Deze week kreeg ik een dikke tak van Ginkgo biloba uit de tuin van de voormalige tuinbouwschool in Frederiksoord thuisbezorgd met de vraag er 'iets' van te maken. Deze boom is aangetast door tonderzwam en zal op termijn gerooid worden, maar is vorig jaar sterk gesnoeid voor de veiligheid. Het is dus redelijk vers hout, vochtigheid +20%. Diameter van de tak is met schors ongeveer 20 cm, de kern is uit de midden ( 2/3 ), een beetje ovaal.
Dit is het resultaat:

Het is zacht hout, snijdt mooi. Op de stam is de tonderzwam te zien (de grijze 'stip' op de bast tussen deksel en pot op de onderste foto).
Zoals op de eerste foto te zien is zit er een stukje ingegroeide bast in, daarom heb ik de wanddikte op 1,5 tot 2 cm gehouden. De totale hoogte is ongeveer 20 cm, diameter is ongeveer 15 cm.
Ik heb om te kunnen schuren met de schildersföhn de ruwe stukken gedroogd, verder nog geen afwerking.
Dit is het resultaat:

Het is zacht hout, snijdt mooi. Op de stam is de tonderzwam te zien (de grijze 'stip' op de bast tussen deksel en pot op de onderste foto).
Zoals op de eerste foto te zien is zit er een stukje ingegroeide bast in, daarom heb ik de wanddikte op 1,5 tot 2 cm gehouden. De totale hoogte is ongeveer 20 cm, diameter is ongeveer 15 cm.
Ik heb om te kunnen schuren met de schildersföhn de ruwe stukken gedroogd, verder nog geen afwerking.