TvMeubel aan haard.

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Ik mag een TvDressoir maken voor een klant dat bestaat uit een korpus in melamine
volledig afgewerkt in Afrormosia fineer.
Nu naast de TvDressoir komt er een houtkachel met een identieke hoogte.
Het is een kachel met langs vooraan & linkerzijde glas, rechtse kant is de aanbouwzijde.

Tussen kast & houthaard zou ik spatie laten van +/-30mm.
Tegen de haard zou ik 2x promafour plaat van 12mm kleven en een luchtspleet van 6mm laten.
Bovenop de haard komt een stalen plaat als afwerking die ook verder loopt over de spatie van 30mm.
In die plaat zou ik sleuven laten laseren dat daar de warmte door kan.
De haard komt achteraan ook deels van de muur en hier voorzie ik ook in de afwerkingsplaat sleuven
waar de warmte weg kan langs boven.

Omdat de kachel op een metalen sokkel komt heb ik ruimte onderaan om eventueel een ventilator
te steken die de warmte geforceert naar boven brengt.

Iemand ervaring hiermee of andere tips?

Thx
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
296
114
zou de inbouw voorschriften van de haard opvragen. Als dit een modern toestel is staat dit allemaal beschreven.

nut van die sleuven in een metalen plaat ontgaan me, warmte gaat sowieso door de plaat

paar maand geleden een meubel gemaakt in berken multiplex met zwarte HPL afwerking en hierop een vrijstaande houtkachel. Moest enkel een Lisol plaat inwerken waar de kachel op staat.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Een houtkachel heeft lucht eromheen nodig om de warmte kwijt te kunnen + af te geven aan de ruimte. Inbouwen zoals jij wilt kan niet.
Tenzij het een open haard is, die ontworpen is om ingebouwd te worden. Maar ook dan zal dit niet mogen in een houten ombouw. Dit zal een brandwerend materiaal moeten zijn (en niet enkel een dunne plaat ertussen).

De fabrikant van onze houtkachel geeft aan langs beide zijden (links + rechts) 70 cm vrij te houden van de zijkanten als het brandbare wanden/objecten betreft, en nog steeds 30 cm bij een brandwerende (stenen) muur. En 20 cm vrij van de achterkant.

Afgezien van de eisen ivm brand die de kachelfabrikant stelt aan de ombouw, zal hout wat dicht bij de kachel zit ook heel hard drogen en dus gaan werken. Hier staat ons tv-meubel op zo'n meter van de kachel, en je ziet wel dat dat meubel last heeft van de warmte.

Laat ons eens zien welk model kachel/haard de klant in gedachten hebt, + de inbouweisen vanuit de fabrikant. Nu is het gissen om wat voor type het gaat en is er dus moeilijk iets van te zeggen.
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
De kachel is wel degelijk voor deels inbouw.

Zoals je ziet is de kachel rechts voorzien van een vast paneel.
Dit is uiteraard ook de zijde waar ik aansluit.

Er komt ook niet een dun plaatje tussen maar 2x promafour plaat van 12mm of misschien
wel 2x 18mm. Naast die promafour ga ik ook nog een spatie voor lucht voorzien.
Deze kachels worden oorspronkelijk altijd omkast en vrij krap soms :).
Bovenaan die speling blijft ook grotendeels open om de warmte daar weg te laten.
Ik speel ook met het idee om een ventilator in te bouwen om de warmte geforceerd
af te voeren.
Heb namelijk onderaan toch plaats omdat de kachel op een stalen sokkel komt
met plintafwerking.

Maar ik wil uiteraard alle opties bekijken waar ik kan!

Thx
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Als ik in de installatiehandleiding van de betreffende haard kijk, is de minimale afstand tot brandbare materialen, inclusief isolatiedikte, een stuk meer dan wat jij wilt…
61191571-0B98-4ED5-9E1D-BFA5ACC4600C.jpeg
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Voor jouw haard spreekt de fabrikant over 70cm, deze fabrikant zegt 10cm.
Ik wil maar zeggen dat er veel wordt neergeschreven dat niet correct is.

Ik ga het zekere voor het onzekere nemen en toch een grotere spatie nemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.