Vaasje uit een balk.....met?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.521
512
Steenbergen, Noord Brabant
't is een beetje magertjes met de houtdraai inzendingen voor de challenge :unsure:, dus hup: ik doe ook een duit(je) in de zak o_O.....
Men neme...
DSC_0041.jpg
een haardblok....in dit geval essen....de koppen zijn zo mooi glad omdat ik die al onder de lintzaag heb gehad. Op de foto is de datum aangegeven: 28-11-2020. Ik had zo vlug geen Trouw bij de hand ;) (die wij wel dagelijks lezen).
DSC_0043.jpg
Eerst maar eens vierkant maken. Hier ligt nu een - ongeveer - vierkant balkje, pakweg 12 x 12 cm, ongeveer 30 cm lang...
En dan vergeet ik prompt bij het vervolg foto's te maken :oops:. Dan maar even vertellen: het balkje in de foto gaat dan voor een sessie op de vlak/vandikte bank, om hem haaks en op de juiste maat te krijgen. De koppen zaag ik er dan af met de afkortzaag. Als ik klaar ben is het balkje op alle hoeken haaks, in beide richten even dik, en heeft een lengte van pakweg 22 cm.
Ik heb een tijd geleden hier op het forum dit vaasje al voorbij zien komen en heb toen gespiekt bij Nico Oosthoek (Nico, dank voor de inspiratie(y)). Ik ben er toen niet aan begonnen, omdat ik dat nog niet aan durfde. Nu heb ik zoiets van: we zien wel waar het schip strand...
DSC_0044.jpg
Op dit punt in de werkzaamheden (dat was dus na de lunch:p), had ik de camera weer bij de hand. Hier is het blok opgespannen op een schijf mdf die ik nog ergens van over had. De zichtbare lijmrupsen zijn hotmelt lijm. die heb ik gebruikt om het balkje eerst te fixeren, zodat ik deze kon vastschroeven op de opspanplaat. Hier ben ik bezig om de eerste bolle kant te draaien.
DSC_0045.jpg
Dan komt er weer een periode dat ik in de hitte van de strijd vergeet om wat foto's te maken, maar uiteindelijk...

Met een kartonnen malletje de vorm van het bolletje controleren. We zijn er bijna.
DSC_0046.jpg
Et voila.
DSC_0047.jpg
sluit ik die dag (29/11) hiermee af. Bij het kantelen van het balkje heb ik stevig zitten hannesen....het correct uitlijnen van het balkje op de potloodlijnen was een uitdaging. Als het een keer goed was, was het moeilijk om het ook goed te houden. Hier ga ik nog eens mee experimenteren: dit moet handiger kunnen.
Wordt vervolgd....

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.521
512
Goed. Het afgelopen weekend verder geknutseld aan het vaasje....en natuurlijk weer vergeten om op een paar cruciale momenten foto's te maken. Maar ja, het was ook wel errug koud in de werkplaats:cautious:....
Ik sla dan ook een stukje over in het maakproces: heb ondertussen het vaasje uitgehold, de uiteinden afgezaagd waar de schroefgaten in zaten en geschuurd tot en met korrel 240. En op de beide kopzijdes ringen aangebracht....
DSC_0048.jpg
Ik wilde met de pyrografie pen nog wat illustraties aanbrengen op het balkje en zocht daar dus een art deco motiefje voor. Ik wil in m'n enthousiasme nog wel eens wild gaan met dit soort dingen. Dat heb ik nu niet gedaan....
DSC_0050.jpg
Aan de keukentafel zitten branden, want zoals eerder gememoreerd: in de werkplaats was het veel te koud voor dit soort werk. Nu nog schuren en met olie afwerken. Ik heb de pyrografie alleen aangebracht op de vlakken naast het bolletje. Als ie klaar is volgen de officiële foto's.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.134
504
Goed gelukt!
En een prima idee om met een decoratie wat eigen "Schwung" aan een bestaand model te geven.

Ik snap wel wat je bedoelt met wild gaan, je hebt je keurig ingehouden ;) . Daar zou ik dan nog wel wat toepasselijk Duits tegenaan kunnen gooien maar Goethe is al een tijdje uit de mode.

• Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.521
512
Zo, even de laatste losse eindjes voor dit jaar afwerken.....
DSC_0051.jpg
De foto's van het afgewerkte werkstuk....
DSC_0052.jpg
Van de andere kant...
DSC_0053.jpg
En van de voorzijde.
Ging alles goed?....nou nee, niet helemaal. Om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen werken, heb ik afgetekend met m'n lekker scherpe markeer mesje:confused:. Weer een wijze les geleerd.....Voor draaiwerk niet handig, want lastig weg te krijgen:
DSC_0054.jpg
De achterzijde....:cry:. Jammer maar siot. Het was in meer dan 1 opzicht een zeer leerzaam projectje! Op naar de volgende....en daar voorbij.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.521
512
Hij is behandeld met de verbeterde houtolie van de Cockerije Edwin. Dat accentueert de kleur in het hout een beetje, waardoor het wat levendiger wordt. Dank je voor het compliment☺️.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.134
504
Mooi geworden. Je zet zoiets toch met de voorkant in beeld, dus zal je die kerf niet vaak meer terugzien.
Je weet dat hij er zit, dat wel ... ;)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.