Ultra dun zaagblad slipt op Flottjet 90000 zaagtafel

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
176
Groene Hart
Eerst maar even kort voorstellen voordat ik kom met mijn vraag.

Zoals velen hier zit ik ook in de IT, en vind ik het ook leuker om dingen zelf te maken in plaats van te kopen.
Niet alleen een houten koffer maken voor mijn boormachine, maar ook een bureau van lichtbruin bouwmarkt betonplex, een inbouwkast met populier multiplex en ook nog een schuur van 3x5m, geisoleerd, met een zoldertje, en in die schuur staat mijn probleem.

Ik heb sinds kort een 'nieuwe' zaagtafel van het merk Flottjet, type 90000.
Het is duitse degelijkheid uit het Roergebied, van enige tientallen jaren oud.
Gietaluminium huis en tafelblad, en een 3 fasen motor waar de zaag rechtstreeks op de as zit.

Ik heb nu een nieuw zaagblad gekocht, ultra dun voor het schulpen van balkjes met weinig zaagverlies:
Ultra dun zaagblad 300 x 30 x 24T
Bij het vastdraaien kom ik er achter dat ze in die tijd blijkbaar niet zulke dunne zaagbladen hadden: het blad klemt namelijk niet.
Het zaagblad zit tussen twee dikke aluminum ringen, doorsnee ongeveer 8 a10 cm, en wordt geklemd door een moer M24 die op de as wordt geschroefd.
Het uiteinde van de as is een stuk schroefdraad, verder naar de motor is de as rond en dikker: dat is voor het gat in het zaagblad (de vulring in dit geval).
De aluminium klem-ring heeft een gat voor de schroefdraad, en past niet om het dikkere stuk van de as.
Door het dunne zaagblad kan ik nu het zaagblad niet klemmen, omdat de schroefdraad 'te vroeg stopt'.
Ik kan het blad nog vrij om de as ronddraaien, wanneer ik het geheel handvast aandraai.

Vermoedelijk zal ik iets tussen die klemring en het zaagblad moeten stoppen, zodat ik wel goed kan klemmen.

De vraag is: wat zou ik daar voor kunnen gebruiken?
- houten plaatje: dat werkt, en gaat los zitten ben ik bang.
- een oude CD : gat groter maken ,maar kan dat kunststof kwaad tussen het aluminum van de ring en het zaagblad?
- iets anders?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.634
Ik denk dat de simpelste oplossing een normaal zaagblad is. Dan heb je ook geen ander spouwmes nodig. In mijn ervaring met die dunne zaagbladen, wandelen ze alle kanten op en moet je de zaagkanten na het zagen na schaven, waardoor je meer hout kwijt bent, dan met een wat dikker en stabieler zaagblad. Een shim kan je prima maken van bijvoorbeeld hard karton, staal, aluminium, een oud zaagblad, net wat je hebt liggen. Dat dunne spouwmes wordt weer wat lastiger.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.206
1.978
Klein-Brabant, Vlaanderen
+1 naar chevy toe
wat je uitspaart door de zaagbreedte, verlies je straks door het vlakken van de zaagsnede
volgens de technische gegevens zaag je 2,6 mm breed
bij standaardzagen zit dat rond 3,2 mm
die 0,6 mm verschil is budgettair draagbaar

wil je dat dunne zaagblad toch gebruiken, dan kan je ringen kopen voor een as van 30 mm
voor een paar euro's heb je een setje met verschillende diktes van 0,1 tot 1 mm

1640784969488.png
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
176
Groene Hart
IMG_20211229_173116.jpg
Ik heb een stuk grijsbord genomen.
en ook het spouwmes gechecked. Die is 2mm dik, dus zit tussen het blad en de tanddikte in.
IMG_20211229_180523.jpg
Dit is hem dan.
IMG_20211229_181909.jpg
Flottjet 90000, zaagtafeltje waar ook uitbreidingen aan vastgekoppeld kunnen worden. Hij moet nog vastgemaakt aan een onderstel, voor ik ga zagen.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Ik zie op de foto dat de moer er niet erg ver opgedraaid zit.

Ik voor mij zou de moer er wat verder op hebben willen zitten.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
176
Groene Hart
Dat was voor het aandraaien van de moer, sorry voor de verwarring.
nu hij vast zit is de moer volledig om de schroefdraad van de as.
Het ging om het gat in de groene ring.

dat past niet om het dikkere stuk as, na de schroefdraad.
Door het karton klemt de groene schijf het blad nu wel vast.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
136
Wil je een definitieve oplossing dan kun je de ring wat dieper uitsteken op de draaibank. Geeft meer klemming en geen gedoe met vulringen. Stukje karton zal niet bijdragen aan een zuivere zaagsnede….
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.634
Nu kan hij ook nog een gewoon zaagblad plaatsen, kwestie van het karton weghalen. Ik gebruik regelmatig kartonnen vulringen om bijvoorbeeld een bepaalde sleufbreedte te krijgen. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. En je kan er heel simpel een laagje van af halen als je groef net te breed is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.