Twee mooie handzagen van rond 1890

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Afgelopen dagen 2 zagen gebruiksklaar gemaakt. Een Henry Diston schulpzaag met een zogenaamde kroon vertanding (Grote tand, kleine tand, grote tand).. Deze zaag had een aantal gebogen stukken maar na het stuiken en strekken weer volkomen recht.
Handvat gecleant en in de harde was gepolijst en wat ik eigenlijk nooit doe maar nu wel de zaagschroeven en medallion gepolijst. Vond dat deze zaag dat wel kon hebben. Natuurlijk gemaakt in de USA Philadelphia en us patent zowel zaagblad als handvat gesigneerd H. Diston Philadelphi.
En een hele mooie afkort zaag van Jack Sellars gemaakt in Engeland Sheffield de signatuur is bijna niet meer te lezen op het zaagblad. Het handvat is middels twee geklonken zaagschroeven vast gezet. Hierbij ook handvat gecleant en IJ de harde was gezet zodat het Patina gehandhaaft blijft, zaagschroeven voorzichtig gepolijst.
Beide zagen natuurlijk opnieuw gezet en geslepen en vooral de Diston schiet door het hout als boter.

De bovenste is de Diston.
390D1070-022C-449A-B0DF-88F0E23416C7.jpeg

de signatuur het zaagblad van de Diston

8B8D5D62-85E9-4CA4-982D-EE4AE59CD4F5.jpeg
En de signatuur op het zaagblad van de Sellars5539267A-57C4-4F9D-AEDF-2431FEA3217A.jpeg
Deze is nauwelijks te lezen dus even een tekeningetje van de signatuur erbij gedaan.

Beide zagen heb ik enkele jaren geleden op de kop getikt bij een kringloop.

Groetnis,
Roeland
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Het is geen Jack Sellars, maar Slack Sellars. Dat was de fabrikant van de zagen die in NL onder de naam 'Duifje' verkocht werden. Deze 'Duifje' handzagen hadden een duif in het logo en waren van 'Caststeel' Verder hadden ze nummer 699 op de zagen staan. Vele timmerlieden op de LTS hebben deze Duifje zagen als standaard gereedschap mee gekregen. Ik heb een 16 inch afkortzaag (die gebruik ik nog) en een 22 inch schulpzaag.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Slack zou goed kunnen echter is dit geen duifje en heeft zeker geen duif in het logo. Die zagen ken ik zeer goed. Deze echter is van ver voor 1920 ik vermoed 1880.
zoals getekend ziet de gravure er uit.
heb zelf een drietal duifjes twee schulp en 1 afkortzaag.
de eerste schulpzaag aangeschaft op de mts bouwkunde. Als jochie van 15.
de tweede schulpzaag en afkortzaag op de meubelmakers vakschool.
Beide opleidingen in Amsterdam

Groetnis,

Roeland
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Slack Sellars uit Sheffield was een groot bedrijf en bestond al rond 1840. Ze verkochten hun zagen, zoals die van jou, onder hun eigen naam. Maar in Nederland ook onder de naam Duifje. Ik heb nog een zeer fraaie handzaag van Slack Sellars met hun eigen naam er op. Dat is hun professionele model 95. Maar ook dit model werd in Nederland verkocht onder de merknaam 'Duifje.' De reden waarom men met twee merknamen werkte is mij niet duidelijk. Wellicht op verzoek van de importeur??

Model 95 was het professionele model voor timmerlieden en meubelmakers
Model 699 was een kwaliteitsmodel voor serieuze hobbyisten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

EmielH

Nieuw lid
20 feb 2024
1
0
Leeuwarden
Zag in de Kringloopwinkel vandaag een zaag bijna identiek aan de onderste op de foto. Echter het zaagblad is iets kleiner. Op het handvat staat "Duifje". Gezien de prijs (2 Euro) maar meegenomen als collectors item, maar misschien ook nog wel te gebruiken. Nog niet uitgeprobeerd (wilde ook niet meteen in de stellingen van de winkel gaan zagen :) ). Zat zelfs nog een sticker op met de voor/achternaam van de (neem ik aan) vorige eigenaar....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.