Twijfel fundering tuinhuis

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
beste klussers,

Ik ben een tuinhuis aan het bouwen van 250x250 en ongeveer 270hoog met een plat/sedumdak.
De fundering bestaat uit een hardhouten balk 4,5x7 en ligt op een 6cm betonband en deels op een 50x50 betontegel.
Het tuinhuisje wordt gemaakt van normaal tuinhout.
Kan dit of moet ik nog iets verstevigen? En zo ja op welke manier?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Omdat we hier op een houtbewerkingsform zitten, ga ik er van uit dat je vraag het verstevigen van het huisje betreft, en niet de fundering. 😅
In alle tuinhuisjes die ik in mijn jonge leventje van 66 (Ja, ik weet het, ik kom pas kijken 😅) heb gehad of gebouwd heb , heb ik alleen maar problemen gezien als het huisje te laag stond, zodat water niet weg kon. Alle huisjes hadden aan de binnenkant een soort van trekstangen met veren. Dit omdat het huisje niet uit elkaar moest waaien,denk ik. Maar omdat je een sedum dak neemt, denk ik dat het gewicht daarvan voldoende is om het huisje windbestendig te maken.
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Dit soort kleine huisjes zie je typisch op een hardhouten fundering staan vaan paaltjes in de grond met een paar harthouten liggers ertussen. Dan ben je ook minder gevoelig voor vorst en houd je de bodem droger.
Zoiets als dit (willekeurig voorbeeld), maar er zijn legio variaties op.


1592043025437.png
 

Brrod

Actieve deelnemer
12 feb 2019
46
1
Momenteel heb ik 3 hardhouten paaltjes 4x4x60 aan elke zijde in de grond geslagen en vast geschroefd in de funseringsbalk.
Hopelijk voegt dit iets toe aan de cobstructie
 

Bijlagen

  • 20200613_143636.jpg
    20200613_143636.jpg
    347,7 KB · Weergaven: 51

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Gebruik deze verstelbare palen. Ideaal. Lijkt op een giga houtschroef.6BE5FA71-9DC9-4A77-A5D1-672818A80272.jpeg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Momenteel heb ik 3 hardhouten paaltjes 4x4x60 aan elke zijde in de grond geslagen en vast geschroefd in de funseringsbalk.
Hopelijk voegt dit iets toe aan de cobstructie
Ik denk dat het zonder die paaltjes ook wel gaat. De ondergrond is prima stabiel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Lijkt me behoorlijk solide, bij mij staat hij gewoon los op de ondergrond van tegels , maar wel onder bomen zodat de wind er geen vat opheeft. In het open veld wel goed aan de fundering bevestigen en kruisverband of trekstangen oid binnenin.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
op de grond waar jij zit is van verzakken geen spraken.
waar je wel op moet letten dat hij ook stevig staat tegen opwaaien

een poertje op de hoeken waar de hoekstaander aan vast zit is hier een goede oplossing voor
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Dat zegt helemaal niets
misschien staat hij toevallig gunstig in de luwte of heb je een dak met grond en groen er op waardoor hij een stuk zwaarder wordt.

een simpel houten huisje kan zonder meer weg waaien
bij harde wind worden winddruk/zuiging van meer dan 100kg/m2 gehaald.

ik heb er vorig jaar nog 1 van een kennis uit de ringvaart gevist na niet eens een hele verschrikkelijke storm
daar zitten nu 4 hard houten paaltjes 3 meter in de grond maar bij ons is het klei en veen in zand kan je een dergelijk paaltje niet diep genoeg slaan daar is een poertje handiger
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Nou in de luwte staat ie niet en het dak is gewoon van singels.
Als het echt op een open vlakte staat, zal het risico waarschijnlijk wel groter zijn.
Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht en het tuinhuis gewoon los op betonbanden gezet :cool:
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
In feite heb je, zoals ik het begrijp (alleen ter vergelijking) een doos op betonbanden. Een mogelijk probleem zou kunnen zijn, dat bij zware vorst (dat kwam vroeger nog wel eens voor) de vorst uiteindelijk ook onder het schuurtje komt. Dat kan uiteindelijk tot zetting leiden. Bij metselwerk, scheurde dan de voegen. Bij hout zal dat niet het geval zijn. Een groot probleem is het niet voor deze schuur. Het is maar dat je het weet.

De wind zal het grootste probleem zijn.
Driehoeken maken (schoren, trekstangen, e.d.) voorkomt vervorming van het geheel bij stormachtige windvlagen. En ik ben het met boertje125 eens, dat wegwaaien wel degelijk mogelijk is. Zelf zou ik de constructie wel bevestigen bijvoorbeeld een stuk of vier bankirai palen (aan de binnenkant, ik neem aan dat daar geen betonvloer komt) die zo'n 80 cm. de grond ingaan en bovengrond bevestigd (bouten/moeren) wordt aan de vier staanders, dus niet aan de onderbalken op de betonbanden). De dakconstructie zou ik ook met lange ankers bevestigen aan dezelfde staanders waar de bankirai grondpalen aan bevestigd zijn. Dat is belangrijk. De discussie het zal wel/niet wegwaaien wil ik liever voorkomen.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Daarom dat ik vroeg waar hij woont. Op het zand heb je niet van die hoge grondwaterstanden, zoals in het westen van het land.

Op zich heb je gelijk, maar jij hebt het over hoge grondwaterstanden, ik over bevroren grond. Bij vorst kan de grond bevroren raken tot 80 cm diepte. Bevroren grond is ook bevroren water en dat zet uit bij vorst. Grondwaterstand speelt zeker mee om te bepalen hoe je fundeert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.