twee schalen uit Araucaria (ook wel bekend als slangenden of apenboom)

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Een paar maanden geleden komt mijn echtgenote de werkplaats in met de mededeling: "de buurman is zijn apenboom aan het vellen. Die ligt nu in stukken in zijn voortuin. Moet je niet even langs gaan? het was toch bijzonder hout?". Dit exemplaar was een stevige jongen: ik denk gauw een meter of 8-9 hoog en aan de voet een diameter van 55 cm. Nu was deze boom ziek, alleen de top was nog groen. De rest was meer een soort donker bruin. Enfin, met zo'n boodschap kun je maar een ding doen: in de houding springen met een "oh, dank je schat voor de tip" en op weg naar de buurman. Gevraagd of ik een paar stukken in de kruiwagen mocht leggen en uitgelegd met wat voor doel.
Dat was geen probleem, ik mocht pakken wat ik kon gebruiken. Kruiwagentje gehaald en een paar handelbare stukken ingeladen (lees: wat ik in m'n eentje kon mannen). Zwaar - want drijfnat - en groot. Ik hield het bij drie stukken voor gezien.😁
Enthousiast geworden door het verhaal van de heer de Haan, de volgende dag een stamdeel in tweeën gezaagd om er schalen uit te kunnen draaien. Eerst de dikke bast verwijderd: in dit geval dik 3 cm dik... en toen gaan draaien.....
Dit was met recht nat hout. Het vocht uit het hout sproeide in de rondte. Ik heb m'n gelaatscherm diverse keren grondig schoon moeten wassen. M'n jas was aan de voorkant drijfnat. Mooie krullen.....dat wel....maar die waren dus ook drijfnat....Dat vond de draaibank niet zo fijn. Ik heb een hoop werk achteraf gehad om een en ander weer schoon te krijgen. Bij het uitdraaien van de 1e schaal heb ik dan een triplex plaatje op het draaibankbed gelegd, dat ging een heel stuk beter: voorkomen is inderdaad beter dan genezen😉. Hierbij foto's van die eerste schaal:
DSC_0076 (1).jpg
DSC_0077 (1).jpg
DSC_0079 (1).jpg
Draaien ging op zich goed, maar het hout kan wel wat intimiderend overkomen door de vele harde en zachte stukken in het hout. Ik heb de beitels veel moeten slijpen om ze echt flink scherp te houden. diameter schaal 30 cm, hoogte 16 cm, wanddikte 8 mm. En toen......
Ik heb deze schaal een paar dagen zo laten staan om wat te drogen zodat ik hem ook kon schuren. Leermoment: zo op het blote oog, leken alle schuursporen niet meer zichtbaar. Maar de High Gloss Polish was is onverbiddelijk😱: als het niet echt weg is, komt het gewoon te voorschijn. Dat kun je hier duidelijk op de foto's zien.
De 2e schaal heb ik het afgelopen weekend gedraaid.
DSC_0112.jpg
DSC_0115.jpgDSC_0114.jpg
Deze schaal heb ik afwisselend roterend en met de hand geschuurd, zodat ik beter kon zien of alle schuursporen van de vorige gang weg waren geschuurd. Zo kon ik gemakkelijker allerlei "probleemgevallen" zin en die nog met de hand naschuren. Toch nog iets gemist op de buitenrand, waar nog een gebiedje met uitgebroken vezeltjes zat.
De buitenkant is afgewerkt met antiekwas. Daarom tonen die vlekjes wat donker. De vlakken, zowel aan binnen- als buitenzijde waren wel helemaal glad: ik heb daar geen groefjes of schuursporen meer kunnen waarnemen. Het gaat vooruit😎.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Mooie schalen!
De problemen met schuren zijn herkenbaar. Alles drie keer gecontroleerd en geen schuursporen meer zichtbaar. Tot de afwerking er op zit. Dan blijken nog her en der krassen te zitten. Maar meestal mag datde pret niet drukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Meestal zie je dit hout met de takaanzetten er nog in. Ik vind het een prachtige boom. Al denken vele daar anders over. In mij vorige huis had ik er een in de tuin geplant. Ja ik had de gedachte om deze te gebruiken als draaihout. Maar ik ben na 20 jaar verhuisd en dan is dit boompje nog veel te dun.
Leuke schalen al vind ik de vorm van de laatste iets minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
908
764
Nootdorp
Mooi gedaan. Tsja, het opbrengen van de polish is inderdaad onverbiddelijk. Helpt het als ik zeg dat je niet de enige bent met dit probleem. Ik zag op de tweede foto dat er kleine puntjes in het hout zitten aan de binnenkant, of het zijn kleine vlekjes. Kan je aangeven wat dit is?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Mooi gedaan. Tsja, het opbrengen van de polish is inderdaad onverbiddelijk. Helpt het als ik zeg dat je niet de enige bent met dit probleem. Ik zag op de tweede foto dat er kleine puntjes in het hout zitten aan de binnenkant, of het zijn kleine vlekjes. Kan je aangeven wat dit is?
Die zwarte puntjes zie je op meer foto's Henk, het zijn hele kleine vlekjes in het hout. Je ziet op de andere foto's ook zwarte vegen - een schimmel. Ik had het idee dat die kleine vlekjes diezelfde schimmel zijn die dan in een andere richting door het hout lopen. Klinkt dat logisch?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.431
688
Emst
Ziet er goed uit.
Pak de volgende keer een stuk waar de aanzetten van de takken zitten en draai dan een schaal uit kops hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.