tv en opberg meubel

Buffalo

Nieuw lid
8 mrt 2014
5
0
Hoi mensen,

Ik lees nu enkele weken mee. Heb zelf een klein beetje ervaring met houtbewerking en heb een schoonvader die ontzettend veel ervaring heeft. Daarnaast heb ik het geluk dat de schoonvader terecht kan in een dorpswerkplaats die voorzien is van verschillende grote machines (maatzaag, vlak bank, dikte bank, freesbank, draaibank noem allemaal maar op). Daarom ga ik geregeld met hem aan de slag als ik weer wat ideeën heb. Zo heb ik daar al 3 paneel deuren gemaakt van MDF (36mm dik, wat een gewicht zeg), tuintafeltje en ben met het idee gekomen een tv meubel te maken. Dit omdat ik eigenlijk nooit kan slagen in een grote meubelzaak en dat wat ik wil vaak veel te duur is om te laten maken.

Dus dan maar zelf aan de slag. Ik wilde een combi maken van hout tinten in de buitenkant van de kast, en een 'strak' wit gelakte inrichting van de kast. Zie de schets die is toegevoegd. Verder had ik de wens om mijn tv in een 'muur' te verdiepen. Daarom heb ik het idee gekregen dit in het meubel te verwerken in de vorm van een koof. Voor het hout aan de buitenkant had schoonvader nog een hele bulk eiken liggen. Dit hebben we met de maatzaag tot bruikbare planken gezagen en dit willen we verlijmen tot een blad. De zijkanten zijn al klaar. Bovenblad wordt verlijmd als we de kast helemaal gaan maken. Het bovenblad krijgt een maat van ongeveer 3,30m x 55cm. Dit is moeilijk te vervoeren dus daarom de keuze om dat hier thuis te verlijmen en de kast dan direct af te maken zeg maar.

Direct onder het blad komen lades. De bedoeling is dat deze als 1 geheel aansluiten met een minimale naad er tussen. Onder de lades komen kisten voor losse spulletjes. Het middelste compartiment is breder zoals je ziet. Daar komt mijn apertuur in te staan. Waarschijnlijk met een front van wit (?) speakerstof zodat het allemaal 'onzichtbaar' is maar toch direct bedienbaar.

Voor het interieur twijfel ik nog over het te gebruiken materiaal. Mijn eerste gevoel was 18mm mdf. Lekker goedkoop en van zichzelf vaak toch al wel strak. Nadeel is dat ik steeds vaker lees dat dit eigenlijk niet echt gemakkelijk strak af te lakken is. Je krijgt al snel een sinaasappel huidje. Wat adviseren jullie als materiaal te gebruiken? Multiplex? Of een ander idee? Daarnaast twijfel ik ook over het materiaal voor de koof. Hetzelfde gebruiken als interieur van de kast (en dus zelfde manier aflakken)? Of juist gipsplaat gebruiken en laten stuken als een geheel met de muur. Wat een twijfels ;).

Daarom hoor ik graag wat jullie voor tips en tops hebben voor me.
 

Bijlagen

  • tvdressoir01is.jpg
    tvdressoir01is.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 690
  • tvdressoir01front.jpg
    tvdressoir01front.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 688

Topklus

Nieuw lid
23 mrt 2014
13
0
Hoi Buffalo,

Een mooi project heb je hier om handen,
Voor het interieur kun je heel goed gaan voor mdf, alleen neem dan de mdf white, hier zit een zogenaamde lak draag folie op,
Dit is spiegelglad en hoef je maar heel licht te schuren en kun je daarna direct af lakken,
Ik maak heel veel maatwerkkasten etc, en doe dit allemaal met deze mdf, en ziet er altijd super strak uit,
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Hoi Buffalo,

Een mooi project heb je hier om handen,
Voor het interieur kun je heel goed gaan voor mdf, alleen neem dan de mdf white, hier zit een zogenaamde lak draag folie op,
Dit is spiegelglad en hoef je maar heel licht te schuren en kun je daarna direct af lakken,
Ik maak heel veel maatwerkkasten etc, en doe dit allemaal met deze mdf, en ziet er altijd super strak uit,

Met maar alleen fijn schuren ga je er niet komen op de kopkanten, vrees ik.
Hoe los je dit op?
 

