uitkiezen draaibank

phil

Nieuw lid
16 feb 2014
3
0
Beste forumleden,

Na wat opzoekwerk op zowel google als in posts van dit forum heb ik toch besloten een nieuwe post te starten om jullie mening en advies te vragen.

Ik ben beginnend hobby/bijberoep meubelmaker en het grootste deel wat ik momenteel maak (wil gaan maken) zijn kastjes, kleine tafeltjes, eettafels e.d. Het meeste is gebaseerd op simpele taps toelopende pootjes in hout (beuk, eik, teak, esdoorn,...) zoals op de afbeeldingen onderaan, met lengtes van 10 cm tot 80 cm en diameters (van de grootste kant) van 2 cm tot 10 cm.

poot1.jpg poot2.jpg

Als ik dit vergelijk met een groot stuk niet echt gebalanceerd hout waar een schaal van gedraaid moet worden lijkt het wel zo dat mijn draaibank aan minder vereisten moet voldoen, of ben ik te optimistisch?
Omdat ik meestal 3, 4 of 6 zo goed als identieke pootjes moet hebben heb ik mij ook wat vastgepind op een kopieerinrichting zodat ik aan de hand van een sjabloon of gewoon van een bestaand pootje mijn nieuw stuk kan draaien (liefst beiden). Ik heb hier al wat over opgezocht en enkele filmpjes bekeken, ik snap het principe dus wel maar heb geen idee hoe vlot en juist zoiets werkt! (opnieuw, wellicht lukt het voor gemakkelijke stukken zoals deze wel beter dan bij heel onregelmatige stukken met veel rondingen?)

Als ik kijk naar wat ik nodig heb zouden deze machines in theorie perfect moeten voldoen aan mijn vereisten:

- Holzmann dbk1300 met kopieerinrichting (1399 EUR excl BTW)
- Den Hertog Machines CL1300 met kopieerinrichting (1360 EUR excl BTW)
- HBM 1500 met kopieerinrichting (1156 EUR excl BTW)
- Holzstar db900 met kopieerinrichting (ca 650 EUR excl BTW)
- Güde GDM1000 met kopieerinrichting (438 EUR excl BTW)

Ik zeg in theorie omdat in de praktijk wellicht veel meer meespeelt dan enkele cijfertjes, wat zijn jullie meningen hierover?

Alvast bedankt!

PS: Uiteraard ga ik nog wel andere dingen draaien op termijn en hoe meer ik begin op te zoeken hoe leuker en interessanter alles wordt maar het gevaar voor een nieuwe uit de hand lopende hobby wordt dan ook steeds groter en voorlopig hou ik me even bij de hoofdzaak, het huidige project met de pootjes :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.242
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor zoiets zou je ook de Jet 1014 + bedverlenging (of bv. de Woodfast van Baptist: http://www.baptist.nl/houtbewerkers...woodfast-bedverlenging-tbv-m305-houtdraaibank)

Dat komt met lengte en diameter best uit, maar dan wel zonder kopieeerinrichting.

Let wel op dat een kopieerinrichting veel schuren betekent, zonder meer draaiwerk maar minder schuren. Ik zou proberen zo'n kopieerinrichting bij iemand te bekijken en te proberen om te kijken hoe goed dat werkt. Bij zelf draaien kun je de stand van de beitel variëren al naar gelang de richting van de nerf etc., zo'n kopieerinrichting kan dat niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Let wel op dat een kopieerinrichting veel schuren betekent, zonder meer draaiwerk maar minder schuren. Ik zou proberen zo'n kopieerinrichting bij iemand te bekijken en te proberen om te kijken hoe goed dat werkt. Bij zelf draaien kun je de stand van de beitel variëren al naar gelang de richting van de nerf etc., zo'n kopieerinrichting kan dat niet.

Eventueel zou je de kopieerinrichting kunnen gebruiken voor ruw draaien tot niet helemaal de einddiameter, en dan (in plaats van schuren) de afwerking met de hand (vlakke beitel) te doen...

Hou er wel rekening mee dat bij een lengte van 80 cm en een diameter van 2 cm (aan één kant weliswaar) je het risico loopt op vibraties in het werkstuk met alle 'ellende' van dien. Je zult voor afwerking dus wellicht een bril nodig hebben, of leren het werkstuk met de hand te ondersteunen; hoe je dat met een kopieerinrichting oplost weet ik niet.
 
Hou er wel rekening mee dat bij een lengte van 80 cm en een diameter van 2 cm (aan één kant weliswaar) je het risico loopt op vibraties in het werkstuk met alle 'ellende' van dien. Je zult voor afwerking dus wellicht een bril nodig hebben, of leren het werkstuk met de hand te ondersteunen; hoe je dat met een kopieerinrichting oplost weet ik niet.
Je moet dan een kopieerinrichting hebben met een meelopende bril.
 

phil

Nieuw lid
16 feb 2014
3
0
Bedankt voor de vele reacties! De kopieerinrichting is echt wel essentieel voor mij omdat ik alle pootjes identiek moet maken. Naschuren is in principe geen probleem maar wat moet ik me precies voorstellen bij een afgedraaid stuk met kopieerinrichting (zoals mijn bijgevoegde foto's in mijn eerste post)? Is het echt zo ruw dat er nog zoveel schuurwerk aan te pas komt?

Bedankt Stelt voor die link, is dit naar jullie mening een goede machine? Wat is zoiets waard of wat zou ik er max voor mogen geven?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.