Tussendoortje: een EDC mesje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
De laatste jaren erg veel buiten bezig. Vaak met handschoenen aan. Hierdoor is een vast mes makkelijker dan een vouwmes.
Echter is het hier vaak een groot lemmet met een grote heft. Of een klein lemmet met een klein heft.
Ik wi persé een groot heft, een klein lemmet en met een verfblik opener. Dus….


Stukje Elmax staal gekocht en daar een eigen ontwerp uit gesneden met slijptol.
Na ruw vorm geven en een convex snede geslepen te hebben opgestuurd naar een smederij om te laten harden en temperen.

Uit één stuk 2 mesjes gekregen.

BA3F5024-E205-47A2-BF79-B694168E6C22.jpeg

Het kost wel wat zweet wil je alles een beetje glimmend krijgen.
E74546CE-09EB-4653-8869-510C2D049DC7.jpeg

Bij Masave een mooi stukje ijzerhout gekocht. Genoeg voor 100 messen.
Na het vormgeven van het lemmet was het een genot om door het zachtere ijzerhout te mogen gaan vijlen en schuren. 😂

Voor het contrast er nog een stukje geel iets tussen geplakt.
Het resultaat van het eerste mesje is ongeveer wat ik voor ogen had.

CE194BBF-F752-4A28-A384-C88B11101D34.jpeg
12721A7C-0CD5-4D28-8025-F9CA82D98879.jpeg
22FBEA78-4E12-4FD9-A79A-8C3B9A18C1D0.jpeg
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Prachtmes geworden!
Ik ben wel benieuwd waar de behoefte naar zo'n klein mes in combinatie met een verfblikopener vandaan komt. Wat ga je hier mee snijden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Wat een tof mesje! Een leren holster maakt het af. Serieus leuk!
Ben nog aan het twijfelen over de holster. Leder is mooi maar ik denk dat kydex functioneler is.
Ik zal leder als eerste proberen en hopen dat het lekker dun blijft. Wil het meestal in broekzqk meenemen zodat ik nergens achter blijf hangen. Maar wel zo dat ik het mes makkelijk met handschoenen kan vastpakken.


Prachtmes geworden!
Ik ben wel benieuwd waar de behoefte naar zo'n klein mes in combinatie met een verfblikopener vandaan komt. Wat ga je hier mee snijden?
Alleen vandaag al:
blikje hardhout olie openen (met de achterkant)
kløte verpakking van de kaas open gesneden
meteen ook beschuit gesmeerd met mes
nagelriemen weggesneden (tot grote ergenis van m’n vriendin)
3 brieven geopend
2 pakjes geopend en klein gesneden
Lijmresten weg geschraapt van projectje (met de achterkant)
Kriebelend labeltje in kraag weggesneden
Pompoen en handje basilicum geoogst
Stukjes opbindtouw gesneden bij leien van fruitbomen
Papieren plakkertje van dubbelzijdig tape proberen los te frunniken

Niet vandaag maar vaak voorkomend:
zak houtskool opensnijden
lijmresten wegbikken werkblad werkbank
CR2032 batterij vakjes openschroeven (met achterkant)
etc
etc

Als je een mes beschikbaar hebt gebruik je hem ook.
Maar ik geef toe dat ik wel een passie heb voor mooi geslepen stukjes staal met een handvat. 😄
Meestal het alereerste wat ik doe op een dag is het slijpen/stroppen van mijn mes voor die dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Alle toepassinge heel herkenbaar 👍😂
Maar ik gebruik daar toch liever een vouwmes voor dat in de rand van mijn broekzak hangt - behalve voor de verfblikken - da’s een taak voor mijn leatherman. Op vakantie in Noorwegen wordt het vouwmes vervangen door een puukko…
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Ook voor mij heel bekende dingen, die ik altijd met mijn zwitsers zakmes doe, net als ermee schroeven wanneer ik te lui ben om een schroevendraaier te halen.
alleen die keer dat ik in de trein het schroefje aandraaide van mijn practica telelens, en ik een vrouw hard hoorde zuchten toen ik klaar was, dat heb ik later toch maar niet meer gedaan.
Mooi EDC mes, wat dat trouwens ook moge betekenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.777
744
Enschede, Twente
Ik heb altijd een Opinel klapmes in mijn jaszak. Enkel voor het geval dat. (Dus nooit, want enkel als ik geen jas aanheb gebeurt er iets waarbij een mes van dienst is…). Maar ik ben beste wel jaloers op wat TS heeft gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Mooi EDC mes, wat dat trouwens ook moge betekenen.
Engelse term, sorry.
Every Day Carrying. In dit geval een mes die je standaard bij je hebt.

Dat is ook de reden dat ik geen groot lemmet wil. Dat kan nog wel eens te dreigend overkomen. Ik ben dan ook zo’n iemand die zijn mes aanbiedt als ik een vakkenvuller zie worstelen met het openen van bulk verpakkingen in de supermarkt. 😅

Over het algemeen geen slechte ervaringen maar besef wel dat sommigen nogal panisch kunnen reageren bij het zien van een mesje.