Topklus

Nieuw lid
23 mrt 2014
13
0
De kopse kanten zijn inderdaad wat meer werk. Maar er zijn verschillende fillers te krijgen waarmee je deze kunt behandelen. En dan krijg je die ook mooi.
Maar de reactie was meer bedoeld voor de grote oppervlakten aangezien er over het sinaasappel effect werd gepraat.
En dit heb je met de witte plaat geen last van...
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
ook de tv nis(koof) boven dressoir zou ik van mdf maken
uitwendige hoeken in verstek
en eventueel de hoeken rond de tv ook
en het geheel sausen met de rest van de wandafwerking boven de kast.
maak kasten regelmatig in verstek.
hoeken met polymax of constructie lijm.
is goed te doen hoor
bij de kast kopse kant kom je niet onderuit maar bij de tv koof is dat geen gezicht.
succses er mee
 

Topklus

Nieuw lid
23 mrt 2014
13
0
Ik werk ook altijd in verstek als het werkstuk dit toelaat en verbind deze dan met lamello's, alleen hier heb je wel een lamello frees voor nodig, maar eenmaal gewend wil je nooit meer anders, ;-)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Voor het interieur twijfel ik nog over het te gebruiken materiaal. Mijn eerste gevoel was 18mm mdf. Lekker goedkoop en van zichzelf vaak toch al wel strak. Nadeel is dat ik steeds vaker lees dat dit eigenlijk niet echt gemakkelijk strak af te lakken is. Je krijgt al snel een sinaasappel huidje.
Wat adviseren jullie als materiaal te gebruiken? Multiplex? Of een ander idee?

Ook ik zou zeer waarschijnlijk gaan voor MDF. Ik heb voor diverse projecten al gegronde MDF-panelen toegepast. Dat scheelt enorm in tijd: geen gedoe met ontvetten, licht schuren en gronden.... Mijn ervaring is dat het met verf een rollers van goede kwaliteit redelijk strak af te werken is. Op het forum staan genoeg "tips-and-trics" om de lastige kopse kanten de baas te kunnen. Wil je het écht superstrak, dan kun je ook gaan nadenken over het laten spuiten.

Maar er zijn ook andere alternatieven. Zoek maar eens op "kuiperwhite". Dit betreft
een - het woord zegt het al - witte HPL toplaag op een onderlaag van bijv. multiplex, MDF of spaanplaat. Wat veel mensen niet weten is dat het ook leverbaar is in een zeer groot assortiment andere kleuren. Meer informatie daarover kun je hier vinden.

Daarnaast twijfel ik ook over het materiaal voor de koof. Hetzelfde gebruiken als interieur van de kast (en dus zelfde manier aflakken)? Of juist gipsplaat gebruiken en laten stuken als een geheel met de muur.

Als hierboven al aangekaart: prima te doen in MDF, maar maak het wel in verstek; dat is zoveel mooier dan zonder. Recent een projectje TV-wand opgeleverd. Materiaal is gegrond MDF. Hoeken gezaagd in verstek en middels domino's onderling verbonden. Afgelakt met twee lagen watergedragen verf, zijdeglans.

Succes!
 

Buffalo

Nieuw lid
8 mrt 2014
5
0
Dank voor de tips mannen. Vandaag ben ik hard aan de slag gegaan.
Heb voor interieur inderdaad gekozen voor MDF. Helaas las ik de tips te laat dus is het gewoon 18mm mdf geworden. Dus maar wat tijd besteden aan het verven ervan. De kopse kanten zijn wel glad te krijgen. Ik heb eens paneel deuren gemaakt van MDF. De panelen zijn ook van MDF. Veel gefreesd op de freesbank dus veel 'kopse kanten' gehad. Dat is een kwestie van in de grondverf, als droog is goed schuren en weer in de grondverf. En dat herhaal je een aantal keren en dan komt de kopse kant niet meer omhoog en oogt hij vanzelf strak.

Vandaag vooral bezig geweest met het blad te verlijmen. Dit heeft veel meer voeten in aarde gehad dan ik gehoopt had. Schoonvader heeft me geholpen. Hij heeft al aardig wat tafelbladen verlijmd, maar een blad met deze lengte wat ook voor hem nieuw. Het gehele blad is 18mm dik. Dat is op deze lengte (334cm) niet dik genoeg om doorhangen te voorkomen. Dat is geen groot probleem voor het kastje want het grootste compartiment wordt 46cm (middelste) en de rest 33,5cm. dus om de 33 cm ongeveer is het blad gesteund door de mdf wandjes van 18mm dik. Op de kopse kanten is het blad opgedikt tot 36mm door een lat van 36 breed er tegen aan te verlijmen. De latten die uiteindelijk op de zijpanelen komen te liggen zijn ook nog eens geduveld omdat daar straks het hele blad zo'n beetje op rust.

