Van garage naar werkplaats

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
In 2016 heb ik mijn eerste zelfstandige stapjes in de wereld van het houtbewerken gezet. Vroeger wel heel veel papa en opa's geholpen en ook altijd genoeg geklust in huis, maar een meubel ontwerpen en bouwen was er nog nooit van gekomen.

Ik heb hier toen zo veel plezier aan beleefd dat ik besloot m'n gereedschap verzameling verder uit te breiden. Het volgende project werd een kast / ombouw voor de wasmachine en droger, wat leidde tot een halve badkamerrenovatie. Toen had ik de smaak echt te pakken en heb ik begin 2019 een cursus gevolgd bij Studio InHout, wat een genot was dat!

Er was alleen 1 probleempje: waar moest ik mijn nieuwe hobby uitoefenen? In de woonkamer / op het balkon van mijn appartement op de 4e etage was niet echt ideaal, in de berging was geen stroom. Er zat niets anders op... verhuizen naar een huis met een grote schuur of garage. Al vrij snel iets kunnen vinden naar m'n zin, het moest alleen "even" opgeknapt worden. Inmiddels is dat een heel eind klaar en dus mocht ik afgelopen zomer van mezelf beginnen aan het verbouwen van de garage naar werkplaats. In dit topic het verslag van die verbouwing (Inmiddels al een heel eind gevorderd).

Eerst maar eens de uitgangssituatie (een van de foto's van de makelaar):


Huis-14.jpg

Tijdens het verbouwen van het huis moest ik m'n gereedschap natuurlijk ergens kwijt, dus een tijdlang zag het er min of meer zo uit:
IMG-20200405-WA0019.jpegIMG_20190608_173156.jpgIMG_20190608_173211.jpg

Een mooie bende dus, veel ruimte maar geen ruimte om iets te doen.

Goed wat is het plan, het volgende:


1610231236323.png
De ruimte is zo'n 6x3,3 meter. Ik hoef er buiten wat tuingereedschap (voorlopig) eigenlijk geen andere dingen in kwijt dan spullen die ik voor deze hobby nodig heb.

Langs de ene lange wand (boven op de tekening) ruimte voor de afkortzaag, met opslag voor alle systainers (oud plaatje) en langs de korte kant een spoelbakje voor vuile handen of het uitspoelen van een kwast etc. (Water en afvoer al aanwezig, vandaar ook deze locatie).
1610231510699.png

Langs de andere lange wand een stalen kast voor lijm, verf en andere technische vloeistoffen en daarnaast twee semi mobiele werkbanken.
Het idee hiervan is dat ik ze zowel tegen de wand van de werkplaats kan zetten als in het midden, zodat je er bij het maken van een kast of iets dergelijks makkelijk omheen kunt lopen. Alleen... de helft van de vloer bestond uit betontegels (de andere helft was een betonplaat), niet echt ideaal om een zware werkbank over te verrijden. Daar moest verandering in komen.

Nu was het me vorige winter al opgevallen dat het behoorlijk koud vochtig werd binnen wat niet al te best is voor het gereedschap natuurlijk, dus daar moest ook iets aan gebeuren.

Verder zat er een sectionaaldeur in, met rails waar ik behoorlijk m'n hoofd aan kon stoten als ik dat wilde (of niet wilde, dat gebeurde eigenlijk vaker) dus daar moest ook een oplossing voor komen.

Kortom, de plannen, in volgorde:

  • Oude vloer er uit en een nieuwe (geïsoleerde) betonvloer laten storten
  • Sectionaaldeur vervangen door rolpoort
  • Dak en muren isoleren
  • Mobiele werkbanken bouwen
  • Afkortzaagstation bouwen
  • Spoelkast bouwen
De eerste werkzaamheden begonnen op 3 juli, inmiddels zijn we een half jaar verder en hoop ik binnenkort aan de laatste twee punten te beginnen. Er is al een hoop gebeurd dus! In de volgende posts komt daar meer over 🙃
 
  • Leuk
Waarderingen: Clements

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Mooi vertelling! Ik ben ook zo begonnen (klussen, cursus, moet meer ruimte hebben). February is mijn gebouw complete een ik kan starter met de kasten (en french cleats), en, natuurlijk, meer gereedschappen kopen Oh! en wat dingen bouwen!
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Goed, de normale zomerplannen waren geannuleerd vanwege, naja, die gingen in ieder geval niet door.
Op werk werd vriendelijk verzocht om het geplande verlof wel op te nemen, dus wat dan gedaan?

