Vakmanschap in houten ladders

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
230
21
Gouderak
Verbazend dat deze man al zijn vingers nog heeft, als je ziet hoe hij het hout over de zaag en vlakbank duwt :)

Ook leuk om te zien dat hij de hele tijd zonder bescherming werkt maar als zijn vrouw komt gaan de oorbeschermers opeens op...
Je ziet de jaren ervaring er wel aan af, trouwens. Leuk ook om te zien hoe die sporten erin geperst worden.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Heel interessant om te zien. Mooi product rond de fruitteelt. Gaat om hoogstam fruitteelt gezien de lengte van de ladders. Hier in Zuid-Limburg waar ik op vakantie ben, zullen ze zeker ook gebruikt worden maar ik ben hier nooit rond de pluktijd.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Heel interessant om te zien. Mooi product rond de fruitteelt. Gaat om hoogstam fruitteelt gezien de lengte van de ladders. Hier in Zuid-Limburg waar ik op vakantie ben, zullen zeker ook gebruikt worden maar ik ben hier nooit rond de pluktijd.
Vandaag stond een artikel in Het Belang van Limburg naar aanleiding van een actie waar de lezers een gratis kersenboompje kunnen krijgen. De teler in kwestie heeft een flink aantal boompjes op overschot die normaal gezien naar Rusland zouden gaan. Die worden nu gratis verdeeld onder de lezers.
Over hoogstam was hij heel duidelijk. Die worden hier niet meer geplukt. Enerzijds omdat er geen plukkers meer te vinden zijn die op een ladder durven. Anderzijds omdat je werknemers niet meer verzekerd krijgt om vanop een ladder te plukken. Kersenbomen waren hier berucht vanwege het gevaar voor valpartijen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Vandaag stond een artikel in Het Belang van Limburg naar aanleiding van een actie waar de lezers een gratis kersenboompje kunnen krijgen. De teler in kwestie heeft een flink aantal boompjes op overschot die normaal gezien naar Rusland zouden gaan. Die worden nu gratis verdeeld onder de lezers.
Over hoogstam was hij heel duidelijk. Die worden hier niet meer geplukt. Enerzijds omdat er geen plukkers meer te vinden zijn die op een ladder durven. Anderzijds omdat je werknemers niet meer verzekerd krijgt om vanop een ladder te plukken. Kersenbomen waren hier berucht vanwege het gevaar voor valpartijen.
Tjonge, daar had ik nou weer niet aan gedacht. Gek genoeg schieten mijn gedachten meteen door naar meer technische oplossingen om de risico's te verkleinen maar dat gaat dan weer in tegen 'het ambacht' (waaronder die ladderproductie) waar we nu met zoveel plezier over praten.

Vreemde wending krijgt het verhaal zo. Don_Paul wees eerder in dit verhaal al op de arbo-technisch niet al te verantwoorde wijze waarop Alois Diethelm te werk gaat (bij welke verzekering zit die man?). Al met al moeten we misschien rationeel vaststellen dat we niet op de verkeerde weg zijn met z'n allen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.