UV bescherming eiken fineer deur

Tanooki

Nieuw lid
19 okt 2022
2
0
Nederland
We hebben een aantal zeer mooie eiken fineer deuren aangeschaft. Deze zijn onbehandeld.

Er werd aangeraden (vanuit de webshop waar het gekocht was) om ze af te werken met Skylt original lak.

Echter, een aantal van deze deuren ontvangen vrijwel de hele dag zonlicht op bepaalde delen van de deur. Skylt blijkt geen enkele bescherming te hebben tegen uv straling, niet de lak en ook niet voor de ondergrond. Dit is bevestigd door rigostep verffabriek.

We willen dus de deuren hiertegen beschermen. We hebben lakken gevonden die niet vergelen, maar dit blijkt enkel de lak te zijn. Het oppervlak onder de lak zal alsnog onderhevig zijn aan uv straling en daardoor verkleuren.

Is er een lak/vernis/olie/... die ons de natuurlijke eiken uitstraling van de deur laat behouden en tegelijkertijd ook de deur beschermt tegen uv straling en de verkleuring daardoor?

We staan er voor open, als het moet, om een product op kleur te gebruiken. (We wilden eerst een transparante lak gebruiken, zodat de originele kleur behouden blijft, maar we lijken hier niet het juiste product met uv bescherming voor te vinden.)
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
kleurloos en UV gaan niet samen (zo ver ik weet tenminste), je hebt iets van pigment nodig om te kunnen beschermen
zelf heb ik een Cetol beits genomen voor een eiken BBQ tafel (wel eerder voor buiten denk ik)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je zou op de ramen zelf een tranparante uv werende folie kunnen plakken. Dan kan je gewoon de Skylt gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tanooki

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb lang geleden een massief eiken buitendeur gemaakt. Die heb ik behandeld met cetol beits.
Vergelen niets van gemerkt maar het eiken bleekt uit na een aantal jaren. Deur zat op het oosten met een afdak erboven. Ja boven de 170 was er weinig aan de hand. Wat dan te doen alles eraf en het eiken zeer goed afschuren. Dat ia heel veel werk vooral omdat er profielen op de deur zaten.
Uit eindelijk is ie mooi grachtengroen geworden en de binnenzijde mooi blank gelakt eiken.
 

Tanooki

Nieuw lid
19 okt 2022
2
0
Nederland
Dit is de informatie van de fabrikant:
  • Eik fineerdeur – volspaan kern (vormstabiele constructie).
  • Inlegstroken massief eik.
  • Natuurfineer 0.6 mm – verticaal.
  • Designlijnen massief eik – V-vorm.
Zou ik dan bijvoorbeeld met Osmo uv beschermingsolie (evt in de kleur 425/429/432 of evt transparant?) aan de gang kunnen? 2 lagen?
Of zijn er andere producten die geschikter zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.