Tuinhuis nieten ipv schroeven

Tom S.

Nieuw lid
18 nov 2020
14
0
Ik ben bezig met een tuinhuis met Douglas rabat delen te bekleden. De rabat delen zijn geheel links en geheel rechts geschroef. Om de 60 cm zit binnen een staander waarop ik ze ook vast ga zetten. Nu kan ik dat met een rvs schroef doen maar ik zou ze liever nieten. Ben alleen bang dat nietjes wellicht niet sterk genoeg zijn.

Wat denken jullie?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.783
994
Omgeving Eindhoven
Douglas kan nog wel eens flink schotelen, ik ben bang dat de nieten dan gewoon uit het hout getrokken worden.
Hier heb ik het kachelhouthok bekleed met douglas, ook eerst alleen vastgezet met (rvs) tackernagels. Dat begon toch te werken en los te gaan, en daar heb ik later aan de staanders een stalen hoekprofiel vastgezet en de planken van binnenuit daarop geschroefd, omdat ik ook geen schroeven in het zicht wilde hebben op dat stuk. De deuren van dat hok hebben een stalen frame, dus dat was daardoor al van binnenuit geschroefd, voor mij was dat daarmee een logische keuze om dat bij het zijwandje ook te doen.
 

Tom S.

Nieuw lid
18 nov 2020
14
0
Dan gaan ik toch maar gewoon schroeven. Het moet wel blijven zitten natuurlijk :cool:
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.087
414
Ik heb het meeste geniet. Alleen aan de westkant waar het meeste zon op staat, is wat los gekomen. Dat heb ik alsnog geschroefd. Gewoon 5 stuks nieten per plank/staander.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
883
462
Noord-Veluwe
Los van de soort hout: echt niet doen! Door temperatuur-, maar vooral ook door vochtverschillen gaat hout werken. Ook wind en "zetten" dragen daar aan bij. Daardoor worden je nieten eruit getrokken. Maar ze worden er niet weer in teruggeduwd bij de tegengestelde beweging. En dus zit je over een poosje met losse planken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.