. Zal morgen eens kijken of ik een van die twee producten kan vinden, misschien dat die het beter doen.

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
305
20
Groningen
Bij een zaagtafel is de draad op de as tegengesteld aan de draairichting. De steeksleutel moet je dus vanaf de voorkant van de zaag naar je toe trekken om de moer los te krijgen. Mogelijk dat daar het probleem ligt. Succes.
M.vr.gr. Jan
Klopt inderdaad. Ik heb het denk ik een beetje verwarrend opgeschreven. Ik bedoelde dat de draad linksdraaiend is, en ik dus de steeksleutel naar voren (naar mij toe) trek, met de richting van het zaagblad mee (van voren gezien).

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.403
220
Gem. Winsum (Groningen)
Het is 100% zeker links draad. Geen WD 40 maar een echte kriuipolie (bijv.Imal) evt. afgewisseld met petroleumbad (mits dat in jouw geval praktisch uitvoernbaar is) . En af en toe warm stoken.. Voorlopig niets forceren zoals verlengde sleutel. (forceren kan altijd nog in geval van ten einde raad).

Moet lukken.

mvg
Klaas

• Leuk
Waarderingen: bakkiet

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
305
20
Groningen
Gelukt! Kwam er achter dat ik toch nog zo'n busje IMAL had. Toen de hefboom wat verlengd door middel van een waterpomptang, en hij kwam los. Na het eerste stukje ging het allemaal makkelijk en kon ik hem met de hand losdraaien. Dank voor de tips!

• Leuk
Waarderingen: bakkiet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.