Tuinpoort merbau-padoek: hoe padoek bevestigen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

Voor onze nieuwe tuinpoort heb ik intussen een frame van merbau gemaakt. Eén 'vleugel' is 120 cm hoog en 150cm breed.
Er zijn 3 horizontale regels, twee verticale (buitenkanten) en 1 schreef. De padoek planken zijn 14 cm breed en 2 cm dik en glad (zonder tand/groef) en worden verticaal bevestigd. Ik twijfel momenteel hoe ik de padoek het beste bevestig? Ik wil de zichtzijde zo clean mogelijk houden.

- Zoals onze gevelbekleding met rvs brad-nagels (3 stuks per regel). Maar daar is tand en groef, dus het houdt elkaar toch wat vast.
- Centraal in de plank 1 schroef... Maar dan kan hout gaan schotelen (?) en dan wil ik de schroefgaten opvullen met padoek deuvels (= veel werk).
-
Twee schroeven in de plank, om schotelen tegen te gaan (?). Maar wellicht is hout sterker dan de schroeven en scheurt het. Ook nog meer werk om gaten op te vullen
-
Langs het frame (blind) schroeven. Maar geen idee of dit wel stevig is?
- ... jullie nog beter voorstellen


Alvast bedankt!

ps: dit is het idee (maar dan recht)

https://www.poortenpauwels.be/wp-content/uploads/2018/10/reinigen-houten-poort-poorten-pauwels.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Als je de merbau onbehandeld laat, wordt je straatwerk onder het hek wel oranje. Ik heb bij padoek schuifdeuren geboord en getapt en de planken met m6 rvs verzonken kop schroeven vast gezet. De koppen liggen mooi gelijk met de bovenkant van de planken en daar heb ik verder niets aan gedaan. Nu het padoek vergrijst is, zie je daar niets meer van. In hard hout, zoals merbau en azobe kan je prima boren en tappen.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
RVS brads in combinatie met polymeer lijm zoals Soudal Fix All High Tack

ga er wel van uit dat er een spatie is tussen de planken zoals in het voorbeeld, als je rechte planken tegen elkaar gaat monteren ga je de constructie scheef trekken...

 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
RVS brads in combinatie met polymeer lijm zoals Soudal Fix All High Tack

ga er wel van uit dat er een spatie is tussen de planken zoals in het voorbeeld, als je rechte planken tegen elkaar gaat monteren ga je de constructie scheef trekken...

klopt, er komt een spatie tussen de planken! Jij zou dan de padoek planken ook vastlijmen tegen het merbau kader? Of heb ik die lijm ergens ander nodig?
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Als je de merbau onbehandeld laat, wordt je straatwerk onder het hek wel oranje. Ik heb bij padoek schuifdeuren geboord en getapt en de planken met m6 rvs verzonken kop schroeven vast gezet. De koppen liggen mooi gelijk met de bovenkant van de planken en daar heb ik verder niets aan gedaan. Nu het padoek vergrijst is, zie je daar niets meer van. In hard hout, zoals merbau en azobe kan je prima boren en tappen.
Twee interessant dingen!
Met wat wordt de merbau dan best behandeld? En is dat iets dat ik elk jaar dan moet herhalen of 'goed' te zijn?
Hoeveel schroeven heb je per plank gezet?

Bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Het bloeden houd vanzelf op, maar je moet er wel rekening mee houden. Dekkend aflakken helpt. Ik heb bij elke plek waar mijn delen het kader kruisten, twee schroeven geplaatst. Dit had er ook mee te maken, dat de klant het hout online had besteld. Er was geen rechte plank bij. Krom, getordeerd, grote onregelmatigheden. Zoals dat hier heet, hout van een bananenboom. Was net aan het begin van de lockdown, dus maar besloten er het beste van te maken.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
klopt, er komt een spatie tussen de planken! Jij zou dan de padoek planken ook vastlijmen tegen het merbau kader? Of heb ik die lijm ergens ander nodig?
als je met RVS brads wil werken zou ik de planken idd ook verlijmen op het kader, gewoon 2 kleine dotjes op het kader en regels
Als je gaat schroeven is de lijm niet niet nodig, je kan ook de spax terras schroeven gebruiken, hebben een kleine kop die mooi verzinkt in de plank en hebben onderbroken draad waarbij de bovenste draad de plank onder alle omstandigheden fixeert. Dit type schroeven zou ik 2 per plank/farme gebruiken op een 3cm van de zijkant
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.