Universele afstandsbediening voor Starmix en andere stofzuigers

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Heb zelf recentelijk dit gemaakt/ontwikkeld. Is gewoon een zigbee knop die vast zit op de slang. Deze schakelt vervolgens mijn starmix aan/uit (met een zigbee 230v schakelaar) . Heb meerdere knoppen verspreid over de werkplaats om de stofzuiger te kunnen schakelen. Deze versie is nog iets aangepast/verkleind in iteratie twee.
 

Bijlagen

  • 20231119_190940.jpg
    20231119_190940.jpg
    78 KB · Weergaven: 16

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Maar wil je een apparaat van meer dan 50W laten schakelen door ongekeurde chinese materialen? Persoonlijk wil ik geen china-troep aan 230V spanningen blootstellen. Het zal vast goed gaan, of niet ;)


Ik heb in het verleden redelijk wat electronica opengehad uit China en werd meestal nogal verdrietig. Dit vanwege QA maar ook ontwerpkwaliteit, en de gevolgen daarvan voor veiligheid
Ik zou me over de spanning geen zorgen maken wel over het vermogen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Maar wil je een apparaat van meer dan 50W laten schakelen door ongekeurde chinese materialen? Persoonlijk wil ik geen china-troep aan 230V spanningen blootstellen. Het zal vast goed gaan, of niet ;)


Ik heb in het verleden redelijk wat electronica opengehad uit China en werd meestal nogal verdrietig. Dit vanwege QA maar ook ontwerpkwaliteit, en de gevolgen daarvan voor veiligheid
dan heb je rommel gekocht voor ver onder de prijs wat je hier betaald.
er komt door net zo veel hoogwaardige kwaliteit vandaan alleen betaal je er dan ook meer voor.
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Die set van metabo is in feite hetzelfde als een klik aan klik uit setje maar dan wel met een handig bandje voor de afstandsbediening. Als je daar zelf iets moois voor knutselt dan ben je voor 3 tientjes klaar, met spullen die je in Nederland koopt.

Persoonlijk snap ik niet wat het voordeel zou zijn van het aansluiten van zo'n ding aan de apparaatzijde van de stofzuiger met een dummyload. Zo'n 3500w ontvanger kan prima revhtstreeks een gemiddelde stofzuiger schakelen


Edit: en als je het helemaal netjes wilt doen en een beetje handig zijn met elektra, dan bouw je zo'n mini klikaanklikuit ontvanger in de stofzuiger waarbij je hem parallel zet aan het schakelcontact van de masterslave. Dan hoeft de ontvanger geen hoog vermogen te schakelen en blijft de stofzuiger verder exact hetzelfde werken als vanouds.
Alleen heeft die metabo wel het voordeel dat ie automatisch inschakelt door de trillingen van de aangesloten machine, dat doet die kaku niet. Vind ik ongemerkt toch wel heel handig.
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Alleen heeft die metabo wel het voordeel dat ie automatisch inschakelt door de trillingen van de aangesloten machine, dat doet die kaku niet. Vind ik ongemerkt toch wel heel handig.
Ah! Dat had ik nog niet uit de beschrijvingen opgemaakt. Ik kan me voorstellen dat dat erg handig is als het goed werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.