Vakkenkast met uitdagingen

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Ik ben gevraagd om onderstaande kast te maken, leuk ontwerp gemaakt door de klant met een aantal open vakken. Materiaal zal een combinatie van berken multiplex en gemelamineerd spaanplaat 18mm worden. Kast kan een een muur bevestigd worden. De klant zit niet 100% vast aan dit ontwerp, de opening aan de linker zijkant zou bv ook nog dicht mogen. Ik hoop dat onderstaande verhaal een beetje duidelijk is.

Dit draadje van @Musicus heb ik al aandachtig doorgelezen met de tips en ervaringen die daar gegeven zijn.

Wat ik me afvraag is of het mogelijk is om al deze open vakken te hanteren (geel gearceerd). Bij de oranje pijl zit nog een lade.
- Van de zijkant wil ik geen naden tussen verschillende kastonderdelen, dus of een afwerkpaneel of uit 1 stuk.
- Voor de stabiliteit denk ik sowieso aan een rug 18mm waar ik eventueel vanaf de achterkant een aantal kastdelen in vast kan schroeven?
- Zij aanzicht rechts maak ik me geen zorgen om, dat wordt de onderkast met 2 deuren en daarop een kast (voor de boekenplanken) die een kwartslag gedraaid is
- Zij aanzicht links lijkt me het meest hekele punt, dit zweeft deels, kan ik dat oplossen door vast te schroeven of met lamello tenso aan de rug? De staander die eventueel krijgen op kan vangen staat midden op de bovenplaat van de lade, wat me weer grote kans op doorbuigen geeft.
WhatsApp Image 2022-11-23 at 15.38.43.jpegWhatsApp Image 2022-11-23 at 15.36.43.jpegWhatsApp Image 2022-11-23 at 15.36.48.jpeg

Ik dacht misschien als optie 1 onderstaande afbeelding, de groende omlijningen zijn dan allemaal aparte kastjes, met opliggende deuren, opliggende rug. De rode lijn is dan een zijpaneel. (even ervan uitgaande dat de linkerzijkant dicht wordt)

Vakkenkast optie 1.jpg

Optie 2, inliggende deuren, inliggende rug. Dan als het waren een buitenframe opbouwen (rode lijn) en met lamello clamex ofzo de overige panelen toevoegen (blauwe lijnen)
Vakkanekast optie 2.jpg

Advies en tips zijn meer dan welkom, ook als jullie denken dat het een onmogelijk ontwerp is hoor ik dat graag. Ik heb een lamello zeta p2 en normale lamello om verbindingen mee te maken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
een hele boterham om te lezen
je tekeningen zijn wat klein + grijs
bij die gele open vakken die op mekaar aansluiten heb ik mijn twijfels
tenzij je een zijwand en/of achterwand voorziet, hangt het bovenste deel van de kast in de lucht => rechtstreeks aan de muur vastmaken ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Optie 2, inliggende deuren, inliggende rug. Dan als het waren een buitenframe opbouwen (rode lijn) en met lamello clamex ofzo de overige panelen toevoegen (blauwe lijnen)
Vakkanekast optie 2.jpg
technisch een mooie uitdaging
dit is héél precisiewerk
om te beginnen dient de buitenstruktuur tot aan de voorzijde door te lopen
zo niet heb je kans op hefboomwerking van de bovenliggende delen die het geheel naar beneden trekken
met inliggende deuren + rug heb je de uitdaging dat de afmetingen precies op mekaar moeten passen
zo niet, krijg je spleten
is het opstapelen van aparte delen geen optie ?
ik probeer altijd modulair te werken
maw aparte delen die bij mekaar komen
is eentje ni perfekt, dan moet je enkel dat bijsturen
dit kan dus niet, wegens te weinig ondersteuning van de bovenkasten
1671020415359.png
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik zou werken met allemaal losse elementen, waarbij ik de 4 open vakken aan de rechterkant zou combineren tot 2 elementen met een plank erin. Alles aan elkaar verbinden en aan de muur. Een inliggende achterwand van 18mm maakt het steviger, maar ook zwaarder.
Als je links een doorlopend zijpaneel maakt verkleint dat de kans dat de bovenste elementen naar links willen zakken. Eventueel kan je een gesloten vak van multiplex maken welke vlak loopt met de zijpanelen. Dit om het grote zijpaneel een beetje te breken.