Ik heb altijd een Opinel klapmes in mijn jaszak. Enkel voor het geval dat. (Dus nooit, want enkel als ik geen jas aanheb gebeurt er iets waarbij een mes van dienst is…). Maar ik ben beste wel jaloers op wat TS heeft gemaakt.
Het maken van het lemmet is wel wat lastiger maar die kan je ook los kopen. Het maken van een heft is allesbehalve moeilijk en erg leuk om te doen. Ik kan het zeker aanraden. Een leuke site om te snuffelen is Brisa.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.122
518
Moordrecht
Ik snap t wel, ik heb ook altijd een EDC in mn werktas zitten. Wordt voornamelijk voor eten gebruikt. Ik had eerst een SOG mes, met een breed lemmet en een grof handvat. Die vonden mensen idd wat bedreigend. Nu een Böker herenmesje met een mooi damast lemmet en een ebben heft. Echt een mooi mesje en 1-handig

Die SOG wordt nu in de schuur gebruikt en af en toe om een stickwizard te snijden
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Mooi gemaakt, maar even een praktische vraag.
Kom je hier mee weg als je aangehouden wordt.
Zou zonde zijn als je hem moet inleveren.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Ben nog aan het twijfelen over de holster. Leder is mooi maar ik denk dat kydex functioneler is.
Ik zal leder als eerste proberen en hopen dat het lekker dun blijft. Wil het meestal in broekzqk meenemen zodat ik nergens achter blijf hangen. Maar wel zo dat ik het mes makkelijk met handschoenen kan vastpakken.



Alleen vandaag al:
blikje hardhout olie openen (met de achterkant)
kløte verpakking van de kaas open gesneden
meteen ook beschuit gesmeerd met mes
nagelriemen weggesneden (tot grote ergenis van m’n vriendin)
3 brieven geopend
2 pakjes geopend en klein gesneden
Lijmresten weg geschraapt van projectje (met de achterkant)
Kriebelend labeltje in kraag weggesneden
Pompoen en handje basilicum geoogst
Stukjes opbindtouw gesneden bij leien van fruitbomen
Papieren plakkertje van dubbelzijdig tape proberen los te frunniken

Niet vandaag maar vaak voorkomend:
zak houtskool opensnijden
lijmresten wegbikken werkblad werkbank
CR2032 batterij vakjes openschroeven (met achterkant)
etc
etc

Als je een mes beschikbaar hebt gebruik je hem ook.
Maar ik geef toe dat ik wel een passie heb voor mooi geslepen stukjes staal met een handvat. 😄
Meestal het alereerste wat ik doe op een dag is het slijpen/stroppen van mijn mes voor die dag.
Prachtig mes en bekend lijstje, maar die zak houtskool hoort daar toch echt niet bij! Gewoon het juiste touwtje lostrekken...
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Mooi gemaakt, maar even een praktische vraag.
Kom je hier mee weg als je aangehouden wordt.
Zou zonde zijn als je hem moet inleveren.
In Buckingham palace Londen heb ik m’n mes moeten inleveren. Was vergeten dat ik hem bij me had. Erg dom…

Ik denk dat je houding en intentie de belangrijkste factoren zijn. Ik ben 2 meter lang, bijna even breed, kale kop en een baard. Ik denk dat een mesje niet echt veel extra toevoegd aan intimiderend overkomen. 😂
Mijn houding is open en vriendelijk en tot nu toe nog nooit in problemen gekomen.

Maar ik draag mijn mes niet (openlijk) in drukke gebieden zoals binnenstad, horeca, etc.

Wettelijk gezien valt het onder categorie 4 van de wapenwet. Verboden tenzij je aannemelijk kunt maken dat je het nodig hebt voor legitieme doeleinden. Als fulltime klusser vind ik dat ik daar toe behoor. Gelukkig nog nooit hoeven toetsen.




Vorige week trouwens ook nog een Chinees koksmes van een mooi handvat voorzien.
Perenhout uit eigen tuin met ebbenhout accenten.
CC7DD191-3A0D-4A81-AEC5-53A67D44C347.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik begin meestal ook aan de verkeerde kant, vervolgens de andere kant het verkeerde touwtje, maar bij de 4e poging lukt het altijd :ROFLMAO:

Goed, omdat ik het nu ook wel een keer in één keer goed wil doen:
Beeld en uitleg (in het engels)
Volgens mij is met de mes toch sneller. 😄

Wat een tof mesje! Een leren holster maakt het af. Serieus leuk!
Zo gezegd, zo gedaan.
Lekker aan de keuken tafel aan de gang.
4A1ACD5E-E980-4056-83C3-6CF621B2E3EC.jpeg

Dit is mijn tweede lederwerkje ooit. Ik merk dat ik toch wel wat meer oefening nodig ga hebben.
Maar functioneel niks op aan te merken.

53583A2D-871C-4184-B4F3-7538B195DD34.jpeg
340DC691-C7BA-435D-88E2-0F3C2F820DED.jpeg

B59B5154-30BA-48CB-93BA-661443763CDA.jpeg


Lekker subtiel toch?
Zou zo een mooie pen kunnen zijn. 😇

89E5A997-F8F4-40E9-9C70-883D94207813.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.