Twee vraagjes over zelfbouw MFT

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Collega's,

Eerdaags komt mijn nieuwe bovenfrees binnen en het eerste wat ik wil gaan maken is een MFT. Nu lees ik hier op het forum dat een echte een dikte van 20 mm heeft. Nu vroeg ik me af of het voor de werking van de accessoires wat uitmaakt als ik de mijne gewoon 18 mm dik maak. Dat brengt me meteen bij mijn volgende vraag. Ik zie overal dat ze van MDF (op youtube zie ik een enkeling die HDF gebruikt) gemaakt worden. Wordt dit gedaan omdat MDF zo goedkoop is? Ik heb namelijk nog een plaat 18mm multiplex liggen waar ik het werkblad van zou kunnen maken...
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Waarom die 20mm of dikker.
Je gaat met de “dogs” en klemmen druk zette; op de wand van het hout. Hoe dikker het hout is waartegen de druk komt hoe langer de gaten goed en maatvast blijven. Dat gezegd hebbende, als je maar af en toe op je tafel opspanningen maakt is het de overweging waart om toch die 18 MM te gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
De dikte zou van belang kunnen zijn als je de originele festool toebehoren vast wil draaien. Zelf draai ik ze nooit vast van de onderzijde dus ik heb er (nog) geen last van.
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
@ Wim: Goed om te horen dat multiplex ook gewoon kan. Vind ik toch mooier dan MDF, hoewel dat zwarte er inderdaad fraai uitziet in de filmpjes van HOW. (Heb vooral de China tools filmpjes gezien.) Originele Festool accessoires zal ik waarschijnlijk nooit gaan gebruiken, dus dat mag geen belemmering zijn. En mocht het ooit anders worden, kan ik altijd nog aan de onderkant 2 mm wegfrezen bij bepaalde gaten.

@ Woody: Aangezien het de eerste tafel is die ik maak, neem ik de eerdere slijtage graag voor lief. Dan komt versie 2.0 alleen maar sneller en kan ik eerder gemaakte fouten, ehh, leermomenten, herstellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.