Upgrade handvat

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Tijdje geleden goedkope stanley 4c op de kop getikt, maar die plastic handvatten vind ik niet fijn. Eigen upgrade gemaakt. Dat was minder werk dan ik dacht, eerlijk gezegd.

Nu nog de knop aan de voorkant.
 

Bijlagen

  • IMG_34c65de32d7d79487699673045ef238c.jpg
    IMG_34c65de32d7d79487699673045ef238c.jpg
    148,6 KB · Weergaven: 48

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Mooi,
Weet dat er van een bedrijf werktekeningen vande "stanley" handvaten online staan als .pdf.
Ik krijg de handboor boor niet recht voor het gat waar de pin van het handvat in gaat.
Verschillende stukken hout als half fabricaat al weg gegooid.
Tips om recht te boren?
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Mooi,
Weet dat er van een bedrijf werktekeningen vande "stanley" handvaten online staan als .pdf.
Ik krijg de handboor boor niet recht voor het gat waar de pin van het handvat in gaat.
Verschillende stukken hout als half fabricaat al weg gegooid.
Tips om recht te boren?
Ach dat is jammer wanneer het niet lukt.

Ik heb het template van LeeValley gebruikt. Daar wordt ook op aangegeven dat je het op een vierkant blokje kan plakken. Als je met printen oplet dat de schaling 100% is, dan kloppen de maten ook.
Zo gezegd, zo gedaan. Let erop dat de onderkant van het handvat dan niet parallel aan de zijkanten van het blok staan, maar onder een hoek.
Het centerlijn voor het gat van de pin staat dan haaks op de zijkant van het blok.

Ik heb dan de centerlijn van het gat doorgetrokken tot de zijvlakken van het blok en gezorgd dat de afstand tot de voorzijde aan beide kanten gelijk was en een centreer puntje geprikt. Dan heb ik het met een boor in een boorstandaard van beiden kanten geboord (ik heb geen boor die zo lang is, dat het in één keer zou lukken).
Dat was niet perfect, maar goed genoeg. Het gat was rond 7 mm, de lange pin is wat kleiner, er is dus wat speling.
Uit de hand was me dat niet gelukt.

Het enige punt was dan het grote gat aan de onderkant van het handvat, Die staat dan onder hoek ten opzichte van de zijkant van het blok. Daarvoor heb ik eerst de rest weggezaagd en dan naar de lijn geschaafd.

Dan is het probleem dat het gat overlapt met gat voor de pin, en een boor dan de neiging heeft weg te lopen. Dat heb ik opgelost door er een klein 'offerblokje' met een beetje secondenlijm tegen de onderkant aan te lijmen. Opnieuw de centerlijn doorgetrokken, over het offerblokje, dezelfde afstand van de voorzijde als voor de lange pin en opnieuw met de boor in boorstandaard geboord.
Daarbij heb ik wel opgelet dat de onderzijde mooi haaks op de boor stond. Na het boren het offerblokje er meteen af tikken.

Zelfs dan ging alles nog niet perfect met monteren, als je pin eerst vastmaakt:
wat 'verfijning' hier en daar was nog nodig: Ik moest nog een schuin randje maken aan het grote gat, de overgang van dat gat naar de pin nog wat aangepast met een rattestaartje.
Ik had ook eerst het handvat erop kunnen doen en dan de pin er naderhand doorheen kunnen steken, maar dat zou tot problemen kunnen leiden als ik het ooit nog wil demonteren.

Lang verhaal, ik hoop dat het duidelijk is?

Met vriendelijke groet,

Wouter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.