Tv Meubel gemaakt, ontwerp foutje?

Mylou_O

Nieuw lid
3 mei 2024
3
5
1012
Sinds een paar maanden veel met hout bezig en dan nu eindelijk m'n eerste echte meubel gemaakt. Ik wilde een tv meubel maken omdat ik vooral een goede plek wilde voor mijn PS5, die erg groot is en esthetisch gezien nou ook niet de mooiste, vind ik.

Waar ik alleen totaal geen rekening mee heb gehouden is het feit dat zo'n playstation enorm warm wordt en z'n hitte kwijt moet. Na een tijdje spelen gister (in het nieuwe meubel) ging ie enorm veel lawaai maken en werd ie heel warm.

Als oplossing dacht ik aan een kleine lade maken zodat de playstation tijdens het spelen naar buiten geschoven kan worden en zo zijn hitte kwijt kan, maar, daar is wel erg weinig ruimte voor. Een ander idee is om in het bovenblad open groeven te maken zodat daar de hitte doorheen kan komen. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er andere tips of ideeën zijn?

Hier onder twee foto's van het ontwerp en een foto van de uitwerking.

Schermafbeelding 2024-04-27 om 11.54.10.png


Schermafbeelding 2024-04-27 om 11.54.29.png

IMG_6159.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.795
950
Leeuwarden
Dit topic van Mylou is blijven hangen in een goedkeurings modus, die zag ik nu pas. Daarom zo maar even aandacht er voor vragen,

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Mylou_O

Nieuw lid
3 mei 2024
3
5
1012
Dankje Fons!

Ik heb een kleine update, heb dit rooster gekocht van 15x25 cm:

IMG_6182.jpg

Nu de vraag, wat is de mooiste manier om dit in de plank in te frezen? Het kastje kan niet echt meer uit elkaar dus ik ben bang dat dit van de bovenkant moet. Ik heb (nog) geen figuurzaag, wel een kantenfrees.

Tips zijn meer dan welkom! :)
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
322
139
55
Luzy Saint Martin
Met een kantenfrees die je langs een mal laat lopen zou dat moeten lukken.
Ik vind het in elk geval een hele fraaie oplossing.
Je zou ook nog aan panelen voor radiatorbekeding kunnen denken. Bijvoorbeeld van dun mdf en die dan ook wit spuiten.

1714824487095.jpeg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Allereerst vind ik dat je een mooi kastje hebt gemaakt.
Ik zou toch een paar sleuven in het bovenblad maken, denk dat die achter de tv niet zullen opvallen.
Maar je moet ook in de bodem en tussenplanken openingen maken zodat de lucht vrij van onder naar boven kan stromen.
Begin klein en maak groter wanneer niet voldoende.

Alternatief is dat je in de bodem een ventilator (radiator ventilator) zet, in het rechter vak. In het linker vak een opening in de bodem en aan de bovenkant een opening in het staande schot. Zo kun je mogelijk een luchtstroon creeren door je kast heen die voldoende koelt en je geen gaten in zichtbare gedeelte nodig hebt
 

jorisvh

Post veel
Kan je zien hoe de PS5 koelingslucht aanzuigt en uitblaast?
(vermits je zegt dat die veel lawaai begint te maken vermoed ik dat er een ventilator in zit die aanslaat als de PS te warm wordt - sorry ken echt niks van game consoles).
Dan zou je best in die buurt openingen maken.
Hopelijk is dat dan in de buurt van de achterzijde en/of bodem zodat je mooie kastje mooi blijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
67
48
Noordwijk
Het rooster bovenop doet naar mijn mening wel afbreuk aan het mooie meubel. Ik denk dat dit ook wel 'onzichtbaar' op te lossen is.

De kast staat al een stukje van de muur dus ik denk dat je voldoende kunt doorluchten als je in de bodem van het vak een flink aantal gaten of sleuven maakt en dan bovenin de achterwand een groot gat voor de uitgaande lucht.

Als dat onvoldoende blijkt dan kun je daarbij het deurtje nog open zetten tijden spelen, of een 120mm 'case fan' bovenin de achterwand om de luchtstroom te forceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Mylou_O

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Ik zou in ieder geval aan de achter kant een aantal gaten zagen met een gatenzaag, een flinke. En dan bovenop je rooster erin frezen, Twee mallen maken, als je geen figuurzaag hebt (of misschien zowiezo), eentje voor het gat. en een voor de sponning waar het rooster op ligt.
Maar lawaai zal ie misschien toch wel maken, de PS4 van mijn zoontje staat gewoon op zijn bureau, maar af en toe lijkt het dan alsof er een vliegtuig opstijgt, zoveel lawaai maakt ie, als ie "gewoon" even 120Gb staat te downloaden (en de rest van het huis maar afvragen waarom het internet traag is....).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mylou_O

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.035
374
Alphen aan den Rijn
Het mooiste is de achterwand er uit en de kast iets naar voren zetten . Onderin een gat met evt een rooster dan zie je er optisch niets van . Alleen dat de kast niet tegen de wand staat .
Wij hebben ook een warmtebron in de kast , deze kan zijn warmte goed afvoeren .

Succes , Willem .

IMG_8435.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mylou_O en LFlab

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
maak het rooster in de bodem .
en en boor aan de achterkant gaten als die dicht is.
mocht dat onvoldoende zijn zet er dan een computerfan voor.



als de console een usb heeft kan die zorgen voor spanning om hem te laten draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mylou_O

Mylou_O

Nieuw lid
3 mei 2024
3
5
1012
Dank voor deze tips! In de achterkant zitten al gaten voor snoeren, maar goed idee om er daar nog een paar bij de boren.

Op zich is de ps5 vrij stil, ik had 'm nog nooit zo hard gehoord als laatst.

Maar goed, inmiddels een speciale ps5 fan gekocht (die kun je er op doen) en ik ga aan de slag met gatenboor aan de achterkant en eventueel ook onderkant. Wordt vervolgd!!

En ook echt leuk om te lezen dat men mijn kastje mooi vindt. Dat is toch ook echt een compliment. Er zitten ook aardig wat foutjes in (groeven niet helemaal recht aan het begin, gelijmd zonder lijmklemmen etc.) maar het smaakt absoluut naar meer!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Alternatief is dat je in de bodem een ventilator (radiator ventilator) zet, in het rechter vak. In het linker vak een opening in de bodem en aan de bovenkant een opening in het staande schot. Zo kun je mogelijk een luchtstroon creeren door je kast heen die voldoende koelt en je geen gaten in zichtbare gedeelte nodig hebt
Ik zou idd ook iig een ventilator plaatsen - ik denk dat een PS niet voldoende heeft aan passieve koeling, zelfs niet als je m helemaal vrij plaatst. Is waterkoeling van de processor geen optie? Ik weet dat er spelcomputers zijn die dat implementeren...
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
In die grote towercases is daar vaak wel ruimte voor, maar in zo'n gevormde behuizing zitten binnenin vaak allerlei ribben en andere features om componenten vast te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.