Aan de slag in de garage dus!

Stap 1: alles er uit.

2020-07-03 13.08.02.jpg

Stap 2: de oude betonvloer er uit (dat moest van de aannemer die de nieuwe vloer zou komen storten)

2020-07-03 15.01.17.jpg

Na een klein uurtje zwoegen met de boorhamer (staat net niet op de foto) was dit het resultaat. Dat ging 'm niet worden zo! In mijn hoofd was het plan om de vloer te breken en in meerdere grote brokken in de container te mikken, nou niet dus. Tijd voor grover geschut:

2020-07-03 13.30.08.jpg

Hiermee ging het een stuk beter. De truc blijkt te zijn om je betonvloer eerst te veranderen in een grindpad en het daarna in de container te kiepen.

2020-07-05 16.10.44.jpg

Gewoon rustig doorgaan en dan heb je op een gegeven moment dit:
2020-07-07 13.40.32.jpg

Op de foto hierboven kun je ook goed zien waarom maar een deel van de vloer beton was en een ander deel tegels, oorspronkelijk was de garage maar half zo groot, je ziet de fundering van de oude muur nog lopen. Toen ze 'm uitgebouwd hebben naar garage hebben ze niet de moeite genomen om te doen wat ik nu deed en gekozen om betontegels neer te leggen.

Stap 3: tegels ook er uit en afgraven. Ik heb twee balkjes op de juiste hoogte in de grond gelegd zodat ik met een derde balk de boel mooi kon afreien.
2020-07-19 15.56.45.jpg

Stap 4: werk uit handen geven. Ik heb nog nooit een betonvloer gestort en wilde graag dat het goed zou gebeuren, dus iemand in de arm genomen. (Achteraf niet de beste keuze gemaakt, maar we doen het er maar mee). Terwijl de regen met bakken uit de lucht kwam waren de mannen binnen een vlechtwerkje aan het maken en al vrij snel stond er een grote betonwagen voor de deur, en nog even later lag er ineens een vloer!

2020-08-03 11.29.43.jpg 2020-08-03 12.38.57.jpg

Stap 5: meer werk uit handen geven. Na een paar dagen zou de aannemer terugkomen om de vloer te egaliseren. Ik had gevraagd om vlinderen maar dit zou beter zijn "want met zo'n apparaat kom je niet in de hoek en hiermee wordt het echt spiegelglad". Dat wilde ik graag, in verband met de mobiele werkbanken, dus akkoord. (Had ik niet moeten doen)

2020-08-07 22.02.03.jpg

Verder in de volgende post...
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
waarom maar een deel van de vloer beton was en een ander deel tegels
die ouwe betonnen vloer had ik laten liggen + laten aansluiten met de nieuwe
maar ja, de nieuwe aannemer had op een volledige betonnen vloer gerekend


de mannen binnen een vlechtwerkje aan het maken
dubbele mat ?

had gevraagd om vlinderen maar dit zou beter zijn "want met zo'n apparaat kom je niet in de hoek en hiermee wordt het echt spiegelglad". Dat wilde ik graag, in verband met de mobiele werkbanken, dus akkoord. (Had ik niet moeten doen)
hoe vlak is de vloer dan geworden
(of lezen we dat in 'wordt vervolgd' ?)
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Toch wel bijzonder om vanwege je hobby te verhuizen! Ik vraag me wel af, of je achteraf gezien, niet als eerste de garage had kunnen doen, zodat je daarna alle gemakken had om het huis aan te pakken.
Dank om je ervaringen te delen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
die ouwe betonnen vloer had ik laten liggen + laten aansluiten met de nieuwe
maar ja, de nieuwe aannemer had op een volledige betonnen vloer gerekend

dubbele mat ?

hoe vlak is de vloer dan geworden
(of lezen we dat in 'wordt vervolgd' ?)

Oude vloer weg was toch wel een veelgehoord advies, bij meerdere aannemers.

Dubbele mat inderdaad en 10cm tempex.

Dat komt zo in het vervolg inderdaad.

Toch wel bijzonder om vanwege je hobby te verhuizen! Ik vraag me wel af, of je achteraf gezien, niet als eerste de garage had kunnen doen, zodat je daarna alle gemakken had om het huis aan te pakken.
Dank om je ervaringen te delen.