Als je werkt met aparte elementen moet je even bedenken of je het onder en bovenpaneel van de open vakken wil zien. Je kan de deurtjes namelijk ook 18mm langer maken waardoor de kopse kant van het multiplex bedekt blijft wanneer de deur dicht is. Zoals dit:
bd71ae9ddf6cfbc5e23e9ff224d8bfa8.jpg

Helaas gaat dat niet overal lukken want soms is er maar een half deurtje.....

Leuke opdracht! Maar zoals @ZotVanHout al schreef: je moet dan super precies werken.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
technisch een mooie uitdaging
dit is héél precisiewerk
om te beginnen dient de buitenstruktuur tot aan de voorzijde door te lopen
zo niet heb je kans op hefboomwerking van de bovenliggende delen die het geheel naar beneden trekken
met inliggende deuren + rug heb je de uitdaging dat de afmetingen precies op mekaar moeten passen
zo niet, krijg je spleten
is het opstapelen van aparte delen geen optie ?
ik probeer altijd modulair te werken
maw aparte delen die bij mekaar komen
is eentje ni perfekt, dan moet je enkel dat bijsturen
dit kan dus niet, wegens te weinig ondersteuning van de bovenkasten
Bekijk bijlage 126774
Krijg je juist met opstapelen van losse delen niet het probleem qua stabiliteit? Hoe zou je dat qua rug dan? Allemaal aparte inliggende ruggen?
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik zou werken met allemaal losse elementen, waarbij ik de 4 open vakken aan de rechterkant zou combineren tot 2 elementen met een plank erin. Alles aan elkaar verbinden en aan de muur. Een inliggende achterwand van 18mm maakt het steviger, maar ook zwaarder.
Als je links een doorlopend zijpaneel maakt verkleint dat de kans dat de bovenste elementen naar links willen zakken. Eventueel kan je een gesloten vak van multiplex maken welke vlak loopt met de zijpanelen. Dit om het grote zijpaneel een beetje te breken.
Dus een beetje zoals die eerste tekening met groene lijnen?
Die 4 open vakken tot 2 elementen met een plank erin maken lijkt me een goede optie!
En dan dus met zijpanelen werken?
Je geeft aan dat ruggen het zwaarder maken, maar er zal in ieder element wel nog een rug moeten komen qua stijfheid toch? Of zou je de elementen apart maken en dan op 1 grote rug plaatsen? En de rug aan de muur bevestigen?
Dat idee van het multiplex om het grote vlak te breken vind ik een leuk idee, ga ik aan ze voorleggen.

Bij het werken met zijpanelen zal ik opliggende deuren gebruiken
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik zie niet precies welke delen zouden zweven? Als je het linker vak dicht maakt aan de zijkant dan worden toch alle krachten naar beneden overgedragen?
Inderdaad ieder deel van een rug voorzien voor de stevigheid en om het geheel haaks te houden.

Als je opliggende deuren gebruikt en je zet er daarna nog een zijpaneel tegenaan, dan heb je visueel inliggende deuren. Wat ik zelf erg mooi vind overigens. Houd er dan rekening mee dat je de open vakken 18 à 19mm dieper maakt dan de de kasten met deurtjes want anders lopen ze niet vlak aan de voorzijde. Maar dat had je wellicht zelf ook al bedacht.

Zet je het geheel op een sokkel?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

jorisvh

Post veel
De meeste open vakken zijn structureel gezien geen probleem. De korpussen zijn identiek aan een kast met deur maar dan zonder deur en die brengt toch niks bij.
Bij de linkse zijn er enkel een achter en rechterkant. Je kan die ook bekijken als geen kast. Zolang het element erboven rigide is en goed vast zit, is er geen probleem

de grootste uitdaging lijkt me dit in detail te ontwerpen tot een bouwplan en zaaglijst.
  • welk deel in welk materiaal?
  • hoe zaagkanten afwerken?
  • werk je met losse korpussen en afwerkzijdes? ik denk dat je dan snel bijna overal dubbele panelen hebt. melamine kost niks maar berken mpx 18mm B/BB zit rond 60€/m2 …
  • 2 materialen keuze om esthetische of kost reden? Ongeveer elk paneel is wel langs 1 zijde zichtbaar dus als dat allemaal mpx wordt blijft er niet veel melamine over …
ik zou de 3 delen even breed of meer verschillend maken. 35/35/30 is net niet gelijk en dat zou mij storen (OCD?).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik zie niet precies welke delen zouden zweven? Als je het linker vak dicht maakt aan de zijkant dan worden toch alle krachten naar beneden overgedragen?
Inderdaad ieder deel van een rug voorzien voor de stevigheid en om het geheel haaks te houden.