Verder zijn we bezig geweest met de zijwandjes. Deze zijn allen al voorzien van gaten voor de deuvels. Ook het blad is al voorzien van gaten. Omdat we ervoor gekozen hebben de kopse kanten van het blad te verdikken, waren de mdf panelen te kort. Dit hebben we opgelost door er een strook eiken op te deuvels die vervolgens weer in het blad verdeuveld wordt. (Beetje duidelijk?) Ik zal morgen eens foto's maken van een van de paneeltjes. Voor nu alles weer opgeruimd. Is weer veel te laat geworden en veel te weinig gedaan naar mijn zin ;). Wil morgen weer verder, maar het blad is toch echt te groot om alleen op te pakken en verder te gaan ;). Ik werk in de huiskamer (het blad is niet echt overal mee naartoe te nemen i.v.m. zijn afmetingen) dus moet elke keer alles opruimen. De vrouw vind rotzooi niet leuk en zoonlief wil toch nog een beetje rond kruipen. Ik voeg wat foto's toe. Natuurlijk heb ik weer te weinig foto's gemaakt. Maar zal morgen eens kijken of ik wat meer kan schieten van alles wat al wel 'af' is.

ToDo:
- MDF panelen schilderen (wandjes en bodemplaat)
- Bodemplaat voorbereiden voor montage
- Zijpanelen voorbereiden voor montage
- het eiken blad vlak schuren. Er zit veel te veel verschil in bij sommige planken onderlng.
- Kast in elkaar zetten
- Lades maken
- Kisten maken
 

Bijlagen

  • Photo 23-03-14 15 12 47.jpg
    Photo 23-03-14 15 12 47.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 506
  • Photo 23-03-14 17 19 13.jpg
    Photo 23-03-14 17 19 13.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 506
  • Photo 23-03-14 15 12 52.jpg
    Photo 23-03-14 15 12 52.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 506
  • Photo 23-03-14 17 35 15.jpg
    Photo 23-03-14 17 35 15.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 506

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Super hoe je zelf dat eiken blad maakt.

De kopse kanten van MDF perfect afwerken lukt nog altijd het beste met plamuur.

Schuur eerst de kanten effe zodat de meest losse deeltjes weg zijn,

dan plamuren, drogen en fijn afschuren,

dat werkt beter dan lijm of grondverf.

Zelf gebruik ik eerlijk gezegd het vaakst een lijm water basis, das ongveer 50-50 witte houtlijm (sneldrogende nemen, niet de standaard) , dat papje kan je er gewoon op verven met een brostel, supersnel, maar als het hout te snel gezagd is, of te grove sneden heeft, krijg je de diepere inkepingen niet weg. Met plamuur dus wel. Dat duurt wel wat langer om aan te brengen, maar resultaat is echt perfect.

Ik heb al menigmaal gelezen over mensen die spuitplamuur gebruiken, dat zou sneller werken? Geen idee.

BEneiwud hoe je het eik zal afwerken.
 

Buffalo

Nieuw lid
8 mrt 2014
5
0
Dank voor de plamuur tip bartG. Volgens mij is alles wel ok gezaagd. Dus zonder grove verschillen in het mdf. Het zit hem vooral in het glad maken van de kopse kanten. Ik heb nog wat reststukjes liggen dus zal eens het een en ander gaan proberen met het plamuurmes.

Heb in mijn archief nog wat foto's van het maken van de zijpanelen (eiken). Ook helemaal verlijmd. En ook het eindresultaat natuurlijk ;). De zijpanelen zijn dubbel dik verlijmd. Dus massief over het hele paneel. Ongeveer 3,5cm dik. De kopse kanten zijn afgewerkt met een lat zodat het lijkt of het allemaal 1 dikte is i.p.v. 2 planken op elkaar.

Photo 25-01-14 13 02 20.jpgPhoto 24-03-14 10 47 25.jpgPhoto 24-03-14 10 47 42.jpg

Ook foto toegevoegd van de eiken strip op het mdf paneel. Het eiken komt straks achter de valse dikte (heet dat zo?) van het blad. Dus zie je helemaal niet. Maar dient vooral voor stevigheid in het blad zodat de volledige breedte van het blad erop kan rusten. Ook te zien is de bevestiging door deuvels aan elkaar. De andere gaten zijn voor de deuvels aan het blad.

