Uit een tak Ginkgo biloba of Chinese tempelboom

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
195
117
Deze week kreeg ik een dikke tak van Ginkgo biloba uit de tuin van de voormalige tuinbouwschool in Frederiksoord thuisbezorgd met de vraag er 'iets' van te maken. Deze boom is aangetast door tonderzwam en zal op termijn gerooid worden, maar is vorig jaar sterk gesnoeid voor de veiligheid. Het is dus redelijk vers hout, vochtigheid +20%. Diameter van de tak is met schors ongeveer 20 cm, de kern is uit de midden ( 2/3 ), een beetje ovaal.
Dit is het resultaat:
IMG_20250430_173006008.jpg IMG_20250430_173021443.jpg
IMG_20250430_173106926.jpg
Het is zacht hout, snijdt mooi. Op de stam is de tonderzwam te zien (de grijze 'stip' op de bast tussen deksel en pot op de onderste foto).
Zoals op de eerste foto te zien is zit er een stukje ingegroeide bast in, daarom heb ik de wanddikte op 1,5 tot 2 cm gehouden. De totale hoogte is ongeveer 20 cm, diameter is ongeveer 15 cm.
Ik heb om te kunnen schuren met de schildersföhn de ruwe stukken gedroogd, verder nog geen afwerking.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.332
3.454
Gaanderen
Mooi hout met leuke tekening. Persoonlijk vind ik de deksel veel te zwaar. Dat is echter smaak.
Ik heb geen ervaring met dit hout maar denk dat er wel wat vervorming zal op treden.
Succes.

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
195
117
Ik heb geen ervaring met dit hout maar denk dat er wel wat vervorming zal op treden.
Ik heb er ook geen ervaring mee, verwacht ook wel wat vervorming, daarom heb ik de kamers voor het opspannen ook nog niet weggedraaid zodat er nog correctie mogelijk is, maar het moest klaar voor zaterdag....

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
195
117
Dit hout gaat wil goed scheuren, hou dat in gedachte
Ik zie het wel, deze gaat zaterdag naar de opdrachtgever, is voor een project. De rest van de stam kan ik voordraaien en in de spanen laten drogen, misschien valt het dan mee.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
49
35
Oosterbeek
Ter aanvulling: Ons perceel meet net geen 300 m2 (incl woning). Aan de zijkant een Ginkgo Biloba van 20 jaar oud, in de achtertuin een berk van 70 jaar oud (een LAT relatie met een Esdoorn van hiernaast van dezelfde leeftijd)en er tussen in nog een Prunus van inmiddels 30 jaar....
Heb nog steeds goed contact met de buren;)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.