uit de handgelopen "verzameling" gereedschap?

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
Wie kent het ook je begint met een paar schaafjes om wat te maken en wat later kom er tegen op een marktje of via kennissen die aan het opruimen zijn...
Zo dikte mijn "verzameling" gereedschap goed aan.
ik bezit momenteel een 150tal schaven (is maar een schatting)

Nu ben ik aan het denken moet ik deze gereedschappen ook verzekeren?
Hoe doen jullie het of wat denken jullie erover?

groetjes
Jan
 

Bijlagen

  • schaaf.jpg
    schaaf.jpg
    87 KB · Weergaven: 111

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.725
2.586
Gaanderen
Een verzameling valt niet onder de inboedel. Athans niet bij mijn verzekering.Let op de kleine lettertjes. Ja als het een paar duizend is wel Dan is nog de vraag als je het (kan) verzekeren : welke waarde krijg je terug. Inboedel is oud voor nieuw. Op gereedschap word afgeschreven. Wat hier op de foto staat is afgeschreven. Bij een verzameling moet jij aangeven wat de waarde is. Dat word nog leuk als het weg is. Er zijn niet zoveel experts die aan de kant van een verzekerde staan. Als er echt uitgekeerd moet worden kan dat een getouwtrek worden.
Neem een goede tussenpersoon die onafhankelijk is van de verzekeraar. En dat zijn er steeds minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Ik heb laatst een externe (hobby) werkplaats kunnen huren en heb daar afzonderlijk een aparte verzekering voor moeten afsluiten. Als ik jouw was zou ik de verzekeraar bellen, want die hebben daar best wel expertise in; je ben vast niet de enige die een verzameling wilt verzekeren. Houd wel rekening met een relatief hoog eigen risico.
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987 en JochemK

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik vraag me wel af hoeveel je hiervoor zou krijgen; ik zie op marktplaats regelmatig hele kisten met 30+ oude houten schaven langs komen, die je vaak voor een paar tientjes kan ophalen en dat zijn soms ook echt mooie antieke verzamelingen. Ik denk dat dat je taxatie niet ten goede komt. Het lijkt me anders te liggen bij schaven die individueel veel waard zijn (en ook individueel worden aangeboden), bijv. een oude Spiers van een paar honderd euro.

Ik denk dat je vooral voor brand bang bent? Volgens mij hebben inbrekers geen flauw benul van antiek toch?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Ik vraag me wel af hoeveel je hiervoor zou krijgen; ik zie op marktplaats regelmatig hele kisten met 30+ oude houten schaven langs komen, die je vaak voor een paar tientjes kan ophalen en dat zijn soms ook echt mooie antieke verzamelingen. Ik denk dat dat je taxatie niet ten goede komt. Het lijkt me anders te liggen bij schaven die individueel veel waard zijn (en ook individueel worden aangeboden), bijv. een oude Spiers van een paar honderd euro.

Ik denk dat je vooral voor brand bang bent? Volgens mij hebben inbrekers geen flauw benul van antiek toch?
Klopt, houten schaven liggen niet goed in de markt. Toch niet bij de particulier. Op veilingen kan het wel nog iets opleveren. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een Sandusky ploegschaaf. Maar simpele profielschaven zullen geen hoge prijs halen.
 

pietmachielse

Actieve deelnemer
5 okt 2014
35
6
regio Roosendaal
beste ,

ik heb mijn verzameling gefotografeerd en apart bij verzekerd en ja vaak emotionele waarde wordt niet betaald maar vervangingens waarde is ook belangrijk overleg met je verzekeraar mijn ervaring is doe dit in combinatie met de rest van je gereedschappen

succes piet
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.