Photo 24-03-14 10 49 18.jpgPhoto 24-03-14 10 49 29.jpg

Dan nog de foto van de kast die af is. Dat is het oorspronkelijke idee. Gevonden op internet. Weet zo niet direct meer waar, maar was een timmerman uit Amsterdam volgens mij. Heb het ontwerp naar mijn eigen smaak aangepast. Maar dit is dus wel het idee. Bij mij komt het meubel niet strak tussen 2 muren maar tussen 2 pilaren aan de muur. Zo is het toch een afgesloten geheel. De kast zelf zal ten alle tijden los blijven van de koof voor tv. De kast komt ook op wieltjes zodat ik er altijd nog makkelijk achter kan komen.

Photo 15-01-14 15 06 40.jpg

Over de afwerking van het eiken ben ik nog niet helemaal uit. Ik zou het wel willen 'roken' maar het probleem is dat de kast in de huiskamer gemaakt wordt, en deze er eigenlijk niet makkelijk meer uit kan zullen we maar zeggen ;). Ik zit dan dus een week in de ammoniak stank. Dat is niet wenselijk. Roken gaat natuurlijk alleen nog maar over het kleuren. Dan nog zal het een toplaag afwerking nodig hebben. Ik heb daar niet heel veel ervaring mee dus ga ik nog naar opzoek. Het idee in in iedersgeval om het NIET met een lak af te werken. Ik ben bang dat er dan echt een voelbare laag over heen komt. Zo voel je nooit meer het echte hout. Dus olie of wax is wellicht een optie. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Buffalo,

roken en olien is inderdaad mooi.

Als de amoniakgeur te erg is, kan je misschien proberen met een whitewash in een donkere grijze kleur, maar dan mag je hout eigenlijk niet glad geschuurd zijn. (Ik heb eens een tafelblad gemaakt in eik, mooi glad, whitewash pakte niet, toen heb ik mijn schaaf express slecht afgesteld, 1 mes eruit en het andere schuin, zodat het blad allerlei kapjes en strepen heeft om de whitewash te laten "pakken")

Ik weet nu al dat ik nooit meer een lak op eik zet, heb ultramatt van Skylt gebruikt, maar na verloop van tijd komt er toch weer wat glans op, net zoals alle andere vernissen, Enige verschil is dat Skylt niet vergeelt.

Om mat te houden werk je het best met olie, das ook heel snel en makkelijk te "herstellen" en te onderhouden.

Mijn ervaring met was of wax is dat het ook wat kan gaan glanzen, en moeilijker te behandelen (moeilijker is niet het juiste woord, meer arbeidsintensief) is dan olie.

Ik zeep bvb elke twee weken een trap en ongeveer 60 vierkante meter parket, ziet er telkens weer als nieuw uit.Wat extra werk, maar het verschil is dat wij nog altijd een mooie matte, natuurlijke parket hebben, en niet eentje met een vellteje vernis erover.
 

Buffalo

Nieuw lid
8 mrt 2014
5
0
Na enkele weken rust afgelopen weekend weer eens wat gedaan.
Ik heb proefstukjes gemaakt van gerookt eiken. Het idee was om 3 'latjes' proef te draaien. Elk latje wat langer als het andere. Ik heb de latjes, samen met een klein bakje (bakje om een vochtig thee zakje in te doen) ammonia in een zak (pedaalemmerzak) gedaan en de zak dichtgeknoopt. Na ongeveer 24 uur heb ik het eerste stukje eruit gehaald. Ik zag duidelijk verandering van kleur. Ik schrok echter van de mate van verkleuring. Het is enorm donker geworden. Heb gelijk de andere 2 stukjes ook maar uit het zakje gehaald. Want donderder moet het zeker niet worden. Ik had verwacht een mindere verkleuring te zien. Maar dat is dus 'tegen gevallen'. Wat doe ik fout? Te veel ammonia? Te weinig hout? Te kleine ruimte? Wie kan mij verder helpen?

Photo 07-04-14 18 02 15.jpgPhoto 07-04-14 18 02 23.jpg
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Inderdaad de tijd. Hoe langer je het eiken aan de ammonia blootstelt hoe donkere het wordt.

Groetjes Marc
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Gaaf dit, tot zojuist wist ik niet eens dat deze techniek bestaat :-D zo leer ik elke dag wat bij.

Je tv meubel word erg mooi, Ben wel benieuwd hoe t gerookte hout er uiteindelijk uit komt te zien.

Groetjes,

Ewoud
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.