Twee planken tegen mekaar laten passen

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Hallo, wanneer je twee planken recht afzaagd om mooi tegen mekaar te laten passen kan je ook in plaats van ze recht af te zagen met een afkortzaag afzagen met een negatief ingestelde hoek dacht ik. Ik dacht dat je de zaag dan iets onder hoek moet plaatsen ( bijvoorbeeld - 1 graad ). Ik dacht daar vroeger iets over gelezen te hebben. Maar was dat nu bij een afkortzaag of een decoupeerzaag….. ik weet het niet meer. Is er iemand die hier wat meer over weet?? Of was het nu de ene plank recht afzagen en de andere plank onder een zeer kleine hoek. Ik weet het niet meer……. Bedankt voor hulp!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.913
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
hallo, daar in het kot,
ik veronderstel dat je de planken kops tegen mekaar zet
ga je ze lijmen ? of dienen ze enkel aan mekaar aan te sluiten
indien het om plinten gaat, dan is het esthetischer om die in 45° te zagen, waardoor de voeg minimaal is
een decoupeerzaag geeft zelden een rechte snede
daarvoor heb je een afkortzaag, handzaag met geleider of tafelzaag met wagen nodig

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.351
512
onder een hoek zagen kan als er maar van 1 kant zicht is.
ik zou dan een hoek van een graad of 5 nemen
bij plafondplinten is de kant die tegen de muur komt ook vaak iets afgeschuind

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.232
Fryslân
Hallo, wanneer je twee planken recht afzaagd om mooi tegen mekaar te laten passen kan je ook in plaats van ze recht af te zagen met een afkortzaag afzagen met een negatief ingestelde hoek dacht ik. Ik dacht dat je de zaag dan iets onder hoek moet plaatsen ( bijvoorbeeld - 1 graad ). Ik dacht daar vroeger iets over gelezen te hebben. Maar was dat nu bij een afkortzaag of een decoupeerzaag….. ik weet het niet meer. Is er iemand die hier wat meer over weet?? Of was het nu de ene plank recht afzagen en de andere plank onder een zeer kleine hoek. Ik weet het niet meer……. Bedankt voor hulp!
Om wat voor toepassing gaat het?
Ik heb bijvoorbeeld mijn boeidelen van de goot, waar 2 planken kops tegen elkaar aankomen, in (volgens mij) 30 graden gezaagd. Mocht er ooit een kleine kier tussenkomen, dan kijk je er niet meteen doorheen.

Mocht het langshout zijn, kan je beide delen ook in een hoek zagen om een groter lijmoppervlak te krijgen, maar dat is met lijmen weer iets lastiger klemmen.

Het hangt dus grotendeels van de toepassing af.

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
31
44
Zwolle
www.kootje.com
In het filmpje wat ik keek toen ik mijn makita invalzaag ging kopen werd verteld dat als je twee planken naast elkaar wil maken (lamgshout) dat je dan, om de naad minder zichtbaar te maken, de ene op -1 en de ander op +1 moet zagen. En dat werkt.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.913
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
In het filmpje wat ik keek toen ik mijn makita invalzaag ging kopen werd verteld dat als je twee planken naast elkaar wil maken (lamgshout) dat je dan, om de naad minder zichtbaar te maken, de ene op -1 en de ander op +1 moet zagen. En dat werkt.
we wachten op verduidelijking door de onderwerpstarter
omdat die over een afkortzaag schrijft, is er kans dat het om een kopse verlijming gaat

1681676469631.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.