't is een beetje magertjes met de houtdraai inzendingen voor de challenge
, dus hup: ik doe ook een duit(je) in de zak
.....
Men neme...

een haardblok....in dit geval essen....de koppen zijn zo mooi glad omdat ik die al onder de lintzaag heb gehad. Op de foto is de datum aangegeven: 28-11-2020. Ik had zo vlug geen Trouw bij de hand
(die wij wel dagelijks lezen).

Eerst maar eens vierkant maken. Hier ligt nu een - ongeveer - vierkant balkje, pakweg 12 x 12 cm, ongeveer 30 cm lang...
En dan vergeet ik prompt bij het vervolg foto's te maken
. Dan maar even vertellen: het balkje in de foto gaat dan voor een sessie op de vlak/vandikte bank, om hem haaks en op de juiste maat te krijgen. De koppen zaag ik er dan af met de afkortzaag. Als ik klaar ben is het balkje op alle hoeken haaks, in beide richten even dik, en heeft een lengte van pakweg 22 cm.
Ik heb een tijd geleden hier op het forum dit vaasje al voorbij zien komen en heb toen gespiekt bij Nico Oosthoek (Nico, dank voor de inspiratie
). Ik ben er toen niet aan begonnen, omdat ik dat nog niet aan durfde. Nu heb ik zoiets van: we zien wel waar het schip strand...

Op dit punt in de werkzaamheden (dat was dus na de lunch
), had ik de camera weer bij de hand. Hier is het blok opgespannen op een schijf mdf die ik nog ergens van over had. De zichtbare lijmrupsen zijn hotmelt lijm. die heb ik gebruikt om het balkje eerst te fixeren, zodat ik deze kon vastschroeven op de opspanplaat. Hier ben ik bezig om de eerste bolle kant te draaien.

Dan komt er weer een periode dat ik in de hitte van de strijd vergeet om wat foto's te maken, maar uiteindelijk...
Met een kartonnen malletje de vorm van het bolletje controleren. We zijn er bijna.

Et voila.

sluit ik die dag (29/11) hiermee af. Bij het kantelen van het balkje heb ik stevig zitten hannesen....het correct uitlijnen van het balkje op de potloodlijnen was een uitdaging. Als het een keer goed was, was het moeilijk om het ook goed te houden. Hier ga ik nog eens mee experimenteren: dit moet handiger kunnen.
Wordt vervolgd....
Men neme...

een haardblok....in dit geval essen....de koppen zijn zo mooi glad omdat ik die al onder de lintzaag heb gehad. Op de foto is de datum aangegeven: 28-11-2020. Ik had zo vlug geen Trouw bij de hand

Eerst maar eens vierkant maken. Hier ligt nu een - ongeveer - vierkant balkje, pakweg 12 x 12 cm, ongeveer 30 cm lang...
En dan vergeet ik prompt bij het vervolg foto's te maken
Ik heb een tijd geleden hier op het forum dit vaasje al voorbij zien komen en heb toen gespiekt bij Nico Oosthoek (Nico, dank voor de inspiratie

Op dit punt in de werkzaamheden (dat was dus na de lunch

Dan komt er weer een periode dat ik in de hitte van de strijd vergeet om wat foto's te maken, maar uiteindelijk...
Met een kartonnen malletje de vorm van het bolletje controleren. We zijn er bijna.

Et voila.

sluit ik die dag (29/11) hiermee af. Bij het kantelen van het balkje heb ik stevig zitten hannesen....het correct uitlijnen van het balkje op de potloodlijnen was een uitdaging. Als het een keer goed was, was het moeilijk om het ook goed te houden. Hier ga ik nog eens mee experimenteren: dit moet handiger kunnen.
Wordt vervolgd....