Als je opliggende deuren gebruikt en je zet er daarna nog een zijpaneel tegenaan, dan heb je visueel inliggende deuren. Wat ik zelf erg mooi vind overigens. Houd er dan rekening mee dat je de open vakken 18 à 19mm dieper maakt dan de de kasten met deurtjes want anders lopen ze niet vlak aan de voorzijde. Maar dat had je wellicht zelf ook al bedacht.

Zet je het geheel op een sokkel?
Inliggende deuren vind ik zelf ook altijd erg mooi. Ik zal het project sowieso nog in sketchup uittekenen zodat ik alle maten daaruit kan overnemen en duidelijk heb waar ik de deuren door moet laten lopen om het netjes te krijgen.

Ik dacht eraan om 6 stelpoten te gebruiken
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
De meeste open vakken zijn structureel gezien geen probleem. De korpussen zijn identiek aan een kast met deur maar dan zonder deur en die brengt toch niks bij.
Bij de linkse zijn er enkel een achter en rechterkant. Je kan die ook bekijken als geen kast. Zolang het element erboven rigide is en goed vast zit, is er geen probleem
Waar zou je die aan vast maken? Aan een achterwand die over de hele kast loopt?
de grootste uitdaging lijkt me dit in detail te ontwerpen tot een bouwplan en zaaglijst.
  • welk deel in welk materiaal?
Welk deel in welk materiaal moet ik nog bespreken, helemaal 1 kleur vonden ze een beetje saai en ze hebben een tafel die ernaast staat in berken.
  • hoe zaagkanten afwerken?
De zaagkanten van het melamine laat ik door iemand plakken.
  • werk je met losse korpussen en afwerkzijdes? ik denk dat je dan snel bijna overal dubbele panelen hebt. melamine kost niks maar berken mpx 18mm B/BB zit rond 60€/m2 …
Dit is mijn voornaamste vraag, ik neig nu met het advies van Musicus naar losse elementen en dan afwerkpanelen aan de zijkant. Ieder element dan een eigen rug
  • 2 materialen keuze om esthetische of kost reden? Ongeveer elk paneel is wel langs 1 zijde zichtbaar dus als dat allemaal mpx wordt blijft er niet veel melamine over …

ik zou de 3 delen even breed of meer verschillend maken. 35/35/30 is net niet gelijk en dat zou mij storen (OCD?).
 

jorisvh

Post veel
Waar zou je die aan vast maken? Aan een achterwand die over de hele kast loopt?
losse elementen zonder achterwand ter plekke stapelen en op 1 gezamenlijke achterliggende rug schroeven is zeker een optie.
losse elementen met eigen inliggende rug op elkaar stapelen en de bovenste in de muur verankeren, kan even goed.
wat de beste optie is, hangt m.i. af van welk materiaal je kiest voor zichtbare/onzichtbare delen, m.a.w.
Welk deel in welk materiaal moet ik nog bespreken, helemaal 1 kleur vonden ze een beetje saai en ze hebben een tafel die ernaast staat in berken.
als je melamine enkel gebruikt om onzichtbare delen goedkoper te maken en alles wat zichtbaar is in mpx moet, dan denk ik dat het voor deze kast uiteindelijk duurder wordt dan alles in mpx te doen. met de open vakken zijn er quasi geen panelen die niet zichtbaar zijn en dan eindig je met bijna overal dubbele plaat. als alles in enkele plaat mpx komt, dan moet je de ruggen wel inliggend maken.

misschien wordt de melamine ook zichtbaar gebruikt, bvb in een contrastkleur, bvb voor de achterwand die je in de open vakken ziet. dan is 1 plaat melamine tegen de muur een goeie keuze.

kortom, ik denk dat je ofwel eerst moet afstemmen hoe het er uit moet zien en dan kiezen hoe je het best kan maken.
ofwel eerst beslissen hoe je het maakt en dan voorleggen hoe het er uit kan zien.
maar die 2 zijn verweven.
De zaagkanten van het melamine laat ik door iemand plakken.
👍
ik had onlangs een klant die de zaagkanten van berken mpx niet graag zag en heb die met berken kantenband (voorgelijmde, met strijkijzer) afgeplakt. dat zag er best goed uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.