Tuinbank van resthout

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
105
111
Boechout (Prov. Antwerpen)
Beste forummers,

Gezien het 'schitterende' zomerweer van de afgelopen weken, heb ik van van lieverlee een garage, die door vrouwlief gebruikt wordt om allerlei tuingerief en ander spul op te slaan, opgeruimd. Tot mijn grote verbazing vond ik nog verschillende vuren balken en planken, alsmede een stapel hardhouten tuintegels (die een jaar of 20 geleden nog hebben dienst gedaan op mijn terras). Ge-inspireerd op een paar YT filmpjes heb ik hiervan een 'love seat' en twee tuinstoelen gemaakt.

Hieronder kunnen jullie de foto's zien.

Tijdens de bouw hiervan (ik ben een herbeginneling,) heb ik wel een aantal leermomenten gehad :

1.- exact meten ('t was altijd net iets te lang of (erger) net iets te kort:rolleyes:). Dit is echt een issue geweest. maar al doende leert men
2.- alles perfect haaks zagen met mijn oude DeWalt afkortzaag(tafeltje) was niet zou eenvoudig (uiteindelijk toch min of meer gelukt))
3.- de gebruikte volgorde van het assembleren was ook niet perfect (het juist plaatsen van de poten heeft langer geduurd dan de bouw van het frame :( )
4.- het tafeltje van de 'love seat' werd in verstek gezaagd, doch de verstekken pasten geen 100 % (zelfs geen 80 % :D). Dit heb ik dan maar wat gecamoufleerd (sluiten nu niet perfect aan met de rugleuning, maar dit valt niet zo op). Volgens mij is het niet passen van de verstekken terug te voeren op het niet juist meten.
5.- Het maken van de tuinstoelen ging al een stuk beter, maar het gebruik van de bovenfrees, om een sponning te frezen, leverde wel het nodige gesakker op (freesbit kwam los, bovenfrees kantelde lichtjes enz.). Uiteindelijk toch gelukt (met de toupie - die ik eigenlijkniet wou gebruiken voor een paar sponinkjes). Het plaatsen van de poten bleef echter een probleem geven (ze moeten alle vier op exact dezelfde hoogte aan het frame gevezen worden.

Gezien mijn dochter deze set gaat meenemen naar haar nieuwe stek (zij zag geen graten in de verschillende onvolkomenheden :giggle:), ga ik voor onszelf een nieuwe maken, en hopelijk dit keer zonder al te veel moeilijkheden.

Ik zou jullie feedback erg waarderen.

PS 1 de stoelen en bank moeten nog wel afgewerkt (geschilderd, gebeitst enz.) worden. (de foto van de stoelen is niet goed gelukt, lijken wat scheef te staan)
PS 2 Heb ook nog een vuilbak gemaakt van de laatste overschot tuintegels ;)

Luc

20210722_140002.jpg20210722_140020.jpg20210727_104844.jpg20210710_065920.jpg
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Om het eens als Cruijff te zeggen ;): als je het niet ziet, weet je het niet. Heb je al 'proef' gezeten op dit meubilair? Als het ook nog goed zit, heb je toch eer van je werk(y). Met schilderen kun je een hoop kleine onvolkomenheden maskeren, maar je hebt er wel wat meer onderhoud aan.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
105
111
Boechout (Prov. Antwerpen)
Om het eens als Cruijff te zeggen ;): als je het niet ziet, weet je het niet. Heb je al 'proef' gezeten op dit meubilair? Als het ook nog goed zit, heb je toch eer van je werk(y). Met schilderen kun je een hoop kleine onvolkomenheden maskeren, maar je hebt er wel wat meer onderhoud aan.
Proef zitten (met een biertje) was het eerste dat ik gedaan heb. Ze zitten goed, maar voor de volgende ga ik de zitting wat groter meken zodat er een kussen in kan. De tafel ga ik ook anders maken (nl. openklapbaar), zodat hierin allerlei zaken kunnen gestockeerd worden (flesopener, aansteker, enz.).

thx voor de feedback

Luc
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Leuke creaties! en mooie kleurgebruik. Ook leuk dat je via de raamweerspiegeling ook een foto van jezelf hebt toegestuurd ;)
 
  • Haha
Waarderingen: DitchDeurne

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik zou jullie feedback erg waarderen
Mooi gemaakt! En eigenlijk alleen maar met resthout gemaakt. Het contrast is ook mooi. Behandel het vuren wel goed tegen weersinvloeden. En je kan eventueel van het hardhout nog een paar blokjes maken die je onder aan de poten schroeft. Dan staat het op het hardhout ipv het vuren. Dit verlengt de levensduur. De poten verrotten vaak als eerste.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
105
111
Boechout (Prov. Antwerpen)
Mooi gemaakt! En eigenlijk alleen maar met resthout gemaakt. Het contrast is ook mooi. Behandel het vuren wel goed tegen weersinvloeden. En je kan eventueel van het hardhout nog een paar blokjes maken die je onder aan de poten schroeft. Dan staat het op het hardhout ipv het vuren. Dit verlengt de levensduur. De poten verrotten vaak als eerste.
Inderdaad, ik had dit ook al overwogen. ik heb nog een lat of twee over en zal daar blokjes van zagen. Bedankt vor de tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.