Ik heb de garage als werkplaats niet heel veel gemist tijdens de klussen in het huis, hij is wel goed gebruikt als materiaalopslag. Verder vond ik het belangrijker om te kunnen douchen en eten klaar te kunnen maken dan om een mooie werkplaats te hebben, dus dat moest eerst.
Leuk dat je meeleest!
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik zat aan de limiet van de 10 foto's dus even hier verder.

Op zich zag het er na het egaliseren redelijk netjes uit maar de vierkante meter voor de loopdeur bleef maar nat. Uiteindelijk is de boel daar helemaal verpoederd natuurlijk. (Je ziet hoe ik met m'n vinger de bovenste laag er af kon vegen) Ook zaten er redelijk wat luchtbelletjes in. Ook de vlakheid was ik matig enthousiast over, dan ging het me nog niet eens om dat het niet helemaal waterpas was, maar wel dat er een behoorlijke kier onder de waterpas zit...

2020-08-07 22.02.07.jpg2020-08-14 20.50.56.jpg

Met de aannemer afgesproken dat ik eerst de wanden zou doen en dat hij daarna terug zou komen om de vloer in orde te maken. Dat verhaal bewaar ik voor een volgende post, eerst even verder met de vloer.

Poging 2 van de aannemer was zo mogelijk nog slechter dan de eerste; niet vlak (zie de kier onder de nieuwe deur) en overal, echt overal luchtbellen.

2020-09-26 11.48.03.jpg2020-09-26 11.44.45.jpg

De aannemer heeft het toen uit handen gegeven aan "jongens die al 25 jaar niks anders doen" nu zou het goedkomen. Toen ze er uiteindelijk waren bleek dat het een schildersbedrijf was 🤔 en als ze al 25 jaar in het vak zaten hebben ze de basisschool in ieder geval heel anders beleefd dan ik.

Uiteraard was hun poging (inmiddels de derde) ook niet echt fantastisch gelukt. Wederom overal luchtbellen en vlak was het ook niet. Je ziet een kier van een mm of 3 onder een waterpas van 2 meter. Het gevolg: op sommige plaatsen staat een krukje, een werktafel of een mobiele werkbank stevig, en op andere plaatsen moet er een wig onder.

2020-09-28 16.22.08.jpg2020-09-29 22.00.59.jpg

Uiteindelijk heb ik tegen de aannemer gezegd dat hij niet meer terug hoefde te komen en heb ik een aanzienlijk deel van de factuur niet betaald (in overleg). Vervolgens zelf de mouwen maar opgestroopt.

De vlakheid heb ik zelf niks meer aan gedaan, de gaatjes wel. Op m'n knieën door de hele garage met een plamuurmes en alle gaatjes dichtgesmeerd. Vervolgens alles weer geschuurd en daarna tijd voor...

Stap 6: Vloercoating van de Hornbach op de vloer smeren. (2 lagen). Wat een stank komt er van dat spul af zeg. Je moet ook behoorlijk doorwerken want het begint al snel te drogen en dan wordt het een soort gesmolten plastic.

Uiteindelijk ziet het er dan zo uit:

2020-10-10 16.44.06.jpg2020-10-10 22.34.23.jpg

Ik heb behoorlijk lang getwijfeld over 2K vloercoating, maar dat leek me ook een lastig klusje en het was best duur nog, dus uiteindelijk hier voor gekozen. Het spul is niet super hard, er zitten al een paar gaten in de vloer inmiddels en het krast ook best makkelijk, dus ik zou dit product ook niet direct aanraden.

In de volgende post (niet meer vandaag) vertel ik iets over de garagedeur en de isolatie / muur afwerking (een voorproefje zien jullie hierboven al).
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb op de vloer van mijn garage (hobbyplek) een epoxyvloer er op gedaan (van polyestershoppen.nl). Mijn garage heeft ongeveer dezelfde afmetingen en ik was iets van €400 kwijt. Nog geen moment spijt van gehad.

Leuk draadje! Ben wel benieuwd hoe je de rest allemaal hebt gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik heb hetzelfde gedaan (ook bij dezelfde winkel) als Boys. Heerlijk om op te werken. Maar daar heeft Jochem nu niets meer aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Leuk om te zien Jochem, ik kan niet wachten tot ik ook een werkplek mag gaan maken maar daarvoor moet ik nog even dromen. Derhalve heel benieuwd hoe jij het aanpakt.

