Van plank tot lat

Jooopie

Nieuw lid
5 apr 2020
7
1
Dag allemaal,
Ik maak sinds enige tijd lijsten voor schilderijen. Nou koop ik tot op heden geschaafde houten latten van de juiste dikte in. Maar omdat dit relatief duur is en ik ook wil experimenteren met andere soorten hout wil ik graag eens verkennen hoe ik van lange grove planken, dunne rechte plankjes/latten kan maken. Ik kan zelf allerlei manieren bedenken, maar wat is nou de meest voor de hand liggende manier van werken? En welke machines gebruik ik daarvoor? Zijn er andere zaken waar ik om moet denken bij het verwerken van planken tot latten?

Ik hoop dat jullie me hiermee eens flink op weg kan helpen. Alvast dank!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Jooopie,

Welke manieren heb je zelf bedacht, wat zijn zo ongeveer de afmetingen van de latten die je gebruikt en wat zijn voor voor jou lange grove planken ( lengte dikte breedte) en welke houtsoorten hebje in gedachte?
Welke machines heb je, welk handgereedschap bezit je die je voor het herzagen zou kunnen gebruiken?
Wat heb jezelf al geprobeerd?

Antwoorden op die vragen helpen alle lezers om jou weer advies te geven. Dan heeft iedereen namelijk een vertrekpunt.

En even jezelf voorstellen kan natuurlijk ook geen kwaad.

Thomas
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Dag Jooopie,

Wat jij wilt, daar zijn allerlei heel dure machines voor te koop.
Maar het kan ook heel simpel.
Zorg ervoor dat je een kaarsrechte rei hebt die iets langer is dan het te zagen hout. Die rei kan een officiële zijn (die is duur), maar ook een kaarsrechte brede lat of stalen of alu profiel, maar net wat je vinden kan.
Zet die vast met twee lijmklemmen en gebruik hem als geleider voor een handcirkelzaag met een scherp zaagblad.
Dan heb je alvast 1 rechte kant.
Dit simpele en goedkope systeem werkt net zo goed als allerlei dure geleiderails-toestanden, daar heb je echt geen festool voor nodig.

Vanaf dan kun je gemakkelijk verdergaan met latten zagen op een eenvoudige cirkelzaagtafel.
Glad schaven kan met een vlak/vandiktebank, maar als je dat niet hebt kan het ook met een goede scherpe handschaafmachine.
Veel plezier ermee,
Wim.
 

Jooopie

Nieuw lid
5 apr 2020
7
1
Dank! Voor de reacties. Ik heb beschikking over aardig wat gereedschap of kan het lenen.
Ik zit zelf aan een willekeur van houtsoorten te denken. Niet heel exotisch, ik gebruik nu veel eiken, noten, kersen.


Mijn idee is dan als volgt:

1. Grove planken inkopen (maten? de standaard grote planken bij de fijnhouthandel).
2. Op de cirkelzaal in de gewenste maat zegen, met schaafmarge.
3. Schaven
4. Op de vandiktebank afwerken tot de gewenste maat.

Een maat die ik nu veel gebruik ik 12 mm x 35 mm.

Dan heb ik mooie geschaafde latten die ik kan gebruiken om lijsten van te maken. Of zie ik dan nog iets over het hoofd:)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.