Uitzet/krimp in paneel met tand en groef

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hallo allemaal,

Heb de afgelopen dagen gewerkt aan een kamerscherm in eik waarbij ik de panelen gemaakt heb in eiken latjes adhv tanden en groeven. Bij het uittekenen had ik rekening gehouden om tussen elk latje een speling van 1mm te voorzien voor uitzetting op de vangen. Toch was ik verrast toen ik eenmaal de tand en groef gemaakt had (heb een scm combine), ik zag dat de tand per definitie een speling laat in de groef.

Ik vraag me nu dus af: is het eigenlijk nodig om een speling te laten bij tand en groef panelen, of is het eigenlijk de bedoeling om enige speling binnen in de groef op de vangen?

Alvast bedankt,
Alexander20201213_165659_resized.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.313
2.029
Klein-Brabant, Vlaanderen
(heb een scm combine
👍
woon je in balen ?
Toch was ik verrast toen ik eenmaal de tand en groef gemaakt had (heb een scm combine), ik zag dat de tand per definitie een speling laat in de groef
hoe heb je die tand gemaakt ?
als het met een profielmes is, dan kan het zijn dat dat mes aan de ene kant meer afneemt dan aan de andere

voor de rest mooi werk & mooi hout & mooi materiaal
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hey ZotVanHout,

Oorspronkelijk kom ik uit Mol, niet zo ver van Balen, maar tegenwoordig woon ik net buiten Brussel.

De tand en groeg heb ik gemaakt met een universele freeskop met profielmessen. Bij het verwisselen van de messen heb ik de positionering van de geleiders niet verandert dus het is inderdaad zo dat mijn tandprofielmes minder wegneemt dan hetgroefprofielmes. Maar is dit eigenlijk normaal? Zo ja, is dit om uitzet op te vangen? Als dit zo is dan moet ik geen bijkomende voeg voorzien tussen de individuele latjes denk ik.

Alvast bedankt en bedankt voor het compliment hierboven!
Alexander
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.313
2.029
Klein-Brabant, Vlaanderen
tegenwoordig woon ik net buiten Brussel.
nuttig om dat in je profiel te zetten
zo weet ik bv of het doenbaar / de moeite waard is om (op uitnodiging) ooit eens bij jou te stoppen
De tand en groeg heb ik gemaakt met een universele freeskop met profielmessen.
tand & groef maak ik tegenwoordig met een lange onderlip langs de groefkant, zodat ik de planken blind kan plaatsen
die profielmessen gebruik ik sinds jaren niet meer
maar ik denk dat elke mes doelbewust asymmetrisch (boven- x onderkant) gemaakt is
daardoor kan je de planken langs 1 zijde volledig tegen mekaar aansluiten
je kan dat proefondervindelijk vaststellen of met een schuifpasser uitmeten
Zo ja, is dit om uitzet op te vangen?
ja dus
Als dit zo is dan moet ik geen bijkomende voeg voorzien tussen de individuele latjes denk ik.
ik verwacht dat je hout nu binnen sowieso nog zal krimpen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.332
2.682
Bij mijn flury messen passen de messing en groef strak in elkaar. Ik stel de langsgeleider zo af dat de messen ook de zijkant van het hout strijken. Als ik de messen goed op hoogte stel, zodat ze in het midden van de plank staan, kan ik de planken draaien en dan passen ze ook goed.
 

alexandervanbaelen

Actieve deelnemer
31 jul 2019
83
23
Hoeilaart
Hi allemaal,

@ZotVanHout, altijd welkom als je in de buurt bent :)!
@chevy66 , ik veronderstel dat je dan of een spatie laat tussen je planken? Of zorg je er soms ook gewoon voor dat de tand minder diep is dan je groef enje laat de planken daarna strak aansluiten?

Nogmaals bedankt,
Alexander
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.313
2.029
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout, altijd welkom als je in de buurt bent :)!
dank je
het is ba(e)len ;-), maar we missen nog altijd de regio in jouw profiel
zoals reeds geschreven, is dat altijd voor jou + de collega's handig
hoeft niet met straat en toenaam te zijn, maar iets in de aard van 'pajottenland' of 'druivenstreek' geeft toch altijd een idee van de afstand
niemand van ons zal onverwacht

we hebben beiden een scm, dus een gemeenschappelijke startbasis

ivm jouw ontwerp
in welke mate de opbouw reeds definitief is, weet ik niet
toch een vraag: hoe wil je de opbouw + het uitzicht ?
ipv een losse tand&groef, zou je die ook kunnen verlijmen, en nadien door de vandikte steken
de groef in de randen moet dan de uitzetting/krimp opvangen
dat betekent dat je het paneel niet met een lak af kan werken, want die gaat barsten
of je wilt expliciet de groef tussen de planken zien, maar ook dan kan je nog lijmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.