Na je cursus ben je niet meer verder gegaan bij Studio InHout? Ik doe daar nu sinds de zomer een cursus, duurt wat langer door de covid onderbrekingen :) Maar misschien dat we elkaar nog eens tegen het lijf lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik heb op de vloer van mijn garage (hobbyplek) een epoxyvloer er op gedaan (van polyestershoppen.nl). Mijn garage heeft ongeveer dezelfde afmetingen en ik was iets van €400 kwijt. Nog geen moment spijt van gehad.

Leuk draadje! Ben wel benieuwd hoe je de rest allemaal hebt gedaan.
Thanks. Misschien als de vloer te slecht wordt dat ik dat nog eens overweeg.

Ik heb hetzelfde gedaan (ook bij dezelfde winkel) als Boys. Heerlijk om op te werken. Maar daar heeft Jochem nu niets meer aan.
Goed om te weten, misschien ooit nog eens een keer. Vinden jullie het makkelijk te verwerken dat spul?
Voorlopig is dit goed genoeg.

Leuk om te zien Jochem, ik kan niet wachten tot ik ook een werkplek mag gaan maken maar daarvoor moet ik nog even dromen. Derhalve heel benieuwd hoe jij het aanpakt.

Na je cursus ben je niet meer verder gegaan bij Studio InHout? Ik doe daar nu sinds de zomer een cursus, duurt wat langer door de covid onderbrekingen :) Maar misschien dat we elkaar nog eens tegen het lijf lopen.
Nee de cursus eindigde vlak nadat ik de sleutels had van m'n nieuwe huis en ik ben daarna eigenlijk te druk geweest met klussen. Misschien dat ik het nog een keer weer oppak. Mijn laatste werkstukje daar is nooit af gekomen en er is op een gegeven moment brand geweest dus ik vermoed dat het in rook opgegaan is. Doe Brechtje maar de groeten, of zit je bij iemand anders?

Hieronder het vervolg van het bouwen.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Thanks. Misschien als de vloer te slecht wordt dat ik dat nog eens overweeg.


Goed om te weten, misschien ooit nog eens een keer. Vinden jullie het makkelijk te verwerken dat spul?
Voorlopig is dit goed genoeg.


Het spul is prima te verwerken ja. Tenzij je speciale spijkerzolen hebt wel schoenen gebruiken die daarna weg mogen (als de epoxy aan de zolen zot heb je niets meer aan de schoenen)😂. En gebruik een fatsoenlijke roller die geen haren verliest. Ik had trouwens de epoxy die je met een kwast en roller kon aanbrengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

FreaknZoid

Actieve deelnemer
15 dec 2020
58
21
West ZeeuwsVlaanderen
Je hebt 10cm tempex onder je beton vloer gedaan, maakt dit nu veel verschil?
Ga binnenkort een garage zetten van. 50m2 maar zie in het bestek geen isolatie staan onder de beton vloer.
Wanden en dak worden wel geisoleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
1 van de andere verbeteringen was het vervangen van de sectionaaldeur door een rolpoort. De oude kunnen verkopen via markplaats, dat scheelde weer iets.
Hieronder voor en na, een hele verbetering vind ik en het scheelt een heleboel ruimte en letterlijke kopzorgen ;-)

2020-07-11 17.03.32.jpg2020-08-16 13.51.50.jpg

Ergens tijdens de verbouwing van het huis had ik even snel een paar balkjes aan het plafond geschroefd om planken en balkjes uit de weg te hebben. De volgende klus was echter het isoleren van het plafond, dus dat moest er af en kon ook niet meer terug op dezelfde manier. Dus deze maar (tijdelijk) opgehangen:

2020-08-21 18.41.57.jpg

Ik heb de triton variant gekocht, later zag ik dat ze 'm bij HBM voor een fractie van de prijs ook hebben.

Isoleren dus. Via een webshop die isolatiemateriaal verkoopt (en die ontzettend prutsen met de bezorging) een hele stapel materiaal laten komen. MW35, Miofol klimaatfolie en OSB plaatjes om het af te werken. Gelijk ook de ventilatielatten mee laten komen, die zijn voor de muur, kom ik zo op.

2020-09-01 11.45.46.jpg

Gemonteerd ziet dat er dan ongeveer zo uit:

2020-09-03 12.56.49.jpg

Gelijk verder de ventilatielatten monteren. Ik heb een paar stootvoegen doorgeboord zodat er lucht achter de isolatie kan circuleren.

