Tuinoverkapping

Bartman1975

Nieuw lid
22 mrt 2021
1
0
Brabant
Beste,

Al enige tijd ben ik bezig om een " eenvoudige" tuinoverkapping te ontwerpen en op dit forum heb ik een enkele antwoorden gevonden op mijn vragen.
De overkapping wordt 4,5 m lang (dus incl. de dikte van de staanders) en 3,5 m diep, er worden 4 staanders toegepast en er komen geen schoren in het zicht. Er komt een achterwand en een zijwand in. Hier zal ik ook schoren plaatsen. Verder komen de ringbalken en de gordingen in een vlak te liggen, er wordt dus niet gestapeld.

Vanuit dit forum begrijp ik dat een half houtverbinding de ringbalk erg verzwakt en dat een " enkele" zwaluwstaart een goede verbinding is waarbij de ringbalk met de zwaluwstaart ook nog deels op de staander dient te liggen. Dit heb ik zo toegepast.
Verder zie ik vaak dat de staander wordt ingekeept om de ringbalk te monteren. Aangezien met mijn ringbalkafmetingen nog wat ruimte overbleef op de staander heb ik hier eigenlijk een combinatie van gemaakt. Ik dacht dit dat handig was om de ringbalk makkelijker vast te maken aan de staander, horizontale schroef. In bijlage mijn schets.
Mijn vragen zijn:
  1. Heb ik de zwaluwstaart zo goed ontworpen?
  2. Is dit verstandig om de zwaluwstaart op een ingekeepte staander te plaatsen, heeft dit meerwaarde voor het vastschroeven van de ringbalken op de staander?
Verder loop ik te stoeien met het monteren van de gordingen op de ringbalk, en dan met name of hoe erg de ringbalk verzwakt wordt als ik de gording 20 mm cm. in de ringbalk frees. Hierbij vanuitgaande dat 20 mm voldoende is? Als ik de balk doorreken heb ik 140 mm breedte nodig voor de doorbuiging. Deze ringbalk is 200x150, uiteraard kan ik deze wat breder nemen zodat het in te frezen deel gecompenseerd wordt maar dan houd ik minder oplegging over op de staander (200x200) voor de oplegging van de ringbalk aan de zijkant. Bij een balk van 170 mm breed hou ik dan maar 30 mm over.

Mijn vraag is wat geniet de voorkeur, een bredere ringbalk met minder oplegging op de staander op 50 mm oplegging maar dan de gording 20mm infrezen in de ringbalk?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Grtz,
 

Bijlagen

  • tuin-3.png
    tuin-3.png
    214 KB · Weergaven: 53
  • tuin-2.png
    tuin-2.png
    135,7 KB · Weergaven: 53

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.149
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
er komen geen schoren in het zicht. Er komt een achterwand en een zijwand in. Hier zal ik ook schoren plaatsen.
als de schoren in achter- + zijwand in het zicht komen, dan kan je ze weglaten indien de achter- + zijwand voldoende stijfheid hebben
Verder komen de ringbalken en de gordingen in een vlak te liggen, er wordt dus niet gestapeld.
wat geniet de voorkeur, een bredere ringbalk met minder oplegging op de staander op 50 mm oplegging maar dan de gording 20mm infrezen in de ringbalk?
20 mm infrezen is voldoende als je de gordingen horizontaal door de ringbalk daar met schroeven tegenaan trekt
wat betreft verzwakken van de ringbalk: stijfheid en draagkracht bekom je door de hoogte, niet door de breedte
maw het is beter om de ringbalk in de breedte te verzwakken dan in de hoogte
zelf zou ik voor de eenvoud stapelen
dus gewoon de gordingen er op & rondom opvullen met dezelfde sectie, of zelfs de zaagoverschotten van de gordingen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.