2020-09-04 16.39.25.jpg

Op de foto hierboven zie je nog een overblijfsel van de oude schuur. Die betonnen balk. Wel jammer als je een mooie vlakke muur wilde maken. Mijn oplossing: een hap uit de isolatie zagen zodat de afwerking er mooi overheen kan vallen.

En als de isolatiebezorger dan voor de tweede keer geweest is heb je een mooie stapel PIR + Underlayment liggen:
2020-09-09 10.31.44.jpg

Dit spul wordt met speciale lijm op die ventilatielatten gelijmd (en op een paar plaatsen geschroefd)
En na wat noeste arbeid heb je dan ineens iets wat al een heel eind lijkt op een fijne klusplek.

2020-09-13 17.06.47.jpg

Met een paar latten de kieren tussen plafond en muur opvullen (eerst dichtpurren natuurlijk), stroom aanleggen (je hebt nooit genoeg stopcontacten) en wat dingen een tijdelijk plekje geven. Net echt!

2020-10-18 16.50.47.jpg

Stukje warmte naar de mensen (vooral naar mezelf eigenlijk) toe:

2020-10-18 17.00.57.jpg

En dat was het dan weer voor deze update.

De volgende stap is de bouw van m'n twee mobiele werkbanken, hier verder gaan of nieuw topic openen?
 
Laatst bewerkt:

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Nee de cursus eindigde vlak nadat ik de sleutels had van m'n nieuwe huis en ik ben daarna eigenlijk te druk geweest met klussen. Misschien dat ik het nog een keer weer oppak. Mijn laatste werkstukje daar is nooit af gekomen en er is op een gegeven moment brand geweest dus ik vermoed dat het in rook opgegaan is. Doe Brechtje maar de groeten, of zit je bij iemand anders?

Ja ik zit bij Brechje! Maar dat gaat nog wel even duren voordat de lessen weer doorgaan.

Ik moet zeggen dat er eigenlijk niks aan brandschade te zien is, misschien valt het wel mee ;)
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Je hebt 10cm tempex onder je beton vloer gedaan, maakt dit nu veel verschil?
Ga binnenkort een garage zetten van. 50m2 maar zie in het bestek geen isolatie staan onder de beton vloer.
Wanden en dak worden wel geisoleerd.
Volgens mij doen ze dat ook ter ondersteuning van je betonvloer? We hebben hier veel grondwater en dat wil nog wel eens wat zand wegspoelen.

De vloer was koud, maar niet veel kouder dan de muur in huis (jaren 60, geen spouwmuurisolatie). De kachel in de garage was per ongeluk blijven branden, dus het was binnen een graad of 17-18, in huis moet ik flink stoken om boven de 20 te komen.

Volgens mij kosten die platen tempex de wereld niet dus beter mee dan om verlegen zou ik zeggen?

Ja ik zit bij Brechje! Maar dat gaat nog wel even duren voordat de lessen weer doorgaan.

Ik moet zeggen dat er eigenlijk niks aan brandschade te zien is, misschien valt het wel mee ;)
Ja, heel vervelend. Ik zal haar eens bellen en vragen hoe en wat. Die brand is wel in 2019 al geweest, dus kan zijn dat je er inmiddels niets meer van ziet. Krantenartikeltje: DPG Media Privacy Gate

Die foto lijkt niet echt op de ruimte zoals ik 'm ken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je hebt 10cm tempex onder je beton vloer gedaan, maakt dit nu veel verschil?
Ga binnenkort een garage zetten van. 50m2 maar zie in het bestek geen isolatie staan onder de beton vloer.
10cm tempex doet niet heel veel, je zou daarom ook kunnen overwegen om voor 10cm pir-platen te gaan. B-keus is niet gek duur en heeft een vele malen hogere isolatiewaarde. Of 20cm tempex, maar dan moet je meer afgraven waarschijnlijk.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Mooi forum dit, ik heb dezelfde schuurvorm en ga hetzelfde doen 🥸
kun je veel aan de wanden ophangen? Als ik het goed zie zit de underlayment al aan het pur vast
Het houtrek hangt er aan dmv french cleats. Het underlayment is inderdaad met het pir verlijmd, werd zo geleverd.

Huidige status, tijd voor een nieuwe puzzel:

2021-01-15 09.47.11.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.